UBS: "אם יוון לא תכריז על פשיטת רגל - יהיה כאן אסון"

פאול דונובאן, מנהל השקעות: "אם יוון לא תכריז על חדלות פירעון, אם תפרוש מגוש האירו והתמ"ג שלה ייחתך ב-40-50%" ■ "כל אזרח יווני יפסיד עד 11 אלף אירו בשנה שלאחר עזיבת הגוש"

"יוון חייבת להכריז על חדלות פירעון. אחרת, גוש האירו יתפרק ויתרחש כאן אסון קלוסאלי", מעריך פאול דונובאן (Paul Donovan), מנהל השקעות ב-UBS, בריאיון ל-CNBC היום (ו').

על פי דונובאן, בבית ההשקעות UBS ביצעו הערכות באשר לתרחיש בו יוון תיאלץ לפרוש מגוש האירו על רקע ניסיונות להימנע מהכרזה על חדלות פירעון, בצל חובותיה הכבדים: "ביצענו הערכות לא מדוייקות באשר למה יקרה בתרחיש אסון שכזה - עבור מדינה כמו יוון, עזיבה של גוש האירו תעלה לה בנפילת התמ"ג ב-40-50%".

דונובאן מעריך כי כל אזרח ביוון "יפסיד בין 9,500 ל-11,000 אירו ב-12 חודשים", בשנה הראשונה לעזיבתה של יוון את גוש האירו. "בשנה השנייה הסכום צפוי לרדת ל-3,000 עד 4,000 אירו". דונובאן מדגים כי עבור כלכלה חזקה דוגמת גרמניה, העלויות יהיו נמוכות יותר: "6,000-8,000 אירו לאזרח בשנה הראשונה, וצניחה של 20-25% בתמ"ג", לדבריו.

דונובאן מזהיר כי להערכתו, המצב באירופה לא יימשך כפי שהוא: "המשבר פוגע במסחר ופוגע במערכת הפיננסית". במידה שיוון לא תכריז על חדלות פירעון, חושש דונובאן כי "מדובר פה בעניין רציני במיוחד. אף איחוד מוניטארי לא התפרק ב-150 השנים האחרונות ללא סיבה מספיק טובה - עלויות הפירוק עבור המדינות החברות, ובעיקר אלה הפורשות, יהיו גבוהות".