המחוזי: לפנות את האוהלים בשדרות רוטשילד תוך 3 ימים

"אם לא יבוצע הפינוי העצמי עד ל-21 בספטמבר בשעה 12:00, רשאית העירייה לפעול לפינוי המאהלים" ■ ראשי המחאה: "נשקול פנייה לעליון" ■ איציק שמולי: "לפנות עם פתרונות ולא בכוח"

מאהלי המחאה בתל-אביב יפונו לפני ראש השנה. בית המשפט המחוזי בתל-אביב ביטל היום (א') את הצו שהוציא בשבוע שעבר נגד פינוי מאהלי המחאה בתל-אביב. בכך, דחה בית המשפט את עתירת מנהיגי המחאה נגד הפינוי וקיבל את עמדת עיריית תל-אביב, שכעת תהיה רשאית לפנות המאהלים שהוקמו ברחובותיה ובשדרותיה לפני כחודשיים.

עם זאת, השופט קובי ורדי ציין בהחלטתו כי כדי לאפשר פינוי עצמאי והתארגנות של יושבי המאהלים, ובנוסף כדי לאפשר להם לחגוג ככל עם ישראל את ראש השנה, ביטול הצו יכנס לתוקפו רק ביום רביעי הקרוב בשעה 12 בצהריים. כלומר, אם יושבי המאהלים לא יתפנו בעצמם עד יום רביעי ב-12 - תהיה העירייה רשאית לפעול החל ממועד זה לפינוי המאהלים.

בהחלטתו הסביר השופט כי האיזון הראוי בין זכות המחאה וההפגנה של יושבי המאהלים לבין האינטרס של שמירת הסדר הציבורי, חופש התנועה והמשך חיים תקינים של תושבי תל-אביב הגרים בסמוך למאהלים, מחייב את הסרת צו המניעה.

"המאהלים מהווים מטרד קשה לדיירי השכונה, הסובלים ממפגעי תחבורה, מריחות אשפה ופסולת, פגיעה בשדרות, חיבור חשמל פיראטי, רעש, עשיית צרכים בחצרות הבתים, הימצאות נרקומנים במאהלים ובחצרות וכיוב'", כתב השופט, שציין כי עיריית תל-אביב נקטה עד כה בגישה סובלנית ומאוזנת כלפי המאהלים ואף הודיעה על תמיכתה במחאה.

עם זאת, השופט הוסיף: "אין להסביר את איפוקה וסבלנותה של העירייה במשך כחודשיים כהשלמה או הסכמה מכללא להמשך המצב הקיים, שהגיע לאנרכיה ולפגיעה קשה באינטרס וזכויות הציבור והשכנים, ולכן אין למנוע את ביצוע צו הפינוי".

בשבוע שעבר הותיר בית המשפט על כנו את הצו הזמני האוסר על פינוי המאהלים, בניסיון לאפשר למנהיגי המחאה ולעיריית תל-אביב למצות את ההידברות ביניהם ולהגיע להסכמה באשר להמשך הנוכחות של המאהלים בתל-אביב ולאופי הפעילות בהם. זאת לאחר שמנהיגי המחאה שעתרו נגד הפינוי - סתיו שפיר, אסף לוי, ליאור וגמן ומשה שם טוב - טענו כי הניסיון הראשוני של העירייה לפנות את המאהלים היה "כוחני, חד-צדדי וללא הכנה מוקדמת".

לדברי נציגי העירייה, כיום יש בשדרות רוטשילד כ-177 אוהלים, מחציתם מאוישים. בשדרות נורדאו יש כ-30 אוהלים, בשדרות בן-גוריון 21 אוהלים, ברחוב לוינסקי - 31, בגן התקווה - 57, ובגן השניים - 12 אוהלים".

בימים האחרונים התרבו מעשי האלימות במאהל המרכזי בשדרות רוטשילד. בין היתר, תושבים מדווחים על פריצות וניסיונות לפריצות לבתים בכל שעות היממה - לעתים על-ידי נרקומנים; מעשי ונדליזם בבנייני מגורים באזור ועוד.

אוהלי המחאה בשדרות רוטשילד הוקמו ב-14 ביולי על-ידי דפני ליף וחבריה, יוזמי מחאת האוהלים; הם התרבו במהרה כפטריות לאחר הגשם בעוד המחאה התפשטה גם אל מחוץ לגבולות תל-אביב, לערים אחרות ברחבי הארץ.

בשבועיים האחרונים החלה נוכחות מנהיגי המחאה ברוטשילד להידלדל, וגם מוחים אחרים התפנו מהמקום. גם התאחדות הסטודנטים פינתה את האוהל ברוטשילד.

לפי טענות התושבים, במקום נותרו רק מחוסרי בית, נרקומנים ותושבי שכונות מצוקה.

ממטה מאבק האוהלים נמסר בתגובה: "אנו מצרים על החלטתו של בית המשפט בנושא פינוי המאהלים. אנו לומדים את ההחלטה ונשקול פנייה לבית המשפט העליון. יחד עם זאת, על-פי סיכום מוקדם עם העירייה לא יפונו אוהלים מרחבי העיר עד למיצוי המשא-ומתן עם העירייה".

בעקבות הכרעת בית המשפט אומר היום איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים וממובילי המחאה: "זו לא שאלה של סמכות אלא שאלה של מנהיגות, ולכן צריך להוציא את האנשים בראש מורם מהאוהלים עם פתרונות ולא בכוח. ועדת טרכטנברג חייבת לתת פתרונות אמיתיים בתחום הדיור הציבורי. בלי זה, לא תסתיים המחאה".

אורי רשטיק, יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב, מסר בתגובה: "אנחנו מתנגדים לפינוי האוהלים ללא הצגת פתרונות לבעיית יוקר המחיה בישראל. חשוב להבין שהאוהלים אינם המטרה אלא האמצעי. אנו דורשים פתרונות אמיתיים לבעיה, ונפעל יחד עם התאחדות הסטודנטים הארצית בעניין זה. הצעד הראשון יהיה 'הפגנת הפירורים' מחר (ב') בירושלים".

עו"ד קארין פילוסוף-זרניצקי, המייצגת את תושבי רוטשילד, בירכה על החלטת בית המשפט ואמרה: "צר לי כי הצדדים לא השכילו להגיעו להבנות מחוץ לכתלי בית המשפט, ברוח השיתוף ששרר במשך למעלה מ-8 שבועות בין כל הגורמים המעורבים בעניין".

לדבריה, "חשוב גם לזכור כי בסופו של יום מדובר בשכונת מגורים של משפחות וילדים, ובמחאה שנפרסה על פני תקופת זמן ארוכה, והחלטת בית המשפט נותנת ביטוי למידתיות המצופה במקרה זה".