רשות ני"ע פירסמה קריטריונים לשלילת רישיונות מגופים מפוקחים

קביעה כי נפל פגם במהימנות גוף מפוקח תאפשר לרשות ני"ע לשלול ממנו היתרים ורישיונות

רשות ניירות ערך בראשות פרופ' שמואל האוזר פירסמה היום (ג') את רשימת הנסיבות שיהוו אמות-מידה לקביעה אם נפל פגם במהימנותו של גוף המפוקח על-ידה. קביעה של רשות ניירות ערך כי נפל פגם במהימנות של הגופים המפוקחים תאפשר לרשות לשלול היתרים ורישיונות במסגרת האכיפה המינהלית, זאת במטרה להגן על ציבור המשקיעים.

לאחרונה נכנס לתוקף חוק האכיפה המינהלית, בו הוכנסו תיקונים שמטרתם שיפור ההגנה על ציבור המשקיעים בניירות ערך, בעלי היחידות בקרנות הנאמנות והלקוחות של בעלי ההיתרים והרישיונות.

בין השאר הוסמכה הרשות לבטל היתרים (דוגמת היתר שליטה בקרן נאמנות או אישור למנהל קרן ונאמן לה) ורישיונות (דוגמת רישיון ייעוץ השקעות או ניהול תיקים) בשל פגם במהימנות שהתגלה בבעל ההיתר או הרישיון, בבעל שליטה בו או בנושא משרה בהם.

השימוש בסמכות הרשות יתבצע רק במקרים בהם יתברר כי מדובר בהתנהגות שננקטה, תוך סטייה מהותית מאופן ההתנהגות הראוי או של התנהגות המעוררת חשש לפגיעה עתידית בציבור המשקיעים.

אלה הן הנסיבות שמונה רשות ניירות ערך כאלה שיש בהן כדי להעיד על פגם במהימנות, בכפוף לבחינת הרשות. יצוין כי מדובר ברשימה ראשונית שמתפרסמת לתגובות הציבור, ולאחר קבלתן תפורסם בנוסחה הסופי:

1. הרשעה בעבירה, הגשת כתב אישום או חקירה פלילית.

2. קביעה כי בוצעה עבירת משמעת, הגשת כתב טענות משמעתי או פתיחה בחקירה.

3. הטלת אמצעי אכיפה מינהליים, לרבות קנסות, כתב טענות מינהלי או פתיחת בירור מינהלי.

4. התקשרות בהסדרים מינהליים החלופיים בטיבם להגשת כתב אישום או ניהול הליך מינהלי, כגון תשלום כופר.

5. שלילת היתר בשל פגם במהימנות - שלילת רישיון, סירוב לקבלת היתר או מניעת עיסוק במקצוע או בתחום כלשהו עקב פגם במהימנות, בין אם ההיתר ניתן לפי דין או על-ידי איגוד מקצועי.

6. ממצאים בהליכים משפטיים בדבר הפרות דין.

7. ממצאים של ביקורת הרשות או של גורם פיקוח אחר, ממצאי מבקר עצמאי או פנימי, ממצאי מערך האכיפה הפנימית, תלונות מצטברות של לקוחות.

8. פיטורים בעקבות התנהגות לא נאותה לכאורה.

9. פירוק בשל חדלות פירעון או אי-עמידה בהתחייבויות כלכליות מהותיות.

10. מצגים כוזבים או מוטעים, השמטת מידע או חוסר שיתוף-פעולה בוטה עם הרשות.

תלוי נסיבות

הרשות מדגישה כי לא בכל מקרה יגרום קיומה של אחת או יותר מהנסיבות לנטילת היתרים ורישיונות, והדבר תלוי בנסיבות והזיקה שלהן לפעילות המפוקחת.

עוד מבהירה הרשות כי כאשר תבוא לשקול ביטול היתר או רישיון, תעניק משקל לזכויות יסוד של המפוקח - רמת הפגיעה בחופש העיסוק וזכויות הקניין שלו. בנוסף, יובאו בחשבון גם שיקולים כגון הזמן שחלף בין המעשים לבין מועד הבחינה; התנהלות הגורם המפוקח בתקופה שחלפה מביצוע המעשים; מידת ההשפעה של המעשה ושל תגובת הרשות על שוק ההון; ואמון הציבור בשוק ובגורמים שמנהלים את כספו.