פורסם מכרז חדש להפעלת ההוסטלים לניצולי שואה

זאת, בניגוד להבטחות נתניהו ■ ההסתדרות: המטפלים בניצולי שואה לא ינוצלו על-ידי קבלנים

ראש המשלה הודיע לפני מספר חודשים כי יש לשקול את החזרת האחריות על ניצולי השואה המתגוררים בהוסטלים לידי המדינה. למרות זאת, המדינה פרסמה לאחרונה מכרז חדש להפעלת ההוסטלים - מה שגורר כעת תגובה מצד ההסתדרות.

בארגון הודיעו היום (ג') על יציאה למאבק בהפרטה, ונראה כי בארגון שוקלים לנהל מאבקים נוספים בהפרטות של שירותים ציבוריים בכלל. בהסתדרות דורשים כי העובדים המועסקים בשלושת ההוסטלים: פרדסיה, שער מנשה ובאר יעקב, ייקלטו לאלתר כעובדי מדינה, שכן ההוסטלים עצמם נמצאים בבעלות ממשלתית ואילו ההפעלה שלהם נעשית מאז 2009 באמצעות מיקור חוץ.

בארגון מאיימים כי אם המדינה לא תיענה לדרישה בימים הקרובים, הם ישבשו את העבודה בשלושת ההוסטלים, לאחר שכבר הוכרז בעבר סכסוך עבודה בעקבות התארגנות העובדים.

תחקיר שערך העיתונאי חיים ריבלין בערוץ 2, יחד עם בדיקות רשמיות שערך משרד הבריאות, חשפו תמונה עגומה במיוחד של מצב ההוסטלים: מחסור בכוח אדם, ניהול לקוי מצד העמותה המתפעלת ("האגודה לבריאות הציבור"), טיפול רפואי וסיעודי ברמה שאינה מספקת, יחסי עבודה עכורים בין המנהלים לצוות המטפל ועוד.

במשרד הבריאות הבטיחו כי בעקבות המכרז החדש יתווספו תקציבים לשיפוץ מבנים, וכי ימונה לראשונה אחראי מטעם המשרד, לניהולם השוטף של ההוסטלים. בהסתדרות לא מתרשמים מההבטחה. בין היתר, משום שבתנאי המכרז נקבע כי הקבלן שיזכה לא יחויב בהעסקתם של כל העובדים הקיימים.

בהסתדרות טוענים כי מבחינה עקרונית, שירותי הרווחה במדינת ישראל צריכים להיות בידי המדינה ובאחריותה, ויש לעצור את התהליך שבו הופרטו שירותי הרווחה למיניהם.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר היום: "מדובר באחריות חברתית של המדינה. המדינה חייבת לתת את השירותים החברתיים והיא גם לא יכולה לזלזל בהם. לכן אנו חושבים שמדובר במאבק ראוי ביותר". יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, הוסיף כי "לא ייתכן שעובדים המטפלים בניצולי שואה, דווקא הם ינוצלו על-ידי קבלן שמתחלף כל כמה שנים. במקום לטפל בניצולי השואה, עסוקים העובדים במלחמת הישרדות יומיומית".

באגודה לזכויות האזרח פנו ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כדי שיפעל להסדרה ולהגבלה של הפרטות בשירותים החברתיים. באגודה סבורים כי בשנים האחרונות הצטברו מספיק הוכחות לכישלונות ההפרטה.