איזה משחק אפל לא רוצה שתשחקו על האייפון שלכם?

הכללים הנוקשים והמחמירים של אפל וחנות האפליקציות שלה ידועים לכל ■ אז איך משחק שדורש שתצילו את עובדי פוקסקון המתאבדים מצא את עצמו בחנות האפליקציות?

זה לא חדש שמפתחי משחקים בפרט, ומפתחי אפליקציות בכלל, מנסים מדי פעם לבחון את הגבולות והסבלנות של אפל עם אפליקציות שלא ממש עולות בקנה אחד עם השקפותיה או חוקיה.

זה קרה בזמנו עם האפליקציה הישראלית Tawkon, וזה בדיוק מה שקרה עם המשחק החדש Phone Story, שהועלה לחנות האפליקציות של אפל והוסר כעבר מספר שעות, לאחר שהצליח להשיג את המטרה שלשמה הוא נוצר - להעלות את המודעות של משתמשי האייפון ואת הצרכנים של אפל, לאנשים האמיתיים שנמצאים מאחורי הסמארטפון "הקסום" שלהם.

להבדיל מאפליקציות אחרות שאפל חוסמת, Phone Story לא פותחה לשם ההלצה או הבדיחה שבעניין: "הגאדג'ט הנוצץ והמלוטש שלנו הוא תוצר של שרשרת ייצור מטרידה הנמתחת לכל פינה בגלובוס", נכתב באתר של המשחק. "המשחק הזה מייצג את התהליך הזה ב-4 משחקים חינוכיים שבהם ישתתף המשתמש בכריית קולטן בקונגו, מיקור חוץ בתנאי עבדות בסין, זריקת פסולת אלקטרונית בפקיסטן ובשגעון הצרכנות ששוטף את המערב".

ב-Phone Story ישנם 4 מיני משחקים שכל אחד מהם מספר סיפור אחר: במשחק Coltan (קולטן) אתם נדרשים להשגיח על ילדים בזמן שהם כורים את המחצב המינרלי החשוב לתעשיית האלקטרוניקה הצרכנית, בעזרת שומרים צבאיים חמושים.

phone_story
 phone_story

קרדיט תמונה:phonestory.org

המשחק השני נקרא Suicides (התאבדויות) בו תידרשו לתפוס את עובדי פוקסקון, המפעל הסיני האחראי על ייצור מכשירי ה-iOS של אפל, שעולים לגגות ומתאבדים בעקבות עומס עבודה ותנאי עבודה מחפירים.

phone_story
 phone_story

קרדיט תמונה:phonestory.org

במשחק השלישי, Obsolescence (התיישנות), תידרשו להכניס כמה שיותר צרכנים לחנויות אפל (המסומנות דווקא בסמל של אגס לבן) בשביל שישתתפו בבהלת הקניות והשגעון סביב המוצרים החדשים של אפל, לפני שאלה הופכים מיושנים.

phone_story
 phone_story

קרדיט תמונה:phonestory.org

במשחק הרביעי, eWaste (פסולת אלקטרונית), תידרשו להעביר לעובדים במפעל פסולת אלקטרונית מזהמת ומסוכנת להשמדה במקום למחזור.

phone_story
 phone_story

קרדיט תמונה:phonestory.org

המשחק, שנוצר על -די מפתחת אפליקציות איטלקית בשם molleindustria, הוסר מחנות האפליקציות של אפל כעבור שעות ספורות בטענה כי הוא אינו עומד ב-4 סעיפים בתקנון האפליקציות של האפסטור. המשחק נמכר במחיר של דולר אחד, כאשר מפתחיו הדגישו כי הנתח שלהם מהרווחים (כ-70%) יועברו ישירות לארגונים השונים לזכויות אדם. 30% מהרווח הנותר, כמובן, הולכים ישירות לאפל.

זהו לא המשחק החתרני הראשון של החברה הזו. בעמוד האינטרנט שלהם ניתן להתרשם מעוד מגוון רחב של משחקים יצירתיים להעלאת מודעות ומתיחת ביקורת על מדינות, ממשלות ובכלל פרשיות שונות כגון Leaky World - משחק המבוסס על הקונספירציות הסובבות את האתר וויקיליקס ומי שעומד מאחוריו, ג'וליאן אסאנג', או Oligarchy - משחק המבוסס על קדיחות נפט בכל מקום אפשרי בעולם בשביל להרוויח עוד ועוד כסף על חשבון אוכלוסיות חלשות.