עמוס ירון: ישראל לא תקבל גז מקידוח "תמר" לפני 2013

יו"ר קצא"א מסביר: הממשלה חדלת כושר ביצוע ויכולת קבלת החלטות - ואנחנו נשלם על זה

ישראל לא תקבל גז מקידוח "תמר" לפני שנת 2013 בגלל שהממשלה חדלת כושר ביצוע ויכולת קבלת החלטות - כך אמר היום יו"ר קצא"א האלוף (במיל') עמוס ירון. "נשלם על זה באיכות הסביבה ונשלם על זה בכסף", הוסיף ירון בכנס של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה.

ירון, מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, אמר בכנס של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה כי "במדינת ישראל יש שני משרדים שיודעים לקבל החלטות ולבצע אותן: האוצר והביטחון. שאר המשרדים לא מסוגלים לקבל החלטות ולבצע שום דבר". דבריו של ירון עוררו ביקורת מצד מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה אלונה שפר קארו וראש מטה שר התשתיות סמדר בת-אדם.

"כשעמוס בשטח כולם במתח", אמרה בת-אדם והזכירה כי דוראד תחנת הכוח הפרטית שבבעלות קצא"א הצליחה להגיע לסגירה פיננסית הודות למאמציו של שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו.

שפר קארו מתחה ביקורת מרומזת על המחדל שהוביל לדליפת נפט מהצינור של קצא"א בשמורת נחל צין, אירוע שגרם נזק סביבתי רב. לדבריה, "אתם (חברת קצא"א - ע.ב.) סוג של אקס טריטוריאליים. כמי שחוקי הסביבה לא חלים עליו, אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה. האם זה מאפשר לך לעשות הכול יותר בזול?".

ירון השיב על-כך באומרו: "קצצ"א מבצעת את כול החוקים הקשורים לאיכות הסביבה. הלוואי שבמדינה הזאת היו מתייחסים לזקנים כמו שמתייחסים לאבנים בנחל צין. נראה לי חוסר פרופורציה הדרישות של משרד לאיכות הסביבה, אבל זו רק דעתי".

לאחר מכן הוסיף ירון כי "ההערה שלי לגבי יכולת הביצוע היא אמירה שהמשרדים בנויים במצב של אחריות ללא סמכות והגיע הזמן לתקן זאת. אני אומר זאת מניסיוני כמנכ"ל של משרד הביטחון. זה לא עניין של חוות דעת כזו או אחרת על משרד זה או אחר. אי אפשר להתעלם מהעובדה שלקח 10 שנים לממשלה לבצע החלטה זאת. אז למה אתן קופצות?".