נשיא סין: הסיכונים ואי הוודאות יביאו לסערות בשווקים הפיננסים

נשיא סין בכנס דאבוס שמתקיים בסין: "זו תקופה מרוכבת ובעייתית. המשבר הוא אתגר בינלאומי וכדי להתגבר עליו נדרש שיתוף פעולה בינלאומי"

"הכלכלה העולמית מתאוששת לאט. אבל הסיכונים ואי-הוודאות גדלים והם גורמים לסערות בשווקים הפיננסים. כלכלות, בעיקר המפותחות, סובלות מהאטה בצמיחה, הכלכלות המתפתחות סובלות מאינפלציה; זו תקופה מרוכבת ובעייתית. המשבר הוא אתגר בינלאומי וכדי להתגבר עליו נדרש שיתוף פעולה בינלאומי", כך אמר היום (ד') נשיא סין, וון, בפתיחת המפגש השנתי החמישי של הפורום הכלכלי העולמי (WEF) (דאבוס) שנערך השבוע בדאליאן שבסין.

לדבריו, "המשבר הקודם שם במבחן את יכולת השת''פ שלנו ואני מרגיש שהדבר הזה עדיין בתוקף. הקהילה הבינלאומית צריכה לשתף פעולה יותר תוך יצירת סדר עולמי הוגן וצודק יותר. הכלכלות המפותחות חייבות לנקוט באחריות פיסקאלית ולטפל בבעיות החוב".

וון התייחס לכלכלת ארה''ב וציין כי "היא צריכה להתמודד עם שלושה אתגרים: טיפול בחוב, הפחתת הגרעון והגדלת התעסוקה. ארה"ב היא הכלכלה המפותחת והחשובה ביותר בעולם. אנו סמוכים ובטוחים שהיא תתגבר על המשבר ותתאושש לגמרי ואנו סומכים שהיא תנקוט במדיניות הנחוצה תוך שמירה על המסגרות הפיסקאליות. הצעתי לנשיא אובמה שת''פ כלכלי, ארה"ב צריכה להיפתח להשקעות סיניות וזה יעזור לה לייצר מקומות עבודה חדשים. ארה"ב צריכה להגדיל את הסחר עם סין וארה"ב גם צריכה גם להוריד את ההגבלות שהטילה על הסחר איתנו. אני מקווה שנוכל לעבוד ביחד כדי לטפל בבעיות". יצוין כי סין היא היום הכלכלה השנייה בגודלה בעולם וזה כמה שנים התורמת העיקרית לצמיחה הכלכלית העולמית.

לגבי כלכלת אירופה, הוא אמר היא כי היא "סובלת מבעיות חוב קשות ביותר והאתגר החשוב שלה כעת הוא לעצור את התפזרות משבר החוב לשאר אירופה". וון הצהיר: "אמרתי ואני חוזר ואומר: אנו מוכנים לסייע ולהשקיע באירופה. הייתה לי שיחת טלפון עם ברוסו והסברתי כי סין בטוחה שאירופה תתגבר על הבעיות הנוכחיות וכי מנהיגי אירופה ינקטו בצעדים הנכונים". עוד ציין וון כי התנודות החדות במחיר הדולר גרמו לשינויים חדים במחירים של הסחורות והביאו ללחצים אינפלציה משמעותיים".

לגבי כלכלת סין, וון אמר כי היא נמצאת במצב טוב. "סין נקטה באסטרטגיה של צמיחה מוטת צריכה. האינפלציה תחת שליטה ותהליך יצירת מקומות עבודה נראה טוב. עם זאת, ברבעון השני נרשמה ירידה מתונה בפעילות אבל היא נבעה מרגולציה חדשה והיא הייתה בהתאם לצפיות שלנו. אנו נמשיך לנקוט מדיניות פיסקאלית פרו-אקטיבית (מרחיבה) ומדיניות מוניטארית אחראית שיאפשר לנו לשלוט באינפלציה", הוא הצהיר וסיכם: "אני סבור ובטוח שכלכלת סין תמשיך לצמוח לאורך זמן ובאופן חזק ובכך נתרום לצמיחת כלכלת העולם. אנו מברכים בכנות את כל החברות חדשות הזרות שמעוניינות להשקיע בכלכלת סין".

"סין היא כלכלת שוק פתוחה"

בתחילת נאומו התייחס וון לתוכנית החומש הכלכלית החדשה ולהתפתחויות הכלכליות האחרונות במדינה. "סין היא היום כלכלה שוק פתוחה ותורמת לצמיחה העולמית. העידן הנוכחי מחייב את המשך פיתוחה של סין בדרכי שלום", הצהיר וון שסייג ואמר כי "צמיחת סין איננה מאוזנת".

לגבי תוכנית החומש שלדברי רבים תשנה את פני הכלכלה העולמית, הוא ציין כי "סין תמשיך להרחיב את סטרטגיה הצמיחה מוטת ביקושים הפנימיים, אשר קריטיים לצמיחה בת קיימא. בסין נמצאים כ-20% מהאוכלוסייה העולמית ולכן הגדלת הצריכה הפרטית ואיכות החיים של הסינים תיצור ביקושים פנימיים עצומים".

לידיעת הישראלים, אבן יסוד של תוכנית החומש יהווה השיפור הטכנולוגי תוך הגדלה מאסיבית בהשקעות במחקר ופיתוח: "ברצוננו לשפר את ההון האנושי של סין לצורך הגברת הפיתוח והתחרותיות של סין, לרבות בהקשר הטכנולוגי. זאת באמצעות תוכנית מחודשת לחינוך מוטת טכנולוגיה. אנו לא רוצים רק סין גדולה אלא סין חזקה ולכן היא חייבת להיות מוטת חדשנות" אמר נשיא סין.

"מחקר ופיתוח יהיה חלק קריטי מהתהליך הזה" הוא ציין, כאשר הכריז על תוכנית לרפורמות במוסדות מדע וטכנולוגיה. הוא הוסיף כי בכוונת הממשלה גם להשקיע משאבים בשדרוג התעשיות המסורתיות באמצעות שינוי הטכנולוגיות. וון טען כי היעד של הממשלה היא להשיג שיעור צמיחה שנתית של כ-7% בהכנסה לנפש. באותו הקשר הוא ציין כי סין תמשיך לקדם רגולציה המיועדת לשמור על איכות הסביבה, תקדם רפורמות פוליטיות ורגולטוריות, ובעיקר תבצע שינויים כדי לשפר את אווירה להשקעות זרות לרבות הגברת השקיפות.