מסדר זיהוי

משקפיים שקולטים פרצוף חשוד, מערכת שמנתחת תנועות עיניים, זיהוי באמצעות מיפוי ורידים וקורא טביעות אצבעות שמוודא שלא מדובר באיבר כרות ■ זכויות הפרט או לא, ישראל היא מעצמה ביומטרית ■ הנה כמה מהפיתוחים האחרונים

פנים | גם תחפושת לא תעזור

מאות שנים לאחר שאמני הרנסנס השתמשו בגיאומטריה כדי לצייר את הפרצוף המושלם, קמו להם אמנים מסוג אחר לגמרי ובנו מכונות שמגייסות את הגיאומטריה של הפנים לטובת אמצעי ביטחון. בסרטי ריגול, כמו "משימה בלתי אפשרית", סרטי ג'יימס בונד ואפילו סרטי קומיקס כמו "האביר האפל", אפשר לראות כיצד מערך של קווים, משולשים ואמצעי מדידה בוחן פרופורציות בפרצופו של אדם ומזהה אותו לאחר כמה שניות. המציאות אינה שונה מאוד. בעצם, היא הרבה יותר מרתקת מהדמיון.

לא מעט חברות ישראליות מפתחות מכשירים לזיהוי פנים למטרות אבטחה שונות ומגוונות. למשל, חברת Ex-sight.com פיתחה את ה-IVFR, מערכת מיוחדת לזיהוי פנים שמותקנת על לוח המחוונים של הרכב, ומאפשרת את הנעת הרכב ושליטה בו, לרבות שליטה במהירות, על-פי זיהוי פניו של הנהג - מה שיכול להקשות מעט יותר על גנבי רכב. אם תרצו, מדובר באימובילייזר ביומטרי.

פיתוח אחר של Ex-sight.com, בשם AccessIII, נותן מענה לאחד האתגרים הגדולים של אבטחה על בסיס זיהוי פנים: הזדקנות. המערכת נשענת על אלגוריתם הזדקנות ייחודי המאפשר להתמודד עם שינויים בפנים יחד עם אמצעי זיהוי נוספים. האם בהמשך אפילו תחפושות לא יעזרו? עדיין מוקדם לדעת, אבל אפשר כבר עכשיו להניח שזה בהחלט אפשרי. לדוגמה, האמצעים שמפתחת חברה ישראלית אחרת, C-True, מצליחים לדברי החברה להתגבר על מאפיינים כמו מוצא, גובה, שיזוף, קוסמטיקה ודרכי הסוואה אחרות.

אחד המכשירים המסקרנים ביותר בתחום, הנוגע למקרים של מרדף אחר חשודים, מציע פתרון הלקוח היישר מסרטי מדע בדיוני: מערך זיהוי פנים נייד, המתלבש על פניו של איש הביטחון כמשקפיים מיוחדים. המכשיר, המכונה Ex-Eye, פותח על ידי חברת Ex-sight.com עבור משטרת ברזיל ונמצא בשימושה, ומאפשר סריקה וזיהוי פנים והשוואתם מול רשימות חשודים הנמצאות במאגר מוכן מראש. לברזילאים זה מסייע בעיקר - אבל לא רק - באבטחת אצטדיוני כדורגל.

מכשיר אחר מאפשר זיהוי פנים מרחוק על בסיס מצלמת המחשב, באופן כזה שלא רק מאבטח את כניסת המשתמש למחשב האישי שלו, אלא גם יודע לעקוב אחר נוכחות המשתמש בחדר על בסיס המצלמה הממוקמת במחשב.

עיניים | קשתית, רשתית, אישון

כשמדברים על הביומטריה של זיהוי עיניים, אזכור סרטו של סטיבן ספילברג "דוח מיוחד" הוא מתבקש עד לרמת המובן מאליו. בסרט הזה, שחזה במידה רבה מאפיינים שונים בטכנולוגיית העתיד, לרבות מכשירי מסך-מגע תלת-ממדיים שנמצאים כבר כיום בפיתוח, טום קרוז מוצא את עצמו נרדף על-ידי הרשויות, כשמה שעומד לו למכשול היא העין שלו, המזוהה על-ידי מכשירים שנמצאים כמעט בכל נקודה ציבורית.

זיהוי על-פי העיניים באמצעות הקשתית (החלק האחראי על הצבע בעיניים) הוא מהיר מאוד ומדויק, משום שהתבנית המורכבת של הקשתית היא ייחודית לכל אדם. לצורך הזיהוי, אדם צריך להביט אל תוך סורק במשך כמה שניות. דרך אחרת לזיהוי באמצעות העיניים נעשית על בסיס טופוגרפי של כלי הדם ברשתית, בעזרת מצלמה מיוחדת, ובדרך כלל לאחר הרחבת האישון. במקרה כזה לא יעזרו אפילו (וסליחה על המורבידיות) ניסיונות לעקור עין של אדם ולהשתמש בה כדי להיכנס למתקנים מאובטחים, כפי שעשו טרוריסטים בסרט "מלאכים ושדים".

שיטה אחרת לזיהוי מדויק על-פי העיניים עובדת על תנועות העיניים. מדובר במכשיר שפיתחה I-DU Biometrics הישראלית, המבוסס על העובדה הלא-ממש-ידועה שלכל אדם יש תנועות עיניים ייחודיות לו. המשתמש מסתכל על פרט שנע על המסך, ובו בזמן המערכת מצלמת את עיניו ועוקבת אחר דפוס התנועה שלהן. המערכת הזו מאפשרת לא רק זיהוי מתוך מאגר, אלא גם יכולת לזהות כוונות זדון (ראו סעיף "נפש").

קול | הקלטה? תשכחו מזה

ביומד סאונד / צלם: /Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
 ביומד סאונד / צלם: /Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

קולו של אדם נחשב עוד מאמצע שנות ה-90 כאמצעי זיהוי מקובל. בספרות המקצועית נטען כי רמת הדיוק של בדיקת קול היא כ-90%. הניסיון המעשי מלמד כי הדיוק נמוך במקצת, סביב 82%. רמת דיוק כזו (18 התאמות שגויות לכל מאה השוואות) מקשה להתאים דגימה יחידה במאגר מידע המכיל מספר רב של דגימות.

בפיתוח ובייצור המאפשרים זיהוי קולי עוסקת חברת הסטארט-אפ הישראלית PerSay, שנרכשה לפני חודשים אחדים על-ידי החברה האמריקאית Communications nuance. החברה פיתחה מערכות שיודעות לזהות אדם על-פי מאפייני הקול הייחודיים לו, ואינן מוגבלות על-ידי שפות, ניבים, מבטאים, שינויי קול טבעיים, תנאי סביבה משתנים או רעשי רקע. הטכנולוגיה של PerSay משתמשת, בין היתר, לפיקוח אחר אנשים שנמצאים במעצר בית, המקבלים מדי פעם שיחות טלפון אקראיות שבהן הם נאלצים לחזור על משפט מסוים או להגיד כמה מילים, והמערכת יודעת לזהות על-פי קולם אם הם הדוברים - ובעיקר אם הדברים נאמרים בזמן אמת או מוקלטים. הטכנולוגיה הזו נמצאת כבר בשימוש במדינות כגון ארצות הברית, בריטניה וספרד.

ולמי שחושש מהעובדה שעל מנת לזהות דובר הוא צריך להגיד משפטים מתוכנתים מראש אותה חברה מציעה את מערכת ה-Free Speech, שאינה תלויה בטקסט מסוים ויודעת לזהות את הדובר גם במסגרת שיח שגרתי.

פיתוח אחר של אותה חברה, ששמו Vocal Password, לא צריך שיחה בין בני אדם, אלא מאפשר וידוא קול ביומטרי באמצעות אינטראקציה עם תוכנה קולית.

ורידים | זיהוי מתחת לעור

האם גם ורידיו של אדם יכולים לשמש אמצעי לזיהויו המוחלט? זה מה שמנסה חברת Identytech Solutions הישראלית לעשות, בהשראת טכנולוגיה שמקורה ביפן. המערכת שפיתחה החברה קוראת את מפת הוורידים, סורקת אותה, ויוצרת את הפרופיל הייחודי לאדם על בסיס אותה מפה. המכשיר עצמו קורא את המפה באמצעות קרני אינפרה אדום, כשהמשתמש מניח את כף ידו מעל התקן מיוחד. החברה עובדת עם צה"ל ועם רשות שדות התעופה, ומוצריה מותקנים בכמה מעברי גבול.

ה-Sapphire, אותה מערכת לקריאת מפת ורידים שפיתחה החברה, מבצעת גם בדיקת חיות (שוב, למקרים אכזריים במיוחד של כריתת האיבר), ומשלבת מצלמה, מסך-מגע וקורא כרטיסים חכמים. למי שחושש ממראה מאובטח ומסורבל - למשל אנשים עשירים שחפצים במערכת הזו על מנת לאבטח את בתיהם - מציעה החברה את Nano, דגם זעיר במיוחד, שמאפשר קריאת מפת הוורידים דרך כף היד בסטייל.

בהקשר של כף היד קיימים מכשירים שיודעים לזהות משתמשים מסוימים על-פי הגיאומטריה של גב כף היד, כמו המכשיר של חברת EDS שנמצא בשימוש בנמל התעופה בן-גוריון כאמצעי לביקורת גבולות. במקרה הזה, הרישום למערכת הוא וולונטרי, ומטרתו היא לחסוך לנוסעים את המסלול המפרך של "ארזת לבד?". השאלה היא אם כניסתם למאגר הביומטרי של המדינה היא מחיר שהנוסעים מוכנים לשלם עבור הפריבילגיה הזו.

טביעת אצבע | חשבו על כל הטריקים

מערך זיהוי ביומטרי על-פי טביעות אצבע, שכבר פועל בלא מעט מקומות עבודה בישראל ובעולם, הוא אחת הסנוניות הראשונות בתחום, יחד עם הזיהוי הקולי. אבל גם כאן יש מקום לחידושים ולפיתוחים כיד הדמיון. סריקה של טביעת אצבע והשוואתה לטביעות שנמצאות במאגר היא כבר מזמן לא האמצעי היחידי בתחום הזה. יש לא מעט פרמטרים חדשים, כמו מהירות ודיוק, שמשאירים מקום להמצאות חדשות. למשל, ה-IAM של חברת IQS הישראלית מסוגלת לזהות אדם אחד מתוך שני מיליון איש בתוך חצי שנייה, וברמות אבטחה ודיוק גבוהות מאוד. המטרה כאן היא לתת מענה בעיקר לחשש שמא מאגר טביעות האצבע ידלוף, או שייעשה בו שימוש לרעה.

"כל בעל תפקיד מקבל הרשאות רק למידע שרלבנטי לגביו", מסביר מנכ"ל IQS ברוך שלו. "זו תוכנה המבוססת על אלגוריתם מיוחד שנועד לעבוד במקרים של משתמשים רבים. בעתיד יהיה אפשר להשתמש בה לצורך מערכת בחירות אלקטרונית, אם יוחלט על כך".

מערכת אחרת, IDT Gate V של חברת Identytech Solutions, עונה על האתגרים של מתקנים ביטחוניים שנמצאים באזורים ובתנאים קשים. מעבר להיותה עמידה במיוחד, המערכת מסוגלת לקרוא טביעות אצבע מאובקות, לחות, רטובות או יבשות. מערכת אחרת של אותה חברה, Wallmount, מזהה גם טביעות אצבע שיש בהן פציעות או יבלות, ואינה מושפעת מגורמים ביולוגיים שונים כמו הזעה ומצבים אחרים. המערכת הזו, כמו מערכות אחרות שנסקרו כאן, כוללת אף היא בדיקת חיות, למקרה שמישהו ינסה לכרות למשתמש את אצבעו על מנת לגנוב את זהותו.

מצב נפשי | איתור כוונות זדון

ביומד נפשי / צלם: Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
 ביומד נפשי / צלם: Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

כשמדברים על מערכות זיהוי ביומטריות, עולה ביקורת גדולה - ומוצדקת מאוד - הנוגעת לפגיעה בפרטיות ולחשש מדליפה של המאגרים וממכה של גניבות זהות. בהקשר הזה, הפיתוחים האחרונים יצרו תת-תחום שכדאי אולי לחשוב על הרחבתו, משום שהוא נותן פתרון לשאלות האתיות. תת-התחום הזה, שימוש באמצעים ביומטריים כדי לאתר מצבי לחץ נפשי, שקרים או כוונות זדון, אמנם מקטין את השימושים הרבים שיש לביומטריה להציע, ואף מעלה שאלות אתיות משלו, אך הוא בהחלט יכול לסייע לכוחות הביטחון בעבודה שמצריכה לא מעט אינטואיציה. כך, למשל, נעשה בעולם שימוש במערכות תרמיות שמאתרות עלייה בחום הגוף או הרחבה של כלי דם, מה שמצביע על זרימת אדרנלין מוגברת, ובאמצעים אחרים ומגוונים.

ה-ID-U של ביומטריקס הישראלית, המבוסס על עקרון תנועת העיניים (ראו סעיף "עיניים"), מסוגל לאתר אדם במצבי לחץ שיכולים להצביע על כוונה לפגע. "הטכנולוגיה שלנו בוחנת את מבנה העיניים, את מבנה הפנים ואת מבני מערכות השרירים והעצבים, וכך יכולה לתת אינדיקציה אפילו לגבי האופי של האובייקט ומצבו הנפשי", מסבירה מנכ"לית החברה ד"ר דפנה פלתי-וסרמן. "התחום של איתור כוונות עוינות חזק מאוד כיום בעולם הביטחון והאבטחה, והמערכת מאפשרת לנו לאתר אדם שנמצא בלחץ, ואז לבדוק מה המקור לכך - אם זה בגלל ריב עם אשתו, או אולי בגלל פצצה שיש לו בתיק. לא צריך ללכת כל-כך רחוק, אגב. המערכת מאפשרת גם לזהות אם מישהו עייף, שיכור או מסומם".

מערכות משולבות | כוח האינטרנט

אחד הפיתוחים החזקים ביותר בתחום הביומטרי אינו נוגע להמצאה אחת, אלא לשינוי בגישה ולאיחוד של מערכות. כך, למשל, מערכות רבות משלבות קריאה של טביעת אצבע או כף היד עם כרטיסים חכמים, עם זיהוי קולי, או עם זיהוי פנים. מערכות אחרות משלבות זיהוי על-פי העין יחד עם אמצעים אחרים. השילובים רבים ומגוונים, ומשתנים, מתרבים או מתמעטים בהתאם לרמת הביטחון של המתקן. אך לא רק רמת הביטחון חשובה כאן, אלא גם הדיוק והמהירות. מערכות מסוימות מחוברות לתוכנות שמאגדות כמה מאגרים, באופן כזה שאפשר יהיה להצליב את המידע. גם כאן עולות שאלות אתיות שנוגעות לאבטחת המידע הזה. מי יודע, אולי גם כאן דרוש פתרון ביומטרי.

g@globes.co.il