עובדי הרכבת פותחים הערב בעיצומים; שיבושים בכל הארץ

התפוצצה הפגישה בין ההסתדרות והעובדים לנציגי האוצר וההנהלה ■ יו"ר הוועד: "המאבק הוא למען הזכויות של הדור הבא של עובדי הרכבת" ■ העובדים ייצרו איחורים של הרכבות - ללא הודעה מראש

עובדי הרכבת פותחים בעיצומים החל מהערב. צפויים עיכובים בהגעה וביציאת הרכבות בכל רחבי הארץ. ההסתדרות ועד העובדים קוראים לציבור הנוסעים למצוא דרכי נסיעה חלופיות. מתווה השיבושים בתנועת הרכבת יהיה כך שעובדי הרכבת יצרו איחורים בהגעת הרכבות לתחנה - מבלי להודיע מראש איפה ומתי.

המהלת הרכבת צפויה לבקש מבית המשפט להוציא צווי מניעה לצעדי העובדים, אך הסבירות שהם יונפקו קטנה, וזאת לאחר שרק השבוע בית הדין לא קיבל את בקשות ההנהלה לשקט תעשייתי, ובעצם אישר לעובדים לנקוט בעיצומים.

ההסתדרות והעובדים החליטו לנקוט בעיצומים לאחר שהפגישה שנערכה הערב (ד') בין נציגי ההסתדרות והעובדים לבין נציגי האוצר וההנהלה לא הניבה את השינוי בעמדת האוצר. לפי הודעת עובדי הרכבת, נציגי האוצר המשיכו לדבוק בעמדתם הבלתי מתפשרת להפרטת מערך התחזוקה של הקרונות החדשים, תוך פגיעה בעבודה המאורגנת והכנסת עובדי קבלן.

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה ארדעי, אמרה לאחר הפגישה כי "המאבק הזה הוא למען הזכויות של הדור הבא של עובדי הרכבת. אנחנו לא רוצים שדור העובדים העתידי של הרכבת יהיה דור לא מאורגן, ללא יכולת להיאבק על זכויותיו. דור שיהיה נתון לשרירות ליבו של קבלן כזה או אחר. זהו מאבק על הזכות של הדור הצעיר לעבוד בכבוד".

מהנהלת רכבת ישראל נמסר בתגובה כי "במהלך הדיון הסתבר כי ועד העובדים ונציגי ההסתדרות באו שלא במטרה למצות את הדיון בעניין, אלא הדגישו כי כל מטרתם היא לחזק את כוחו של הוועד ולהוכיח מי באמת שולט בחברה. הנהלת הרכבת רואה בהתנהגות כוחנית זו זלזול מחפיר הן בטובת העובדים והן בציבור הנוסעים. צר לנו כי אינטרסים צרים, הנוגעים לפוליטיקה של שליטה הם המניעים את ועד העובדים, ולא דאגה אמיתי וכנה לצרכי העובדים וציבור הלקוחות. אנו מקווים כי הוועד לא ינקוט בצעדים דורסניים שישפיעו על ציבור הנוסעים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לצערנו, ועד עובדי הרכבת מעדיף שוב לנקוט בעיצומים כוחניים במקום לבוא בהידברות אמיתית. המהלכים בהם בוחר הוועד פוגעים קודם כל, בציבור הנוסעים, אזרחי המדינה ואנו מצרים על כך. המשך התנגדותו של הוועד להגיע לפתרון מבהירה כי כל רצונו הוא להגדיל את כוחו כוועד על חשבון טובת החברה והציבור. אנו מקווים כי הוועד ישוב לשולחן הדיונים, במטרה לקיים הידברות אמיתית לקידום ושיפור הרכבת ולהבטחת תעסוקתם של עובדיה".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי: "זהו מאבק עקרוני נגד הפרטת העבודה והכנסת עובדי קבלן. המחאה החברתית הוכיחה כי הציבור מבין היום, יותר מתמיד, כי הרחבת תופעת עובדי הקבלן היא אחד מהגורמים לאי-צדק חברתי. חבל שהאוצר ממשיך להתעקש ולהתבצר בעמדתו".