מי מפחד מארדואן? דלק תוכל לחפש גז בקפריסין

שותפויות חיפושי הנפט והגז בישראל יורשו להשקיע בפרויקטים בקפריסין ■ זהו אישור תקדימי, אך קיים צורך באישור משלטונות המדינה השכנה

שותפויות חיפושי הנפט והגז בישראל יורשו להשקיע בפרויקטים בקפריסין. מדובר באישור תקדימי זמני שניתן לבקשת השותפויות דלק קידוחים ואבנר, המחזיקות בהסכם אופציה לקבל 15% כל אחת מהזכויות ב"בלוק 12" בקפריסין, שהוענקו ב-2008 לנובל אנרג'י.

שתי השותפויות שבשליטת יצחק תשובה נזקקות עדיין לאישור שלטונות קפריסין כדי לממש את הסכם האופציה. בראיון ל"גלובס" בשבוע שעבר, אמר הממונה על ענייני הנפט בקפריסין סולון קסינס, כי בקשת דלק ואבנר תיבחן בהתאם ליכולתן הפיננסית והטכנית ועל-פי הניסיון המקצועי שצברו. "גלובס" דיווח הבוקר כי נובל החלה בקידוח האקספלורציה ב"בלוק 12", למרות איומי טורקיה כי תפעל בכוח צבאי נגד קפריסין אם הקידוח יתחיל. השר הטורקי לאיחוד האירופי, אג'מן באג'יס, אמר בתחילת החודש כי טורקיה מחזיקה בצי צבאי "בדיוק לשם מטרות כאלה".

עד כה נאסר על שותפויות חיפושי הנפט והגז להיכנס לפרויקטים בחו"ל, על רקע החשש שבעלי השליטה בשותפויות ינצלו לרעה את פערי הידע בינם לבין ציבור המשקיעים באשר לנעשה בשווקים זרים ומרוחקים. מסיבה זו כנראה הוחלט להגביל את האישור התקדימי בזמן, ולקפריסין בלבד.