סוחרי הנוסטרו מנסים לגזור קופון על עסקת מכתשים אגן

המועד האחרון לביצוע עסקת המכירה של מכתשים-אגן לכמצ'יינה הסינית נמצא במרחק חודש וחצי בלבד, אך למרות זאת ישנם משקיעים הנערכים לתרחיש בו העסקה לא תצא לפועל

המועד האחרון לביצוע עסקת המכירה של מכתשים-אגן לכמצ'יינה הסינית נמצא במרחק חודש וחצי בלבד. למרות הזמן הקצר עד למועד סגירת העסקה, ולמרות שבעלי המניות של שתי החברות כבר אישרו אותה ומרבית האישורים הרגולטוריים הנדרשים התקבלו, ישנם משקיעים הנערכים לתרחיש בו העסקה לא תצא לפועל.

מבדיקת "גלובס" עולה כי מאז תחילת אוגוסט גדלו יתרות ה"שורט" (מכירה בחסר) על מניות מכתשים אגן מ-8 מיליון שקל ל-71 מיליון שקל. זאת, ככל הנראה, מתוך הנחה כי אם תתפוצץ העסקה, מניית מכתשים אגן תרשום ירידה חדה של עשרות אחוזים.

במקרה שכזה יגרפו השורטיסטים לכיסם רווח גדול, שכן הם שואלים את המניה היום ומיד מוכרים אותה במחיר השוק הנוכחי. וכך, אם וכאשר ערכה יירד, הם ירכשו אותה בזול על מנת להחזירה למשאיל, כשהפער בין שני המחירים (הנוכחי והעתידי) הוא הרווח שלהם. לעומת זאת, אם עסקת מכתשים אגן בכל זאת תצא לפועל, ההפסד למשקיעי השורט הוא תחום ומוגבל להפרש בין מחיר המכירה הנוכחי למחיר המניה בעסקה. מניית מכתשים אגן נסחרת כיום לפי מחיר של 19.9 שקל, הנמוך בכ-7% מהמחיר בעסקה (העומד על 21.4 שקל למניה).

יצוין, כי היקף יתרות השורט הנוכחי, מהווה כ-0.74% מההון של מכתשים אגן. על פי רוב, שיעור שורטים של מעל 10% במניה נחשב לגבוה, אך בהשוואה לשיעור השורטים במניות אחרות במעו"ף, מדובר בפוזיציה גדולה יחסית.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים נכנסו גופי נוסטרו לפוזיציה שמשלבת בין מכירה בחסר של מניות מכתשים אגן לרכישת אג"ח כור - בעלת השליטה בחברה. גופי הנוסטרו ביצעו מכירה בחסר של מניית מכתשים אגן (כאשר מי שהשאיל להם את המניות הן ככל הנראה חברות תעודות הסל), ובמקביל רכשו אג"ח כור, הנסחרות כיום בתשואה של עד 16%.

האסטרטגיה של אותם גופים מבוססת על כך שבתסריט הצפוי, בו תצא מכירת מכתשים אגן לפועל, האג"ח של כור, החברה האם, יזנקו ויניבו למחזיקים בהן רווח הגדול מההפסד הצפוי מפוזיציית השורט במניית מכתשים אגן. במידה שהעסקה לא תצא לפועל, ירוויחו המשקיעים מצניחת מניות מכתשים אגן (אותן מכרו בחסר) - רווח שיקזז את ההפסד הצפוי מירידת ערכן של אג"ח כור.

לפני כשנה הודיעה כור, כי היא נמצאת במו"מ עם כמצ'יינה הסינית למכירת השליטה במכתשים אגן. לאחר מו"מ ארוך, נחתמה לבסוף העסקה בדצמבר 2010, ועל פי תנאיה תקבל כור מהסינים 1.13 מיליארד דולר (רובם באמצעות הלוואת נון ריקורס) תמורת מניות השליטה. מאז הוארך המועד להשלמתה מספר פעמים, ונקבע לבסוף על סוף אוקטובר.

ההערכות בשוק הן כי הסבירות לכך שהעסקה תצא אל הפועל היא כ-95%, אולם עדיין ישנו חשש כי ברגע האחרון היא תתפוצץ, בעיקר בגלל שהסינים נחשבים שותף בלתי צפוי ולא קל בניהול מו"מ.

הזינוק בהיקף השורט במניית מכתשים אגן
 הזינוק בהיקף השורט במניית מכתשים אגן