תמימות דעים: "אבטלת צעירים זה הסרטן של הקפיטליזם"

יו"ר בריטיש טלקום במפגש השנתי החמישי של הפורום הכלכלי העולמי: "הצעירים איבדו את האמון במוסדות ובממשלות"

איך מייצרים צמיחה איכותית? בשאלה הזו עסק הפאנל, בשלהי היום השני של המפגש השנתי החמישי של הפורום הכלכלי העולמי (WEF) שנערך בדאליאן שבסין. המסקנה ברורה ומוסכמת: דרך יצירת מקומות עבודה איכותיים. אחרת, אבטלת צעירים, המכונה על-ידי משתתפי הפאנל "הסרטן של הקפיטליזם" תמשיך להתפשט.

ביל רודס, סגן יו''ר סיטי ויו"ר סיטיגרופ וסיטיבנק סבור כי אנו בעידן חדש בכלכלה העולמית. לדבריו, "לפני המשבר האחרון, הבנקים האירופיים, האמריקניים והיפניים שלטו. עכשיו גם הבנקים הברזילאים, הסיניים וההודים מתחילים לשלוט. במציאות החדשה, הכלכלות המתעוררות ישחקו תפקיד מפתח, גם במישור הפיננסי.

"כולנו די יודעים מה צריכים לעשות, השאלה הגדולה היא אם המנהיגים יעשו את זה והזמן הולך ואוזל. יש כמה מאפיינים משותפים לכל המשברים: הדבקה, הצורך למנהיגות, הצורך בתמיכה של המגזר העסקי וחשיבות הזמן. האירופים אומרים שאלו מאפיינים של משברים למדינות שאינן 'בשלות' כמו באירופה. מסתבר שהם פרופסורים טובים אבל תלמידים הרבה פחות טובים".

יו רומין, מנכ''ל חברת הנמלים של טיאנג'ין, בין הגדולים בסין, טוען כי הכלכלה מתאוששת על אף שאנו מדברים על מיתון חוזר. הסיבה לכך היא שהכלכלות הגדולות בבעיה בגלל משבר החובות.

"המודל האמריקני והאירופי הוא מודל מוטה צריכה וכנראה שזה לא בר-קיימא. עכשיו פונים לסיוע של סין, אבל מה שצריכים זה שינוי במודל. בשווקים המתעוררים, הבעיה של אינפלציה, בעיקר בסין, נובעת מצמיחה מהירה מדי. אנו צריכים ללמוד מהטעויות של הכלכלות הגדולות ולא למחזר את המודל מוטה הצריכה".

אבטלת צעירים

סיר מייק רייק, יו''ר קבוצת הטלקום בי.טי, לשעבר, יו''ר ברקליס ויו''ר ועדת התעסוקה של ממשלת בריטניה אמר כי יש אבטלת צעירים גדולה כמעט בכל העולם.

"זה הסרטן של הקפיטליזם. זו הסיבה שהצעירים איבדו לגמרי את האמון במוסדות. הם לא מאמינים בממשלות ולא באנשי העסקים והם לא מצביעים. הם מבינים שהדברים לא מתפקדים ויש היום תקשורת ומדיה חברתית ולכן הם יוצאים ומוחים. אם לא נטפל בזה, המחאה רק תלך ותחריף.

"המטרה של כולנו היא ליצור מקומות עבודה לצעירים. מה שאנו רואים במזרח התיכון ובאנגליה, שם ישנם שיעורי אבטלה גבוהים, זה כישלון של המטרה הזו. המפתח לפיתוח וצמיחה היא הטכנולוגיה.

רייק הוסיף ואמר כי במערכת הבנקאית "אנו מתמודדים במשבר אמון ומה שאנו צריכים כעת זה ודאות. בפועל יש טריליוני דולרים בבנקים והמערכת הבנקאית בעולם כולו נמצאת במצב טוב, אבל כדי להשיג את הוודאות, יש לפתור את הבעיה האירופית. עד שהמנהיגים לא יפתרו את זה, יהיה מאוד קשה לקהילה העסקית בעולם ליצור את מקומות העבודה שנדרשים".

פרופ' טארון קאנה, מומחה לשווקים המתעוררים מהרווארד מסכים להגדרה של אבטלת צעירים כסרטן.

"אם אתה מנתח את הצעירים המתוסכלים באנגליה, בספרד ובמזרח התיכון, הם בעצם מבקשים להגיד לנו כי הם לא יכולים לתעל את היכולות שלהם למשהו טוב ופרודוקטיבי כי אין להם את ההון ואין להם את הקשרים ואת היכולות. זה לא מצב בר-קיימא".