יחימוביץ': הוחמצה הזדמנות לעצור הפיכת ישראל לאוליגרכיה

ח"כ שלי יחימוביץ' לאחר פרסום המלצות ועדת הריכוזיות: "ההמלצה להפריד בין אחזקות פיננסיות לאחזקות ריאליות טובה ונכונה, אבל הטיפול בפירמידות חסר אומץ לב"

"ההמלצה להפריד בין אחזקות פיננסיות לאחזקות ריאליות טובה ונכונה, אבל הטיפול בפירמידות חסר אומץ לב", כך אומרת היום (ב') ח"כ שלי יחימוביץ' לאחר פרסום ההמלצות של ועדת הריכוזיות. "חבל שוועדת הריכוזיות פעלה בלי חזון ותעוזה - ניתנה לה הזדמנות נדירה לשנות את אחת מבעיות היסוד של הכלכלה הישראלית", לדבריה.

"הוועדה נהנתה מרוח גבית חסרת תקדים של הציבור, מגיבוי פוליטי ואפילו ממוכנות ויכולת ספיגה מצד ראשי הקבוצות העסקיות בישראל. במקרה הטוב מדובר בחוסר מעוף, במקרה הרע מרצון עז לשמר את הסדר הכלכלי הישן, המיטיב עם מעטים על חשבון רבים", אמרה חברת הכנסת.

לדבריה, "הפירמידות העסקיות, המאפשרות לכ-20 משפחות ליהנות מטובות הנאה, מפליגות על חשבון הציבור בישראל. המלצות הוועדה בתחום זה חלשות ומהוות החמצה של הזדמנות נדירה לעצור את המגמה של הפיכתה של מדינת ישראל לאוליגרכיה".

יחימוביץ' הוסיפה, כי "ההמלצות על הטיפול בפרימידות, דרך החמרת הכללים להכללת מניות במדדים בבורסה, הוא עקיף מדי ומשני מדי. גם ההגבלה על יצירת חברת פער חדשה לא מטפלת כלל בפירמדות הקיימות. כדי לפרק פירמידות באמת היה אפשר להמליץ על איסור פעילות חיונית במבנה של יותר משתי שכבות שליטה, כפייה של מכירת נכסים, הטלת אחריות משפטית אישית ישירה על בעלי שליטה בפירמידות, או לפחות הטלת מסים על תשלומי דיבידנדים בין חברות - כל אלה ועוד לא קיימים בהמלצות", היא טוענת.

הפרדת ההחזקות - המלצה טובה ונכונה

באשר להמלצה על הפרדת ההחזקות, יחימוביץ' אמרה כי "אם היא תיושם, היא תמנע מקבוצות עסקיות בישראל לנצל באופן בלתי הוגן גישה להון ציבורי לצורך קידום אינטרסים פרטיים, מצב שחייב להיפסק לאלתר".

עוד אמרה יחימוביץ', כי "גם ההמלצות בתחום הממשל התאגידי והגילוי מנציחות ברובן כלים ישנים ופורמליסטים שלא מוכיחים את עצמם. אלו מהלכים קוסמטיים שמייצרים הרבה ניירת וימשיכו לפרנס היטב יועצים ועורכי דין של קבוצות. היה נכון להמליץ בפשטות על איסור מוחלט של עסקאות בין בעל השליטה לבין החברה. העסקאות האלה עושקות את הציבור ומסיטות את רוב הערך הכלכלי לטובת בעלי השליטה".

לדברי חברת הכנסת, "המלצה נוספת שחסרה מאוד היא איסור מוחלט על העסקה צולבת של דירקטורים, המקדמים את ענייני בעל השליטה לרוחב הקבוצה, בשל ציפייתם להמשך העסקה בקבוצה כמקור פרנסה. ההמלצה להביא לאישור האסיפה הכללית (ברוב מקרב בעלי המניות הלא נגועים) החלטות עסקיות היא המלצה מעניינת, אבל בכלל לא ברור אם לציבור מתחשק להיות מעורב עד כדי כך בהחלטות עסקיות שוטפות של החברה".

"דווקא הצעד הכי אמיץ והכי חד משמעי של הוועדה - לצמצם את כוח ההצבעה של בעל שליטה בפירמידה לכדי כוחו בהון, המלצה נכונה וצודקת, דווקא היא ממוקמת מחוץ לדו"ח כנראה משום שהוועדה לא עומדת מאחוריה עד הסוף, וחבל", מסכמת יחימוביץ'.