ההחלטה על המשך הסיוע ליוון נדחתה לתחילת אוקטובר

כך הוחלט הערב בתום שיחת הוועידה של שר האוצר היווני, נציגים מקרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי ■ קופת המזומנים היוונית צפויה להתרוקן באמצע אוקטובר

בתום שיחות הוועידה השנייה של שר האוצר היווני, אוונגלוס וניזלוס, עם נציגים מקרן המטבע הבינלאומית (IMF) והבנק המרכזי האירופי, הוחלט הערב (ג') על דחיית קבלת ההחלטה בנוגע לחלק הבא בחבילת החילוץ ליוון בהיקף של 8 מיליארד אירו לתחילת אוקטובר, למרות שהייתה צפויה להתקבל עוד החודש.

קופת המזומנים של יוון צפויה להתרוקן באמצע אוקטובר, כך שללא הכסף מקרן המטבע ומהבנק המרכזי באירופה, יוון תאלץ להכריז על חדלות פירעון - חשש שמלווה משקיעים מסביב לעולם כבר תקופה ארוכה.

נזכיר כי יוון סומכת על חבילת החילוץ עליה הסכימו מנהיגי האיחוד האירופי עוד במאי 2010 בהיקף כולל של 110 מיליארד אירו (150 מיליארד דולר).

עוד ברקע, אישור חבילת חילוץ שנייה ליוון בהיקף כולל של 159 מיליארד אירו - לטובתה נדרש רף הסכמה מינימלי של הסקטור הפרטי באירופה, המחזיק בחשיפה לאג"ח היווניות, לבצע "גלגול אג"ח" ולרכוש אג"ח חדשות ארוכות טווח (ל-30 שנה), כדי להעניק ליוון מרווח נשימה. רף המינימום הנדרש לאישורה של התוכנית הינו שיעור השתתפות של 75% מהסקטור הפרטי בתוכנית גלגול החובות, אשר לא ברור הושג נכון לעכשיו.

נציין כי אנליסטים רבים מעריכים כי על יוון להתנתק מגוש האירו. עם זאת, בסוכנות הדירוג פיץ' העריכו היום כי יוון "תכריז על חדלות פירעון, אך לא תעזוב את גוש האירו. כפי שמצופה, הכרזה של יוון על חדלות פירעון תגביר את רף החרדה בשווקים הגלובליים, ותתדלק את הפחד כי כלכלות נוספות באירופה ייקלעו למשבר - מה שיוביל גם לעליית התשואות בשוק האג"ח האירופאי". (לסיפור המלא)