הפרדת האחזקות במזרחי טפחות תידון לאחר ה"שבעה"

אם ליאורה ודורון עופר, ילדיו של יולי עופר (ז"ל) לא יגיעו להבנות, יכפה המפקח על הבנקים דודו זקן את הפתרון הרצוי לבנק ישראל

בנק ישראל צפוי לדחות לזמן קצר את מועד השלמת דרישותיו ממשפחת עופר עד לאחר ה"שבעה" על מותו של האב יולי עופר ז"ל, שהלווייתו תיערך היום (ג'). עם זאת, מדובר בדחייה טכנית בלבד ובפיקוח על הבנקים מצפים שבעלי המניות מטעם משפחת עופר המחזיקים במניות מזרחי טפחות - ליאורה עופר ואחיה דורון עופר - יעמדו בהנחיות בנק ישראל לגבי מבנה השליטה הנדרש.

הערכות כי אם כתוצאה מהסכסוך המשפחתי ביניהם, האחים ליאורה ודורון לבית עופר לא יצליחו להגיע להבנות, יכפה המפקח על הבנקים דודו זקן את הפתרון הרצוי לבנק ישראל וישנה באופן חד צדדי את היתר השליטה הקיים. זאת, תוך הפעלת סמכותו לפי סעיף 34 לחוק הבנקאות. עם זאת מקור יודע דבר הבהיר כי היתר השליטה עצמו לא ייפגע ואין בכוונת בנק ישראל לפעול כדי לקחת ממשפחת עופר את ההיתר הנמצא ברשותה מאז 1995. מבנק ישראל נמסר כי "הבנק מנוע מלהתייחס לעניינים הנוגעים לבנק ספציפי".

בנק ישראל דורש כי משפחת עופר תפריד לאלתר את אחזקותיה בחברת עופר השקעות, המחזיקה במזרחי טפחות ובמליסרון, בין אחזקות הנדל"ן (מליסרון) לאחזקות הפיננסיות (מזרחי טפחות). ההפרדה נדרשת היות ורמת המינוף בעופר השקעות גדלה מאוד בשנים האחרונות, לאחר שמליסרון רכשה את קניון רמת אביב ואת בריטיש ישראל.

לפי המתווה הנדרש, אמורות מניות השליטה במזרחי טפחות לעבור לחברה אחות של עופר השקעות כך שהמינוף של הנדל"ן לא יאיים על יציבות הבנק. עד עתה סירב דורון עופר, בניגוד לעמדת אביו יולי ז"ל ואחותו ליאורה, לאפשר את ההפרדה. לאור סירובו לא ניתן לבצע את ההפרדה מבחינה חוקית.

לאור זאת הוציא זקן לפני מספר שבועות מכתב חריף שבו הודיע למשפחת עופר כי מאחר ש"לא נקטתם בצעדים הנדרשים.... אתם נמצאים במצב של הפרה לכאורה של תנאי מהותי בהיתר השליטה". זקן דרש להעביר לו עד 15 בספטמבר דוח מרו"ח לגבי שיעור ההון בעופר השקעות ביחס למקורות החברה (כלומר רמת המינוף של החברה - ע'פ') כדי לבחון יציבות החברה ביחס להיתר השליטה. זקן התריע כי "אם יתברר שהייתה הפרה של התנאי, אמליץ לנגיד להפעיל סמכותו לפי סעיף 34 ולשנות את היתר השליטה הקיים".

משפחת עופר מחזיקה במזרחי טפחות 25.44% ושולטת בבנק באמצעות עופר השקעות (19.72%) שבעלי המניות בה הם יולי עופר (36.7%), אייל עופר באמצעות לין אחזקות (33.3%), ליאורה עופר (15%) ודורון עופר (15%). בנוסף מחזיקה לין אחזקות באופן ישיר 5.72% מהבנק. מאחר שלא התפרסמו הסדרי הירושה של יולי ז"ל, לא ברור כיצד יחולקו אחזקותיו בבנק ומה יהיו יחסי הכוחות החדשים בין דורון וליאורה עופר.