"הורייט": "ספינה נורבגית לבדיקה סייסמית בדרך לטורקיה - תקדח בקפריסין בליווי ספינות ומטוסי קרב"

(עדכון) - ארדואן שוב מאיים היום על נובל אנרג'י מעצרת האו"ם: "חיפוש נפט בקפריסין - טירוף" ■ במקביל, טורקיה נערכת לבצע קידוח משלה בקפריסין - בליווי צבאי ■ העיתון "גרדיאן" בביקורת חריפה על ארדואן: "לוקה במוסר כפול; שידאג קודם כל לכורדים ואח"כ לפלסטינים"

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ממשיך לזרוק איומים לאוויר, כשהפעם הוא חוזר ומאיים על קפריסין בנושא הקידוחים שהאי השכן מתכוון לבצע בעזרת חברת נובל אנרג'י. ארדואן כינה את המהלך "טירוף". במקביל, העיתון "הורייט" הטורקי דיווח אתמול כי אסדת קידוח נורבגית עושה דרכה לטורקיה לקראת הקידוח שהיא מתכננת בקפריסין, מה שעלול להוביל לעימות חזיתי של ארדואן מול האיחוד האירופי.

את האיומים השמיע היום ארדואן כשהוא שוהה בניו-יורק לרגל כינוס העצרת הכללית של האו"ם, שבין היתר תכלול את הבקשה של הרשות הפלסטינית להתקבל כמדינה מן המניין. "המהלך הזה (הקידוח של נובל אנרג'י - פ.מ.) יוביל להתמוטטות המו"ם בין טורקיה לקפריסין", אמר ארדואן בראיון. "חיפוש נפט בזמנים של מתיחות במזרח התיכון, זה טירוף".

כזכור ארדואן איים על קפריסין שאם חברת נובל אנרג'י, שותפתה של דלק אנרגיה של תשובה בקידוחי "תמר" ו"לוויתן", לבל תבצע את הקידוח בשטח הימי של קפריסין. טורקיה שולטת בחלק הצפוני של קפריסין אך העולם לא מכיר בריבונותה על האי.

כאמור, "הורייט" דיווח אתמול כי אסדת קידוח נורבגית בדרכה לטורקיה, משם היא צפויה לצאת לכיוון קפריסין לצורך ביצוע קידוח גז ונפט של טורקיה באזור. שר האנרגיה הטורקי אמר ל"הורייט" כי חיל הים וחיל האוויר של צבא טורקיה ילוו את האסדה ויגנו עליה.

"האסדה יצאה מנורבגיה והיא בדרך", אמר גורם במשרד האנרגיה ל"הורייט". סגן שר האנרגיה אמר לעיתון בתגובה לדיווחים על כך שספינות קרב ומטוסי קרב ילוו את האסדה: "זה לא בלוף. לטורקיה יש זכויות בינלאומיות באזור על פי החוק הבינלאומי. על העולם כולו לדעת שלא נהסס לתבוע את זכויותינו.

"גרדיאן: "ארדואן לוקה במוסר כפול"

בתוך כך, העיתון "גרדיאן" הבריטי מפרסם היום מאמר ביקורת חריף במיוחד נגד טורקיה וראש ממשלתה ארדואן, תחת הכותרת "ארדואן מנסה להיות מושיע הפלסטינים - אך מה עם הכורדים?". כותב הטור, סימון טיסדול, מתייחס לפיגוע שאירע אתמול באנקרה, המיוחס למחתרת הכורדית PKK, ואומר כי ישנו חשש להתלקחות אצל הכורדים בסוריה ובעיראק, מה שיגביר עוד יותר את חוסר היציבות באזור.

טיסדול מאשים את ארדואן ב"מוסר כפול" כיוון שהוא מפנה האשמות רבות כלפי ישראל בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך במקביל משטרו נוהג באלימות כלפי הכורדים.

"רוב הכורדים בטורקיה רוצים פתרון של שלום, אך לצערם אחת ההשלכות של ההסכם שנחתם לאחרונה בין אנקרה לוושינגטון יביא להסלמת הצעדים שטורקיה נוקטת נגד ה-PKK", כותב טיסדול. "כמו האיחוד האירופי, גם ארה"ב הכניסה את ה-PKK לרשימת ארגוני הטרור שלה. ארה"ב סיפקה לטורקיה מל"טים שבאמצעותם היא יכולה לתקוף מטרות של הכורדים בצפון עיראק".

טיסדול כותב גם על דוח של ארגון ICG העולמי על העימות בין הטורקים לכורדים, שפורסם השבוע, שם נכתב בין היתר כי על הכורדים לקבל זכויות אוניברסליות מבלי שהדבר ייחשב כ"וויתור" מצד טורקיה. הדוח קורא לצדדים לסיים את הסכסוך בדרכי שלום, ולטורקיה להנהיג רפורמות מרחיקות לכת שיעניקו לכורדים מעמד של שווי-זכויות מבחינה פוליטית, אזרחית וחברתית.

"זה לא כל כך קשה נכון? הגיע הזמן שארדואן יפסיק לנסות להצטייר כמושיעם של הפלסטינים ויתחיל לטפל קודם כל בבעיות של טורקיה", כותב טיסדול.