מחקר: סטטוס קוו מדיני יוביל לעימות אלים עם הפלסטינים

מחקר משותף לקבוצת כלכלנים ישראלים ופלסטינים: "הקפאון המדיני מסוכן - טומן בחובו שילוב נפיץ של תסכול מדיני ותרעומת חברתית הולכת ומתגברת, ועלול להתפתח למשבר רציני יותר"

"המשך הסטטוס קוו המדיני ידרדר את האזור לסבב נוסף של עימותים אלימים בין ישראל והפלסטינים ולהביא לקריסת הרשות הפלסטינית", זו מסקנתו של מחקר משותף לקבוצת כלכלנים ישראלים ופלסטינים - "קבוצת אקס" (AIX). הקבוצה מפרסמת את המחקר על רקע עצרת האו"ם השבוע, בה הפלסטינים צפויים לדרוש הכרה כמדינה עצמאית.

המחקר, תחת הכותרת "ספטמבר כצומת דרכים", מנתח את ההשלכות והתוצאות הכלכליות האפשריות של תהליך ספטמבר הפלסטיני, יותר בהקשר של הכלכלה הפלסטינית, אבל מתייחס גם לזו הישראלית. ממצאיו מזהירים מפני התוצאות ההרסניות שיכולות להיות למבוי מדיני סתום, ומצביעים על פוטנציאל מדיני וכלכלי רב במידה והתהליך יוביל להפשרת שיחות המו"מ בין הצדדים.

קבוצת אקס הוא ארגון NGO (ארגון לא ממשלתי) שרשום בצרפת, וממומנת בין השאר ע"י מרכז פרס לשלום. חברי וועדת ההיגוי שעומדת מאחורי המחקר הם פרופסור ג'ילבר בן חיון, יו"ר קבוצת אקס; סאיב במיה, לשעבר סגן שר הכלכלה הלאומית הפלסטיני; פרופ' אריה ארנון, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת בן גוריון ומכון ון ליר; ד"ר רון פונדק, לשעבר מנכ"ל מרכז פרס לשלום; ד"ר סמיר חזבון, מנכ"ל מרכז דטא למחקרים וייעוץ.

עימות אלים מחודש?

המחקר בוחן 3 אפשרויות שסביר שייקרו בעת הקרובה: שיבה למו"מ המבוסס על קווי מתאר ברורים יותר של הסדר הקבע, המשך הסטטוס קוו אשר יוביל בהכרח להידרדרות פוליטית וכלכלית, או הרחבת ההגבלות הביטחוניות הישראליות על התנועה והפעילות הכלכלית הפלסטינית, תוך הפחתה נוספת בסיוע הבינ"ל לרשות הפלסטינית - מה שיגרור לדבריו עימות אלים מחודש באזור. הקבוצה קוראת להמשך סיוע החוץ לתושבי עזה, לרשות הפלסטינית ולכלכלה הפלסטינית בכלל - ולא, התוצאות יהיו הרות אסון לה.

"השילוב בין המבוי הסתום הפוליטי הנוכחי והלחצים הכלכליים הגוברים, מאיים לערער את היציבות הכלכלית והחברתית של הגדה המערבית", נכתב המחקר. הכלכלנים מזהירים כי ללא טיפול הולם, המצב עלול להידרדר למשבר פוליטי וכלכלי משמעותי ולסכן את היציבות באזור.

לדברי הכלכלנים, הפנייה הפלסטינית לקבלת הכרה באו"ם היא הזדמנות לשבור את הקיפאון המדיני ועשויה להביא לחידוש המו"מ המדיני בדרך לפיתרון דו-צדדי. המחקר צופה, כי היווצרותה של מערכת כלכלית חדשה שתכלול הסכם סחר חופשי בין ישראל לבין פלסטין, עשויה לשחרר את הפוטנציאל הלא ממומש לצמיחה כלכלית ארוכת טווח וברת קיימא של הרשות הפלסטינית. זאת, לצד "שיתוף פעולה מיוחד", עשויים לייצר תועלת ורווחים עצומים עבור הכלכלות הפלסטינית והישראלית, כך עלה מהמחקר.

לסיכום, הכלכלנים טוענים כי "הקפאון המדיני העכשווי מסוכן ביותר, שכן הוא טומן בחובו שילוב נפיץ של תסכול מדיני ותרעומת חברתית הולכת ומתגברת. אם הדבר לא ישתנה, המצב עלול להתפתח למשבר רציני יותר".