מאחורי הקלעים של רכישת מוטורולה: גוגל הייתה לחוצה

הרוחות הסוערות מההכרזה על רכישת מוטורולה על ידי גוגל נרגעו, וזה התזמון הטוב ביותר להיחשף למה שקרה מאחורי הקלעים בדו"ח שנמסר לרשות ני"ע האמריקנית

בדיוק חודש עבר מאז רעד שוק הסלולר העולמי כאשר גוגל הכריזה בהפתעה גמורה על רכישת חטיבת הניידים של מוטורולה, Motorola Mobility. מיד לאחר ההכרזה על הרכישה לאנליסטים היה ברור מה הוא המניע האמיתי שעומד מאחורי הרכישה: תיק הפטנטים העצום שנמצא בידי מוטורולה, שעל פי דעת רבים הוא כמו תרופה מצילת חיים למערכת ההפעלה אנדרואיד שנמצאת כבר תקופה ארוכה בסבך משפטי בנוגע להפרות פטנטים.

עלות העסקה הייתה גם היא כותרת בפני עצמה: לא פחות מ-12.5 מיליארד דולר, מה שהפך אותה לרכישה הגדולה ביותר שעשתה גוגל מאז ומעולם. לפנות בוקר (ד') התפרסם הדו"ח שמילאה מוטורולה אודות העסקה, ושנמסר לרשות האמריקנית לניירות ערך (SEC), והוא חושף לראשונה את ההתנהלות של שני הצדדים ברכישת הענק הזו (עמוד 27 - Backround of The Merger).

על פי הדו"ח, ובניגוד למה שנמסר באופן רשמי על ידי גוגל, מסתבר שהאיש שעומד בראש המחלקה האחראית על מערכת ההפעלה אנדרואיד, אנדי רובין, היה שותף מלא למשא ומתן עם מוטורולה ואפילו הוא היה זה שגישש לראשונה אצל מוטורולה במטרה לרכוש את מצבור הפטנטים שיש ברשותה. הגישוש של רובין אצל מוטורולה הגיע בעקבות הכישלון של גוגל לרכוש פטנטים של נורטל, שנרכשו על ידי קבוצה בראשותם של אפל ומיקרוסופט.

נזכיר כי ההצהרה הרשמית של רובין וגוגל הייתה כי הוא לא היה בסוד עניין הרכישה עד ימים ספורים טרם הכרזתה הרשמית, מה שמתברר כיום כלא ממש מדוייק. כבר בחודש יולי נפגשו נציגים של מוטורולה וגוגל ודנו בעתיד הצפוי למערכת ההפעלה אנדרואיד לאור מכירת הפטנטים של נורטל, וכיצד ניתן להגן על אנדרואיד מפני תביעות עתידיות.

הדו"ח שהוגש ל- SEC חושף, בין היתר, גם עד כמה הייתה גוגל בלחץ לסגור את הרכישה של מוטורולה, בעיקר בגלל תיק הפטנטים שלה. על פי הדו"ח, כבר ב-1 לאוגוסט גוגל הציעה את ההצעה הראשונה שלה למוטורולה, שעמדה על מחיר של 30 דולר למניה. ההצעה הזו נדחתה ושבוע לאחר מכן (9 באוגוסט) היא העלתה את ההצעה ל-37 דולר למניה.

מוטורולה סירבה בפעם השנייה ודרשה מחיר של 43.5 דולר למניה, ובאותו היום שני הצדדים הגיעו להסכמה כי העסקה תתבסס על מחיר של 40 דולר למניה - פרמיה של 60% ממחירה המקורי, מה שהביא לסכום כולל של 12.5 מיליארד דולר. על פי הדו"ח מתברר שבתחילת המשא ומתן גוגל ביקשה לרכוש אך ורק את תיק הפטנטים של מוטורולה, הכולל כ-25 אלף פטנטים, אך זו לא הסכימה ודרשה רכישה של כל החטיבה.

החיפזון של גוגל לסגור עסקה כל כך גדולה מעיד על הלחץ שבו הייתה נתונה, היות וכבר תקופה ארוכה מערכת ההפעלה שלה, אנדרואיד, מותקפת בתביעות משפטיות בכל רחבי העולם בגין הפרות פטנטים. גוגל מצאה את עצמה בבעיה בעקבות "הברית" שנרקמה, כביכול, בין מתחרותיה הגדולות, בהן אפל ומיקרוסופט.

אלו שמו להן למטרה לרכוש ולהחזיק בכמה שיותר פטנטים בתחום הסלולר והניידות בשביל לחסל את מערכת ההפעלה של גוגל, שמבחינתה רק הולכת ותופסת נתח שוק גדול יותר מרבעון לרבעון.

כעת נותר לראות האם גוגל תנצל גם את יכולות הייצור של מוטורולה למכשירי אנדרואיד עתידיים, או מוצרים נוספים (גוגל TV למשל), או שמא תבלע את חטיבת המובייל של מוטורולה ותעשה שימוש אך ורק בערימת הניירות של הפטנטים שלה.