3 חודשים אחרי ההשקה וההתלהבות: קיפאון בגוגל פלוס

גוגל פלוס הושקה בקול תרועה רמה וצברה 20 מיליון משתמשים ב-3 שבועות ■ 3 חודשים אחרי ההתלהבות והסקרנות הראשונית, חלה ההאטה בקצב הצמיחה ■ "רק" כ-26 מיליון משתמשים רשומים ■ אפילו לארי פייג' כבר לא כותב

במקרה ולא שמתם לב, פייסבוק שיחררה עדכונים ופיצ'רים חדשים בקצב מסחרר לאורך החודשיים האחרונים - למעשה בערך מאותה תקופה שבה גוגל פלוס הושקה, בסוף חודש יוני. לפייסבוק יש כיום כ-750 מיליון משתמשים, והיא עושה כל שביכולתה כדי לשמר כל אחד ואחד מהם אצלה.

ומה קורה בגוגל פלוס? ההתחלה הייתה טובה מאוד: בתוך כשבועיים היא צברה כ-10 מיליון משתמשים רשומים ולאחר שבוע נוסף היא צברה כ-20 מיליון משתמשים רשומים, על פי הבלוג שעוקב אחר הפעילות הסטטיסטית של גוגל פלוס - Google-Plus. אולם, אחרי ההתלהבות והסקרנות הראשונית חלה ההאטה בקצב הצמיחה, ונכון להיום, על אף שאין שום מספרים רשמיים המגיעים מגוגל, ההערכות הן שבגוגל פלוס יש כ-26 מיליון משתמשים רשומים.

לשם השוואה, לפייסבוק נדרשו 3 שנים עד שהצליחה לצבור 25 מיליון משתמשים ולטוויטר נדרשו שנתיים וחצי להגיע למספר הזה. ללא ספק, גוגל פלוס שברה שיא של כל הזמנים כאשר הפכה להיות הרשת החברתית בעלת הצמיחה הגבוה ביותר ברשת, אבל האם זו הייתה רק סקרנות שקיננה בנו שלאחריה חזרנו כולנו הביתה, לפייסבוק?

ככל הנראה זה המצב. בשבועות האחרונים התפרסמו כמה וכמה נתונים המדגימים דעיכה בקצב הפעילות המתרחשת בגוגל פלוס, וכל זאת כשהיא באוויר פחות מ-3 חודשים. על פי הנתונים שפורסמו על ידי חברת 89N, שפיתחה כלי מיוחד המקשר בין חשבונות טוויטר לחשבונות גוגל פלוס של הגולשים, חלה ירידה של 41% בפרסום פוסטים ציבוריים בגוגל פלוס במהלך החודשיים האחרונים.

החברה מדווחת כי מתוך קבוצה של 7,280 משתמשי גוגל פלוס וטוויטר, שמשתמשים בכלי שפיתחה, פורסמו כ-0.40 פוסטים ציבוריים ליום בתקופה שבין ה-19 לאוגוסט עד ה-14 בספטמבר, לעומת 0.68 פרסומים ציבוריים שפורסמו ביום בתקופה שבין ה-19 ביולי ל-19 באוגוסט.

חשוב לציין, בהקשר לממצאים הללו, כי מדובר על פרסום פוסטים ציבוריים בלבד והנתונים הללו אינם מתייחסים או משקפים את המצב שקורה בתוך המעגלים של הגולשים בגוגל פלוס. מצד שלישי, זה אומר שכל הרעיון של לעקוב אחרי גולש מסוים (מבלי שהוא אישר אותנו כחבר שלו) קצת נראה מיותר, לא?

גם המשחקים לא עוזרים

לפני קצת יותר מחודש גוגל השיקה את אחד הפיצ'רים שהיו אמורים לא רק להביא יותר גולשים לגוגל פלוס, אלא גם להשאיר אותם מחוברים לרשת החברתית לפרקי זמן ארוכים יותר - משחקים. אך נדמה שגם הפיצ'ר הזה לא מצליח למנוע מהגולשים לחזור לארגז החול הכחול של מארק צוקרברג, כשבתחילת החודש פירסמה חברת המחקר Hitwise כי הזמן הממוצע שבו הגולשים מבלים בגוגל פלוס לא השתנה.

על פי Hitwise, הזמן הממוצע שמבלים הגולשים בגוגל פלוס עומד על 5 דקות ו-47 שניות, לעומת השיא בזמן הממוצע שנמדד חודש לפני, שהסתכם ב-5 דקות ו-50 שניות. בנוסף, הנתונים של Hitwise מראים כי חלה ירידה של 5.5% בתנועת הגולשים מארה"ב במהלך החודש וחצי האחרונים, כאשר בשבוע האחרון של אוגוסט נמדדו כ-1.16 מיליון מבקרים שונים לעומת 1.8 מיליון מבקרים שונים בשבוע השני של חודש יולי.

אם בארזים נפלה שלהבת

אפשר בהחלט להבין את הגולשים ברשתות החברתיות שיעדיפו להישאר עם מה שהם מכירים ורגילים אליהם מהרשתות החברתיות הוותיקות יותר כגון פייסבוק או טוויטר. אבל מה אפשר להגיד כאשר גם האיש שנמצא בראש הפירמידה של גוגל לא בדיוק עושה שימוש באחד המוצרים החשובים ביותר של החברה שלו?

זה בדיוק מה שקורה, או יותר נכון לא קורה, בפרופיל הציבורי של מנכ"ל גוגל - לארי פייג'. מסתבר שהמנכ"ל שניצל כל הזדמנות ובמה פתוחה לשבח ולהלל את הרשת החברתית החדשה של גוגל, לא מעדכן את הפרופיל שלו והעוקבים אחריו בגוגל פלוס כבר למעלה מחודש.

גם במקרה הזה חשוב לציין כי מדובר אך ורק על פוסטים ציבוריים (Public), ולא על פוסטים המפורסמים בתוך המעגלים של לארי פייג', בהנחה שישנם כאלה. נכון להיום נדמה שעם המאמצים הרבים שעושה פייסבוק לרצות את הגולשים ולשפר את חווית הגלישה של המשתמשים בה, לגוגל פלוס מחכים עוד ימים קשים. בטח כאשר פייסבוק ממהרת להכניס אליה את הפיצ'רים הכי שווים מגוגל פלוס ומרשתות חברתיות אחרות.