טבע תקים קרן הון סיכון שתשקיע בחברות ביומד

בנוסף, נבחנת האפשרות לאחד בין פעילותה בתחום פיתוח גנריקה לתרופות ביולוגיות - לפעילות ספלון, אותה רכשה טבע השנה

רכישת ספלון מובילה לשינויים מהותיים במבנה הפעילות של טבע בתחום התרופות המקוריות, ומשפיעה לאורך ולרוחב הארגון. ל"גלובס" נודע, כי טבע מתכננת להקים קרן הון סיכון תאגידית שתהווה מעין זרוע השקעות חיצונית, ותוביל את כל נושא ההשקעות של החברה בחברות ביומד מקומיות. בראש הקרן יעמוד ד"ר אהרון שוורץ, שהיום מכהן כסמנכ"ל מיזמים ייחודיים בטבע. החטיבה בניהולו של שוורץ אחראית על השקעות בסטארט-אפים והסכמי רישוי עם האקדמיה, כחלק מניסיונות החברה להרחיב את הפייפליין שלה בתחום תרופות מקור.

כבר היום מבצעת טבע השקעות רבות בחברות סטארט-אפ ישראליות, בהובלתו של שוורץ. לביצוע השקעות דרך קרן תאגידית ולא ישירות, ישנן כמה משמעויות: מדובר בישות שברמה המשפטית, ולעיתים גם התרבותית, היא נפרדת מן התאגיד. הדבר יכול להרגיע חברות שחוששות לקבל השקעה מטבע, מחשש שהדבר יגרום לחברות אחרות להסס להשקיע בהן.

עם זאת, הרחקת פעילות מליבת החברה עשויה להוביל לירידת החשיבות שלה בעיני התאגיד. תקציב הקרן הוא קבוע והיא נבחנת בין היתר על פי רווחיות, בעוד שפעילות המיזמים הייחודיים היום מתנהלת כחלק מתקציב טבע, ולכן היא פחות מוגבלת רשמית ונבחנת על פי תרומתה האסטרטגית. לאחרונה היו לפעילות המיזמים האינובטיביים הצלחות אסטרטגיות, וביניהן השקעה בשלבים מוקדמים בפעילויות של מדיוונד, פוליהיל וקיורטק, בהן טבע החליטה להשקיע בהמשך סכומים מהותיים.

גל עזיבות במו"פ

טבע , המנוהלת על-ידי שלמה ינאי, היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, אך יש לה גם פעילות אינובטיבית משמעותית שמהווה כ-30% מהכנסותיה. היום עיקר התרומה היא של הקופקסון, תרופה לטיפול בטרשת נפוצה. טבע עובדת בשנים האחרונות על הרחבת הפייפליין האינובטיבי, וכחלק מהאסטרטגיה הודיעה על רכישת ספלון מארה"ב המפתחת תרופות מקוריות, ב-6.8 מיליארד דולר. עם השלמת הרכישה יעזוב פרופ' יצחק פטרבורג, סגן נשיא טבע שאחראי על המוצרים הממותגים, את תפקידו לאחר שנה בלבד. במקומו ימונה מנכ"ל ספלון, קווין בוצ'י.

לגלובס נודע, כי בכירים נוספים בחטיבת המו"פ האסטרטגי עזבו את תפקידיהם או מחפשים עבודה מחוץ לחברה. אם אכן יעזבו כל הבכירים אלה ולא יוחלפו, הרי שלא תהיה הנהלה בכירה לפעילות האינובטיבית של טבע בישראל, והיא תהיה כפופה באופן מלא לבוצ'י וצוותו.

בטבע הכחישו בעבר ומכחישים גם היום אפשרות של פיטורי עובדים במו"פ האינובטיבי בישראל בעקבות הרכישה. במסיבת עיתונאים לרגל פרסום הדוחות לפני מספר שבועות, ינאי נשאל האם רכישת ספלון תוביל להעברת מו"פ אינובטיבי מישראל לארה"ב, והשיב: "התשובה היא לא, באופן גורף. המו"פ של טבע בישראל ימשיך למלא את תפקידו ולהתרחב". טבע מעסיקה כ-800 עובדי מו"פ בארץ, מהם כ-330 בתחום האינובטיבי.

פעילות הביוסימילר תתבצע באירופה?

עם זאת, נראה שלקראת השלמת הרכישה נשקלות אפשרויות שונות אחרות בנוגע לפעילות האינובטיבית. לדוגמה, נבחנת האפשרות לאחד בין פעילותה של טבע בתחום ה-Biosimilar - פיתוח גנריקה לתרופות ביולוגיות - לפעילות ספלון. טבע רכשה ב-2008 את קוג'נסיס שהעמיקה את פעילותה בתחום הביוסימילר, וב-2009 הקימה מיזם משותף בתחום עם חברת לונזה משוויץ. לכן, נראה שאחת האפשרויות שנשקלות היום היא לקבוע את בסיס פעילות הביוסימילר של טבע באירופה. לפי התוכנית האסטרטגית של טבע, ב-2015 מכירות הביוסימילר יגיעו לכ-830 מיליון דולר, לעומת סדר גודל של עשרות מיליוני דולרים כיום.

מטבע נמסר בתגובה כי "טבע לא מפטרת אנשי מו"פ בישראל. הקבוצה מעסיקה יותר מ-800 אנשי מו"פ, ובשנים האחרונות הגדילה את מספר העובדים שלה מ-4,000 ל-7,000 בישראל. רק לאחרונה חנכה החברה מרכז מו"פ חדש, שישרת את צרכי המו"פ של טבע בישראל לשנים הבאות.

"סגירת העסקה עם ספלון צפויה להתבצע במהלך אוקטובר. החברה מנהלת ובוחנת חלופות שונות באשר למיזוג זה, ומוקדם מדי להתייחס כיום לשאלות באשר לאופי המיזוג. לכן, כל הדברים המתייחסים למיזוג זה מקורם בשמועות וספקולציות שאינן נכונות ומטעות".