יצרנית ה-iPad בסין מנסה לעצור התאבדויות: תגביר הייעוץ

חברת פוקסקון הסינית, קבלנית המשנה המובילה של יצרניות מוצרי האלקטרוניקה המערביות הגדולות, שלחה 100 מעובדיה לעבור הכשרה פסיכולוגית, ומציעה תמריצים לעובדים שמדווחים להנהלה על סימני אי יציבות נפשית בקרב עמיתים לעבודה

חברת פוקסקון הסינית, קבלנית המשנה המובילה של יצרניות מוצרי האלקטרוניקה המערביות הגדולות, שמייצרת בין השאר גם את ה-iPad עבור אפל, מתמודדת לאחרונה עם גל התאבדויות בקרב עובדיה. המקרים הובילו לביקורת חריפה על הנורמות הנהוגות במפעלי החברה, ופוקסקון הודיעה כי היא שוקלת שורה של שינויים תפעוליים בניסיון להיאבק בתופעה.

ביום שישי האחרון דיווחה המשטרה הסינית על מותו של עובד החברה בן 21, שקפץ מבניין במפעל הייצור הראשי שלה בעיר שנצן. מדובר בניסיון ההתאבדות העשירי, והשמיני שצלח, בקרב עובדי פוקסקון מאז תחילת 2010.

דובר החברה ליו קון אמר כי "ב-20 שנות קיומה של פוקסקון מעולם לא נתקלנו בתופעה כזו". ליו אישר כי הנהלת החברה שוקלת לנקוט בשורה של צעדים על מנת לסייע לעובדיה הנתונים במצוקה נפשית.

מפעל הייצור של פוקסקון בשנצן שבמחוז לונגואה מעסיק כ-300 אלף עובדים, שגם מתגוררים בשטחו והופכים אותו למעשה לעיר קטנה בסדר גודל סיני. פסיכיאטרים מציינים כי שיעור ההתאבדויות באתר אינו גבוה ביחס לשיעור הכללי של מקרי ההתאבדות בקרב כלל האוכלוסייה הסינית, העומד על 15 לכל 100 אלף בני אדם לשנה. הנהלת המפעל בשנצן דיווחה על 3 מקרי התאבדות של העובדים בשנה שעברה. יחד עם זאת, גל ההתאבדויות בקרב עובדיה של פוקסקון מעורר תהיות רבות לגבי מודל העיר-מפעל, המאפיין את התעשייה הסינית.

הכשרה ותמריצים

פוקסקון, המייצרת שורה של מוצרי אלקטרוניקה עבור החברות המובילות בעולם, מסוני היפנית ועד דל האמריקנית, מסרה כי שלחה 100 מעובדיה לעבור הכשרה פסיכולוגית, בתקווה שההכשרה תסייע לעובדים להיות ערים יותר לסימני המצוקה שמגלים עמיתיהם. בנוסף, מציעה החברה תמריצים לעובדים שמדווחים להנהלה על סימני אי יציבות נפשית בקרב עמיתים לעבודה.

החברה מסרה עוד כי ארגנה מחדש את שירותי הייעוץ הנפשי לעובדים כך שירגישו נוח יותר לפנות אליהם, ואף יסדה קו פתוח עבורם, ופתחה ביוזמות חברתיות שנועדו לשפר את הקשרים הבינאישיים בקרב העובדים.

שלושת העובדים שקפצו אל מותם מהבניינים במפעל בשבועיים האחרונים לא סייעו להרגעת הרוחות. סקר שערכה עמותת China Labor Watch האמריקנית, העוקבת אחרי תנאי ההעסקה של עובדים בסין, גילה כי עובדי פוקסקון סובלים מאווירת לחץ במקום עבודתם. גם התקשורת בסין לא נותרה אדישה, והחלה לסקר מקרוב את הנעשה במפעלי פוקסקון. בנוסף, מופצת בסין בימים אלו עצומה אינטרנטית, שקוראת לייסד קבוצת פיקוח אזרחית שתחדור למפעליה של פוקסקון ותעקוב אחר הנעשה בהם.