טסים בחגים? מחירי הנופש נמוכים ב-30% מאשר בקיץ

מה עדיף - נופשון או הרכבה אישית? תלוי ביעד: באירופה הקלאסית עדיף להזמין בנפרד את המלון ואת הטיסה, ואילו באגן הים התיכון החבילה תוזיל את ההוצאה בכמעט 50%

האם עדיף לרכוש את הנופש במסגרת חבילה או לרכוש את רכיביה עצמאית? מבדיקת "גלובס" עולה כי כאשר מדובר על נופש "בטן-גב" ביעדי אגן הים התיכון, לחבילות יש יתרון ברור במחיר, אולם כשמדובר על נופש בערים אירופיות קלאסיות, הזמנת הטיסה ובית-המלון בנפרד עשויה להוזיל את המחיר בעשרות אחוזים מזה המוצע במסגרת חבילה.

מהם היעדים החמים? בנופש "בטן-גב" מדובר על איי יוון, ורנה, בורגס וקפריסין - בדומה ליעדי יולי-אוגוסט. מבין היעדים קלאסיים מככבת ארה"ב, ואחריה אירופה הקלאסית והמזרח הרחוק.

גם בענף התיירות ממתינים בדריכות ל-20 בספטמבר ומקווים כי לא יתקיימו תרחישים ביטחוניים שיערערו את הנופשים בארץ ובחו"ל. בקשרי תעופה מדווחים כי עד כה נמכרו מחצית מחבילות הנופש שיועדו לסוכות.

המחאה משפיעה על מחירי הקוטג' אבל לא על מחירי הנופש, ולהערכת גלעד ברובינסקי, סמנכ"ל השיווק בדיזנהאוז, רמת המחירים לא תשתנה ביחס למחירים בראש השנה אשתקד. לפי ברובינסקי, הבשורה הטובה למי שלא נסע באוגוסט היא שמחירי החופשות בספטמבר נמוכים בכ-30% ביחס למחירי הקיץ.

השנה, בשל קיצור החופש הגדול והוספת הימים כ"גשר" בין יום הכיפורים לסוכות, נפתח חלון הזדמנויות נוסף לנפוש בפורמט המשפחתי.

לדברי דודו מחלב, סמנכ"ל השיווק של ארקיע, הצרכנים טרם הפנימו את המועד הזה, ומכאן שיש עדיין היצע של דילים משתלמים לתקופה זו.

לדבריו, "הימים שבין יום הכיפורים לסוכות נחשבים מסורתית לימים בהם הביקושים נמוכים, ובהתאם לכך גם המחירים. כרגע, חבילות דומות המיועדות לחול-המועד יקרות ב-20% מחבילות המיועדות לתקופה שלפני סוכות, וכשמדובר בהוצאה למשפחה ההפרשים מתורגמים למאות דולרים. אני מניח שבמקביל לעלייה בביקושים, המחירים ישתוו לאלה של פסח".

הארכת ימי החופשה של התלמידים מאריכה את החופשה: משך החופשה המשפחתית בממוצע צפוי לעמוד על 7-9 ימים, לעומת 5-6 ימים בחגים אשתקד. בחברת קשרי תעופה מדווחים על "תגבור" היצע החבילות לתקופת החגים ולימי התפר שהתווספו לחופשה בין יום כיפור לסוכות.

המחאה גם לא משפיעה על כמות הנופשים: "1.24 מיליון ישראלים יצאו לחו"ל בחודשים יולי-אוגוסט - נתון המשקף את השיא של כל הזמנים, ואני סבור כי מספר היוצאים לנופש בחגי תשרי הקרובים יהווה שיא נוסף כשיעמוד על יותר מ-300 אלף - עלייה של 8% ביחס לשנה שעברה", אומר יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל באופיר טורס.

חבילה או בנפרד?

"רוב הנופשים ליעדים באגן הים התיכון מעדיפים לרכוש חבילה, הן מטעמים של נוחות והן משום שבוודאות המחירים יהיו זולים ביחס לטיסה ומלון שיוזמנו עצמאית באיי יוון או בבורגס", אומר ברובינסקי. "מי שירכיב חבילה עצמאית ליעדים באגן הים התיכון ישלם יותר".

גם זפרני מדגיש כי הרוב המוחלט, בעיקר ליעדי הנופש, בוחרים בחבילה. לדבריו, מדובר בחיסכון של 30% לעומת הפרדת רכיבי החופשה (מלון, טיסה העברות). "נופש לבורגס, לטיסה ו-4 לילות עולה כ-550 דולר לאדם בחבילה. אם נפריד את רכיביה, הצרכן ישלם לפחות 400 דולר על טיסה, 250 דולר לבית-מלון ו-50 אירו על ההעברות למלון - מה שיסתכם ב-700 אירו".

"בטיולים ליעדים אירופים או לארה"ב הסיפור אחר, משום שאפשר להשיג עסקה משתלמת גם כשמפרידים את החבילה", הוא מוסיף. "חבילה של טיסה ובית-מלון בפריז, בלונדון או ברומא לא בהכרח זולה מהזמנה של טיסה לחוד ובית-מלון לחוד. היתרון של הזמנת חבילה ליעדים אלה היא העברות משדה-תעופה לבית-המלון (בשווי של כ-50 אירו), שאצל חלק מהספקים כלולים בחבילה".

"בחבילות 'טוס וסע', הכוללות גם רכב, הסיטונאי יכול להשיג מחירים משתלמים, לתמרן בין רכיבי החבילה ולהוזיל אותה ביחס להזמנת כל רכיב בנפרד", אומר זפרני.

את רוב החבילות מרכיבים אותם הסיטונאים (נתור, יוניסל). בשל המרווחים הקבועים יחסית, לא תמצאו שונות גדולה במחיר החבילות המשווקות על-ידי סוכני הנסיעות. הדילים מושגים באמצעות רכישת כמות גדולה של חדרים בבית-מלון ומקומות על טיסות מראש - לרוב בשעות פחות אטרקטיביות על פני היום.

אירופה הקלאסית: עדיף ללא חבילה

אייל שטרק, סמנכ"ל השיווק ב"אלדין טרוול", מפציר בנוסעים ליעדים אירופיים "קלאסיים" לבדוק את הזמנת רכיבי החבילות בנפרד, מה שעשוי לדבריו להסתכם בחיסכון של עשרות אחוזים.

לדבריו,"החבילות ליעדים אלה במקרים רבים הן פיקטיביות: אורזים את הטיסה והמלון למתכונת של חבילה רק למטרות שיווקיות, כשבפועל, לאור ריבוי טיסות ה'לואו-קוסט' ומאות בתי-המלון ביעדים כמו לונדון או פריז, כמעט תמיד אפשר יהיה להוזיל את מחיר הנופש בהזמנת רכיביו עצמאית".

לצד ההוזלה במחיר מונה שטרק יתרונות נוספים ל"נסיעה עצמאית": "הצרכן מוגבל הרבה פחות מבחינת מספר היעדים באותה נסיעה, מבחינת בית-המלון ומבחינת התאריכים ומועדי הטיסה שיוכל לבחור".

נקודה נוספת שמעלה שטרק היא תנאי הביטול הקשיחים של חבילות כמקשה אחת, לעומת בתי-מלון המתירים ביטול ללא קנס עד יומיים לפני המועד.

עם זאת, שטרק מאשר כי ליעדי הנופש באגן הים התיכון, חבילות הן הדרך המשתלמת במובן הכלכלי. "הדילים של הסיטונאים ביעדים אלה כמעט ולא ניתנים לתחרות בהזמנת השירותים עצמאית".

עוד 3 נקודות שכדאי לחשוב עליהן

* ממשיכים לשלם יותר על נופש בישראל:

כפי שפרסמנו ב"גלובס" במהלך הקיץ, מחירי בתי-המלון בישראל ובעיקר באילת כיעד תיירותי מוביל בעונה זו, גבוהים משמעותית ביחס למחירים של בתי-מלון דומים בחו"ל.

הנימוקים של התאחדות בתי-המלון התמקדו בעלויות הגבוהות של אחזקת בתי-המלון, ובקרב גורמים בענף התיירות נשמעו גם קולות נגד החמדנות של בתי-המלון.

ביולי-אוגוסט, בשל תפוסה נמוכה מהמצופה, יצאו בתי-מלון ברחבי הארץ במבצעים ובהוזלות. בעונת החגים צפויים המחירים באילת לשמור על רמת "הפיק" השנתית, שתגיע לשיאה בראש השנה, ושתוסיף להמחיש את ההבדלים ביחס למחיר בתי-המלון והנופש בחו"ל.

כפי שמסביר זפרני, "עדיין יהיה זול יותר לצאת ליעדים אחרים באגן הים התיכון, כולל טיסות. זה גם בגלל שער הדולר שעדיין נמוך".

* טורקיה - ביקוש אפסי:

זרם הנוסעים הישראלים לטורקיה נעצר כמעט לחלוטין - מה שהחל לפני שנה באירועי ה"מרמרה" וממשיך בסכסוך בין המדינות. כבר משלשום (ה') כל הטיסות השבועיות לאנטליה בוטלו - צעד הנובע מביטולי צרכנים ולא מהוראות מדיניות.

סיטונאי התיירות לא יכלו לחזות את המצב כיום וקיוו להחיות את זרם התיירות לטורקיה. לפני 3-4 חודשים, בשיתוף לשכת התיירות הטורקית, יצאו בפרסומים לעודד את התייר הישראלי לשוב לאתרי הנופש הטורקיים.

ביולי-אוגוסט אלפים אכן נסעו, אך כעת אומרים בענף כי הסיטונאים "תקועים עד הצוואר" עם חבילות נופש שלקחו בהתחייבות, בתקווה כי גם השנה תהיה רכבת אווירית ליעדים בטורקיה.

מי שבכל זאת ירצה לנסוע לטורקיה ירוויח בשל הביקוש האפסי מחירים נמוכים מאוד.

* לא בטוח שכדאי לחכות לרגע האחרון:

האם כדאי לחכות ולהזמין נופש במתכונת "הרגע האחרון"? "התייר הישראלי לא ספונטני", קובע ברובינסקי. "יש פער עצום בין הרומנטיקה של לקבל החלטה מיידית ולטוס, ובין הפרקטיקה - בעיקר כשהנופש משפחתי".

גם זפרני סבור כי אין טעם לחכות, אלא עדיף לנסות ולצאת לנופש בתאריכים שנופלים בין ימי השיא: אחרי ראש השנה ולפני סוכות, אז יהיו המחירים זולים בכ-25%.

חבילות נופש / צלם: הדקה ה-90
 חבילות נופש / צלם: הדקה ה-90