שמחון על טרכטנברג: "הגדלת היבוא - התאבדות כלכלית"

שר התמ"ת קורא להפחית מסים כדי להתמודד עם יוקר המחיה: "יוקר המוצרים מושפע במידה רבה ממסי קנייה ומע"מ והורדה שלהם הייתה יכולה גם להוזיל וגם לעודד ייצור מקומי"

שר התמ"ת שלום שמחון קורא לוועדת טרכטנברג שלא להמליץ על הגדלת היבוא במשק באופן דרמטי, כיוון שלדעתו הגדלת היבוא תוך הקטנת היצוא תהיה בבחינת "התאבדות כלכלית". במקום זאת, שמחון קורא לטרכטנברג להמליץ על הורדת מסים כדי להוריד את יוקר המחיה.

"יוקר המוצרים מושפע במידה רבה ממסי קנייה ומע"מ והורדה שלהם הייתה יכולה גם להוזיל וגם לעודד ייצור מקומי", אמר שמחון. "הפחתת המכסים באופן דרמטי וחד צדדי תפגע ביכולות המו"מ מול מדינות אחרות בהסכמי סחר. הפחתת המכסים צריכה להיות כנגד הפחתת מכסים מקבילה ליצואנים הישראלים במסגרת משאים ומתנים להסכמי סחר. הפחתה חד צדדית תגדיל את הייבוא לישראל ותקטין את הייצוא מישראל. הגדלת היבוא לישראל וצמצום היצוא מישראל זה מהלך של התאבדות כלכלית. צריך לראות את צרכי המשק בכללותו. יש לנו אחריות כוללת".

שמחון קורא לייצר תחרות ולפתח את המשק לפני שמחליטים על הגדלת היבוא: "אני קורא לכל הגורמים הרלבנטיים להימנע מנקיטת צעדים פופוליסטיים שיביאו לאובדן שליטה, מבלי לבחון לעומק את ההשלכות של ההפחתה האגרסיבית במכסים. צעדים אלו לא יניבו שום תועלת לצרכן ויפגעו פגיעה אנושה בכלכלה הישראלית. המכס הוא לא האשם העיקרי במחירים גבוהים והפתרונות יגיעו באמצעות טיפול בכשלי השוק שמונעים תחרות".

לפי שמחון, רמת המכסים למוצרים תעשייתיים נמוכה דיו כבר היום - 1% בלבד בממוצע, כשהמכס המקסימלי בישראל לתעשייה הוא 12%. "יתרה מכך, מעל 50% מהיבוא לישראל פטור היום ממכס לחלוטין במסגרת הסכמים לאוזר סחר חופשי. לפיכך, הפחתת המכסים על מוצרים תעשייתיים לא תיטיב עם הצרכן הישראלי ולא תוזיל את יוקר המחיה בישראל", אמר שמחון.