חילוקי דעות קשים: "תוך זמן קצר נדע לגבי עסקת כלל ביטוח"

כך אומר מקורב לעסקת מכירת כלל ביטוח לקרן פרמירה ■ המחלוקת היא על מבנה השליטה המשותפת ועל מעמדו של איזי כהן, המיועד למנכ"ל

חילוקי דעות קשים בעסקת כלל ביטוח בין אי.די.בי לפרמירה, כך נודע ל"גלובס". מקורב לתהליך הדגיש כי המחלוקת אינה על המחיר של כלל ביטוח, אלא על המבנה של השליטה המשותפת שייווצר בחברה לאחר השלמת העסקה. נציגים מטעם אי.די.בי, ובראשם ליאור חנס, איש אמונו של נוחי דנקנר, יצאו ללונדון כדי לדון שם עם נציגי פרמירה. "תוך זמן קצר נדע אם יש או אין עסקה", אמר המקורב.

הבעיה נובעת ממתווה העסקה שבה תרכוש פרמירה את מניות כלל ביטוח מאי.די.בי בשלוש פעימות. אי.די.בי מחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח, אך בשלב הראשון תרכוש פרמירה 10% בלבד, בפעימה השנייה, שתהיה שנה לאחר מועד השלמת העסקה, תרכוש 10% נוספים. בשלב השלישי, שיהיה לאחר שנה נוספת, כלומר שנתיים ממועד הקלוזינג, יירכשו שאר המניות (35%). מימוש הפעימות הוא אופציה בידי פרמירה, ולהחלטתה.

למרות שיעור האחזקה הנמוך בשלב הראשון, דורשת פרמירה כבר לאחר השלמת העסקה "השפעה מהותית על ההתנהלות של כלל ביטוח". נוסף לכך מעוניינת פרמירה לקבל הגנות שיבטיחו אותה מפני שינוים עסקיים בכלל ביטוח , ויסדירו את שלבי העברת השליטה בחברה בהתנהלות השוטפת בין פרמירה לאי.די.בי. פרמירה רואה את עצמה כגוף המתמחה בעולם הביטוח ומסוגל לתת ערך מוסף, ולכן "נכון מבחינת אי.די.בי להעלות אותה על הסיפון מהר ככל האפשר".

מעדיפים לאחד פעימות

באי.די.בי, לעומת זאת, מתקשים לעכל מצב שבו פרמירה תקבל השפעה בכלל ביטוח ו"סממנים של שליטה" כאשר הקרן רוכשת בשלב הראשון10% בלבד. מבחינת אי.די.בי עדיף כי שתי הפעימות הראשונות יאוחדו, ופרמירה תגיע כבר בשלב הראשון לאחזקה של 20%.

בפרמירה היו קולות שתבעו כי בשלב הראשון יירכשו רק 4.99%. אך בקרן החליטו לבסוף, כי מאחר שבכל מקרה יידרש אישור רגולטורי, עדיף לעשות עכשיו את תהליך בדיקת הנאותות מול האוצר, ולצמצם את אי-הוודאות.

מחלוקת אחרת היא בעניין מעמדו ותפקידו של איזי כהן, כיום מנכ"ל אפריקה ישראל ובעבר מנכ"ל מגדל. כהן מיועד על-ידי פרמירה לתפקיד מרכזי בכלל ביטוח. עם זאת, כניסתו של כהן לחברה בתפקיד ביצועי צפויה לגרום לעזיבתם של היו"ר אביגדור קפלן ושל המנכ"ל שי טלמון. קפלן כבר היה אמור לסיים את תפקידו במארס הנוכחי, אך נשאר לבקשת אי.די.בי עד להשלמת המכירה. טלמון מסיים במארס הקרוב ארבע שנים בתפקיד. מאידך אין תקדים באי.די.בי לכך ששותף זוטר ממנה מנכ"ל או יו"ר לחברה.