"גם מסי הוא לא אותו שחקן בלי צ'אבי ואינייסטה"

עופר דרוקר, שמנהל אתקבוצת המדיה הדיגיטלית מטומי, מעדיף להשאיר את אור הזרקורים לבעל השליטה, אילן שילוח ■ מאחורי הקלעים, הוא מעדיף לדחות בינתיים את ההנפקה ומתגאה בפתיחת משרדים בבאר שבע

עם מכירות של 100 מיליון דולר אחרי חמש שנים, 200 עובדים ברחבי העולם, מיתוג מחדש לחברה וחלומות על הנפקה, מנכ"ל מטומי עופר דרוקר, 46, לא ממש תופס כותרות. אחרי 14 שנים באמ"ן ופרק זמן דומה בשוק האינטרנט הוא כבר יודע שעבודה טובה אפשר גם לעשות בשקט ובצניעות.

לא פלא אם כן שאור הזרקורים של קבוצת המדיה הדיגיטלית , שהוקמה ב-2006 ונאמדת בשווי של 300 מיליון דולר, מופנה ליו"ר ובעל המניות העיקרי בחברה (28%), הפרסומאי אילן שילוח.

השם, הלוק והמוניטין עושים את שלהם. שילוח לא לוקח חלק בפעילות היומיומית אבל זוכה לכותרות כמעט בכל פעם ששמה של מטומי עולה לאוויר. את דרוקר זה לא ממש מעניין. כשלצידו נמצאים בחברה יזמים ומשקיעים כמו ניר טרלובסקי, עדי אורזל, כפיר מויאל ושילוח עצמו - האגו נשאר בצד.

"זו העוצמה שלנו", אומר דרוקר בראיון בלעדי ל"גלובס". "חברה אמיתית שרוצה להצליח לא יכולה להיות בנויה על כוכב אחד. לברצלונה יש אמנם את ליאו מסי, אבל כשצ'אבי או אינייסטה לא משחקים לצידו, הוא לא אותו שחקן. זה מאמץ משותף של כמה אנשים ביחד".

"כמו לשנות את שם המשפחה"

לפני כארבעה חודשים מטומי עברה שינוי מהותי בהתנהלות. את החברות השונות שפעלו תחתיה היא מיתגה תחת שם אחד. כך הפכה Adsmarket, שפועלת בתחום המודעות מבוססות תוצאות, ל-Matomy Market וחברת Xtend, שמנהלת רשת פרסום דיגיטלית, הפכה ל-Matomy Xtend Media.

זאת, לצד חברת Matomy Money, שעוסקת בתחום פתרונות של מטבעות וירטואליים במשחקים, וחברת Matomy Mobile הצעירה, שנכנסה לאחרונה לתחום הפרסום בסלולר.

"הבנו שהיתרון שלנו הוא בסינרגיה שיש בין הקבוצות שלנו. בהתחלה חששנו מהמיתוג, זה כמו לשנות שם משפחה", אומר דרוקר. "גם לא ידענו איך השוק יגיב לזה - או שיראו בזה מהלך שבו נהפכנו לסופרמרקט, כלומר ממוצע של כל המרכיבים שלו ואז ניתפס כפחות מקצועיים, או שזה ייתן לנו יתרון.

"בסוף גילינו שהחיבור למותג אחד מקרין על כל העסקים שלנו. מי שעבד עם xtend בעבר, רוצה לעבוד היום עם מטומי מרקט כי הוא מכיר את החברה. זה מגדיל את האטרקטיביות שלנו אצל הלקוחות, וכיום 30% מהפעילות של לקוחות מטומי מדיה נעשית עם מטומי מרקט ולהפך".

החברות-הבנות החלו בפעילות לפני חמש שנים, והן כבר מזמן רווחיות, מחלקות דיבידנדים ומגלגלות 100 מיליון דולר בשנה (עלייה של 40% לעומת אשתקד). להערכת דרוקר, ב-2012 המכירות יעמדו על 130 מיליון דולר.

אם משלבים גם את התרומה שתניב הרכישה האחרונה של מטומי, חברת adperio האמריקנית שנרכשה ב-30 מיליון דולר, ההכנסות עשויות להגיע ל-200 מיליון דולר.

רוב ההכנסות השנה צפויות להגיע מרשת הפרסום של מטומי מדיה (50%), 30% יגיעו מהמודעות מבוססות הביצוע של מטומי מרקט, ו-20% הנוספים ממטומי מאני ומטומי מובייל.

* רכשתם את adperio כדי להעמיק את הפעילות שלכם בארה"ב. למה בעצם לא הקמתם פעילות חדשה?

דרוקר: "התפתחה תרבות ישראלית, שלפיה שולחים שני ישראלים לארה"ב, מקימים משרד בסן פרנסיסקו ואומרים שיש נוכחות אמריקנית. זה לא אמיתי. התרבות העסקית האמריקנית שונה משלנו. לפני שהם עושים עסקים, הם רוצים להרגיש שיש פעילות אמיתית במדינה שלהם. בנוסף, צריך אנשים מקומיים כדי לייצר את הקשרים הנכונים".

מצד שני, לפעמים צריך להיות במקום הנכון ובזמן הנכון, כמו שקרה בעסקה עם זינגה, ענקית המשחקים החברתיים.

מסתכלת על השווקים בגרמניה וברוסיה

"בשביל השת"פ עם זינגה", מספר דרוקר, "נסעתי לסן פרנסיסקו, וכשנחתתי החלטתי לשלוח למארק פינקוס (מנכ"ל החברה, ר' ג') הודעה בפייסבוק. כתבתי לו, 'הגעתי לעיר ואשמח להיפגש ולדבר על הכנסתכם למערכת הפצת הפרסומות שלנו'. למחרת בבוקר נפגשתי עם אחד הבכירים בזינגה, ותוך 45 דקות כבר הייתי בחוץ אחרי שסגרנו עסקה".

מלבד עסקיה בארה"ב, מטומי שואפת להיכנס לשווקים בגרמניה וברוסיה. לדברי דרוקר, הפעם היא לא מתכננת לבצע רכישות אלא ליצור שיתופי פעולה. עם זאת, הוקם במטומי צוות פיתוח עסקי-אסטרטגי שמטרתו לזהות שווקים מעניינים ומטרות לרכישה.

בינתיים דרוקר מנסה לחזק את הפעילות הארגונית בישראל. באחרונה עברה החברה ממשרדיה שהיו בבניין של משרד הפרסום מקאן אריקסון (שמנהל שילוח), לשתי קומות ברמת החייל.

"ברמה האישית אני לא חושב שהיה נכון להתחיל את מטומי בתוך מקאן אריקסון", אומר דרוקר. "כשאתה יושב בבניין שיש בו חדר כושר, מסעדות, ומשרדים כל כך יפים, העובדים חושבים שהם כבר הצליחו. את xtend למשל התחלנו ממש בקטן. את המשרד הראשון צבעתי בעצמי".

גם הישיבה ברמת החייל עצמה, ליבה של תעשיית הפרסום וההיי-טק, לא מרשימה את דרוקר. "אם זה היה תלוי בי, הייתי מוכן לצאת מתל אביב. אני לא נהנה מזה שאני בעיר הגדולה. זה לא משפיע עליי".

במקביל, מנסה החברה להתרחב לפריפריה והקימה לפני שנה משרדים בבאר שבע, שבהם מועסקים בינתיים שבעה עובדים. "רציתי לעשות ניסוי: להקים פעילות בפריפריה ולנסות להתמודד שם, בלי הון ממשלתי ובלי הטבות מס. אני מאמין שבשביל לעשות אינטרנט, לא חייבים לשבת בתל אביב. בייחוד חברה כמונו, שאין לה לקוחות בישראל.

"השכר של העובדים בבאר שבע הוא אותו השכר של העובדים בתל אביב. אנחנו אמורים לגייס לשם שני עובדים בכל רבעון, ואם זה יצליח נעשה את אותו הדבר גם בגליל".

השורות התחתונות של מטומי גרמו לדרוקר ושותפיו לחשוב בקול רם על הנפקה. הרעיון היה לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים, לפי שווי של 300 מיליון דולר.

"החברה מציגה תוצאות טובות ואכן בדקנו לאחרונה את אפשרות ההנפקה, אבל אני חושב שזה יהיה נכון לעשות את זה רק בעוד שנה-שנה וחצי, כשהחברה תתחזק יותר ואחרי שנשלים את הטמעת adperio בפעילות שלנו", אומר דרוקר, "עכשיו זו לא תקופה טובה. השוק לא נמצא במומנטום של תמיכה במהלך כזה. עם זאת, כשנרצה נוכל לצאת להנפקה יחסית מהר כי אנחנו עובדים לפי התקנים המקובלים".

* מה לגבי סבב גיוס נוסף?

"זה לא על הפרק. אנחנו לא צריכים את הכסף ואני רוצה שתשומת הלב של ההנהלה תהיה מרוכזת בחברה ובצמיחה ולא בלגייס כסף".

המספרים של מטומי
 המספרים של מטומי