ועדת הריכוזיות: הגבלת שכר מנהלים ופירוק פירמידות

סוף לחגיגה? שכר המנהלים יובא לאישור האסיפה הכללית ■ ההמלצה של הוועדה להגברת התחרותיות שונה מזו שניסחה ועדת נאמן, ולפיה האסיפה הכללית תקבל דיווח בלבד ■ ההמלצה להפריד החזקות ריאליות ופיננסיות לא תחול על הבנקים

הוועדה להגברת התחרותיות בראשות מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, מבקשת להערים קשיים על אישור שכר מופרז למנהלים הבכירים בפירמידות. הוועדה ממליצה כי שכר המנהלים יובא לאישור כלל ציבור מחזיקי המניות. על פי המסתמן, אישור שכרם של הבכירים ביותר בתאגיד הפירמידלי ובחברות הבנות והנכדות, ככל הנראה חמשת המנהלים הבכירים המשתכרים את השכר הגבוה ביותר, יהיה מחויב דיון ואישור פרטני של האסיפה הכללית בחברה. מאחר שמדובר למעשה באישור שכר לבעלי עניין אישי, בעל השליטה בחברה ונושא המשרה הבכיר, לצורך אישור השכר המוצע יהיה צורך בהסכמת רוב בעלי המניות. ברוב זה ייכללו לפחות מחצית מקולות בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי בפעולה, אלו המכונים "בלתי נגועים".

מדובר בהצעה דרמטית במיוחד, שכן ועדת נאמן, שהייתה אמורה לגבש דרכים לטיפול בשכר הבכירים המזנק מדי שנה בשנה, המליצה שהאסיפה הכללית תקבל דיווח בלבד ולא תידרש לקבל או להתנגד לשכר. ככל הידוע, הוועדה, נכון להיום, לא מזכירה המלצה למיסוי דיווידנדים בין חברות הפרימידה, אולם ההערכה היא כי המלצה כזו תיתוסף בהמשך.

הבנקים לא יוגבלו

המלצה נוספת מתייחסת להצעת רכש כפויה, אך נראה שהיא עדיין לא נוסחה באופן סופי. ההמלצה מדברת על כך שאם בעל שליטה בחברת החזקה מקבל הצעת רכש לחברה שנמצאת בפירמידה שעליה הוא שולט, והיא לטובת המשקיעים, יהיה מנגנון פיקוח שינהל את ההידיינות ולמעשה יכפה על בעל השליטה לקבל את הצעת הרכש, אף שהיא לא טובה עבורו באופן אישי.

לעניין ההמלצה להפריד החזקות בין נכסים ריאליים לפיננסיים - היא לא תחול על הבנקים. בשלבים הראשונים של הוועדה עלתה אפשרות לטפל ולהגביל גם את ההחזקות הריאליות של הגופים הפיננסיים, שהמרכזיים בהם הם הבנקים, אולם ההחלטה המקדמית הייתה לא לגעת בזה. הבנקים מתנהלים זה מכבר על פי הוראות ועדת ברודט לצמצום הריכוזיות משנת 1995. זו חייבה את הבנקים למכור את השליטה שלהם בתאגידים ריאליים ולא להחזיק ביותר מ-20% בחברה ריאלית. כמו כן, בעת חקיקת הרפורמה בשוק ההון (ועדת בכר), שחייבה את הבנקים להיפרד מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, קיבלו הבנקים הבטחה לא לגעת עוד בנכסיהם למשך תקופה.

אף שטיוטת המלצות הביניים כבר נמסרה אמש לשר האוצר יובל שטייניץ, עדיין יש חילוקי דעות בקרב חברי הוועדה על זמן מימוש ההפרדה בין הנכסים הריאליים לפיננסיים, שעומד על בין 3 ל-5 שנים, וכן יש עדיין מחלוקות באשר לנוסחת הקריטריונים המדויקת והכוללת לדרישת ההפרדה.

האם תהיה דחייה בהליך טיפול ראש הממשלה בהמלצות הוועדה?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי להיפגש בתחילת השבוע הבא עם צוות הריכוזיות, כדי לשמוע מחבריו על אודות טיוטת המלצות הביניים. נתניהו יצטרך להחליט אם להמשיך מיד בשלב הביניים המחייב משפטית, של מתן אפשרות שימוע ב-30 הימים הקרובים למי שעלול להיפגע מההמלצות. זאת, למרות שההמלצות אינן שמיות.

לפי חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה, מחויב ראש הממשלה להעניק פרק זמן לשימוע, למרות שמדובר בטיוטה של המלצות ביניים. רק לאחר מכן - ורק לאחר שיוחלט אם יבוצעו שינויים או תיקונים בהתאם להערות ולשימועים - יוכל ראש הממשלה לזמן דיון נוסף של הוועדה, שבו יבקש גיבוש המלצות סופיות. תהליך הגיבוש הסופי יכול להמשך עוד כמה שבועות.

עם זאת, מקורות כלכליים בירושלים העריכו היום (ה') כי הואיל וחובת השימוע תחייב את ראשי הוועדה לחשוף את מלוא המלצות הביניים שלהם - כדי לאפשר ליועצים המשפטיים של הגורמים העלולים להיפגע להתכונן לשימוע - הרי שמסקנות הביניים המלאות יוצגו לציבור עוד לפני שיחל הליך השימוע.

בעיה נוספת העומדת בפני ההתקדמות בפעולת הוועדה נוגעת בעובדה שחובת ההחלטה על מסקנות הביניים היא של ראש הממשלה בלבד. בסביבתו מבהירים כי בשבועות הקרובים יהיה נתניהו עסוק, רובו ככולו, בפעילות מדינית.

נתניהו החליט היום שייסע בעצמו לעצרת הכללית של האו"ם בשבוע הבא, במסגרת ניסיונותיו לבלום את מאמצי הפלסטינים לזכות באהדה בקרב מדינות בעניין ההכרזה החד-צדדית על מדינה פלסטינית. בסביבת נתניהו סירבו היום להתייחס לסוגיה אך העריכו כי הליך הטיפול בוועדת הריכוזיות עשוי להידחות בשבועות ספורים.