"לענף ההיי-טק חסר כסף - זה הזמן לתמרוץ מהממשלה"

מחקר חדש מעלה כי הקושי של קרנות ההון סיכון לגייס כספים משפיע על השקעות בחברות עובריות ועל הקמת חברות סטארט-אפ חדשות ■ ד"ר אסתר לוצאטו: "קטר הכלכלה הישראלית נתקע"

2011 נרשמו שיאים שליליים בהקמת חברות היי-טק חדשות, בירידה מתמשכת בגיוסי ההון של קרנות הון סיכון ובירידה במספר בקשות הפטנט הבינלאומיות שמקורן בישראל.

לפי ד"ר אסתר לוצאטו, מנהלת-שותפה בקבוצת לוצאטו העוסקת במינוף ומסחור קניין רוחני טכנולוגי, אנחנו בצרות. "המודלים הנוכחיים של ההון סיכון והחממות כבר לא נותנות מענה ויש צורך בפתרונות חדשים. קטר הכלכלה הישראלית נתקע, אבל אפשר לעזור לו להמשיך לנסוע".

אלה לא תחזיות קודרות, אלא המציאות המשתקפת ממחקר שערכה קבוצת לוצאטו בשיתוף חברת המחקר IVC. לוצאטו תציג את הנתונים המלאים בכנס ההיי-טק השישי שייערך היום (ג') בשיתוף משרד עו"ד יגאל ארנון ופירמת רו"ח זיו האפט BDO.

הירידה הניכרת בהיקף ההון שמגייסות הקרנות מתבטאת בכמות החברות שהן יכולות להשקיע בהן, וכן בכמות החברות החדשות שקמות. בשנים האחרונות קמו בכל שנה 500 חברות בישראל, אך בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2011 הוקמו רק 161 חברות חדשות. נראה שגם היזמים הבינו שאין כסף, וכיום הם כבר לא ממהרים לעזוב את מקום העבודה כדי להקים חברה חדשה.

הירידה במספר הבקשות להכרה בפטנט, אומרת לוצאטו, היא אינדיקציה נוספת למשבר החמור. "בעולם נרשמת בשנתיים האחרונות עלייה בהיקף הבקשות לפטנטים, אך בישראל התמונה שונה. בשלוש השנים האחרונות נרשמה בישראל ירידה של 25% במספר הגשות בקשה להכרה בפטנט, בעוד שהמגמה העולמית היא עלייה".

* מה עובד לא בסדר בישראל?

"חסר כסף. בשנת 2005 הקרנות גייסו 1.7 מיליארד דולר, אבל ב-2009 הן גייסו 200 מיליון דולר בלבד. ב-2010 הן כלל לא גייסו הון. השנה אמנם חלה התאוששות והן הצליחו לגייס 800 מיליון דולר, אך נראה כי המגמה בכללותה לא משתנה. לשם השוואה, בשנת 2000, שיא פריחת ענף ההיי-טק, גייסו הקרנות 2.8 מיליארד דולר".

הבעיה לא נגמרת בכך שאין מספיק כסף, היא ממשיכה בכך שפחות כסף מושקע בחברות הצעירות ורוב ההשקעות זורמות לחברות הבשלות. על-פי המחקר, בתשעת החודשים הראשונים של 2011 הושקעו 33 מיליון דולר בלבד בחברות חדשות. בשנת 2009, שהייתה שנת משבר, הושקעו 61 מיליון דולר בחברות חדשות.

"ב-2008", מספרת לוצאטו, "41% מהשקעות נותבו לחברות עובריות ובשלבים מוקדמים. בשנה הנוכחית המספר הזה צנח ל-29% - ירידה של 30%. מצד שני, ב-2011 היקף ההשקעה בחברות בשלות עלה ל-71% לעומת 59% בשנת 2008. נראה כי זו השקעה חוזרת של הקרנות בחברות שבהן השקיעו בעבר, בסבבי גיוס קודמים".

לדברי לוצאטו, כל השקעה בחברה בשלה אחת פירושה אי-השקעה בעשרות חברות מתחילות. "כל השקעה של מיליון דולר בחברות בשלות מונעת הקמה של כמה חברות קטנות, שכן הכסף הזה מתחלק בדרך כלל בין חברות עובריות רבות".

* איך אפשר לפתור את המצב הזה?

"אני מאמינה שעם התערבות נכונה אפשר יהיה לעבור את המשבר הזה. זה השלב שבו הממשלה חייבת להתערב, לעודד ולתמרץ את קטר הכלכלה שלה.

"בשנות ה-90 קרנות יוזמה לקחו את המושכות האלה ועודדו משקיעים זרים רבים לבוא להשקיע כאן. אני חושבת שזה הזמן שהממשלה תבחן לעומק את פעולתה ותצא בבשורה חדשה. יש כאן יזמים נהדרים ותשתית מהמתקדמות בעולם, אין סיבה שלא נתגבר על המשבר הזה".

קטר הייטק תקוע כשהקרנות לא מגייסות לא קמות חברות חדשות
 קטר הייטק תקוע כשהקרנות לא מגייסות לא קמות חברות חדשות