גמלאי מע' הביטחון: שטייניץ ולוין הפעילו לחצים לפגיעה בפנסיה שלנו

גמלאי השב"כ, המוסד וצה"ל עתרו לבג"ץ בטענה כי שר האוצר יובל שטייניץ והממונה על השכר אילן לוין מבקשים לפגוע בזכויות הפנסיה שלהם, בשעה שנתניהו וברק עומדים מן הצד

‎‎‏"אנשי הצללים" יוצאים למלחמה נגד הפגיעה בזכויות הפנסיה שלהם: גמלאי השב"כ, המוסד וצה"ל הגישו הבוקר (ה') עתירה לבג"ץ נגד שר האוצר, יובל שטייניץ; הממונה על השכר באוצר, אילן לוין; שר הביטחון, אהוד ברק; וראש הממשלה, בנימין נתניהו.

זאת, בטענה כי שטייניץ ולוין מבקשים לפגוע בזכויות הפנסיה שלהם, בשעה שראש הממשלה ושר הביטחון עומדים מן הצד ואינם מונעים את הפגיעות בגמלאים. "השיקול 'אל תשליכנו לעת זקנה' צריך לסגת מפני צרכי התקציב השוטף", כותבים העותרים לבג"ץ.

‏בעתירה, שהוגשה באמצעות משרד עו"ד אשר חלד ושות', תוקפים העותרים את פעולות שטייניץ ולוין ואת הלחצים "הפסולים, המכוערים והבלתי חוקיים", לטענתם, שהם מפעילים על הגמלאים על מנת שיסכימו לשינוי שיטת עדכון הפנסיות שלהם, שלמעשה יביא לפגיעה כלכלית קשה בגמלאי מערכת הביטחון.

‏מהעתירה עולה כי האוצר מנסה לכפות על הגמלאים לוותר על עדכון הפנסיות שלהם לפי השינויים שחלים במשכורות המשרתים הפעילים בגופי הביטחון, כפי שנעשה עד כה, ומופעל עליהם לחץ כדי שיסכימו להתעדכן מעתה לפי המדד בלבד.

‏שחיקת הפנסיה

‎‎העותרים, 7 גמלאים של גופי הביטחון וארגונים לשמירת זכויות גמלאי השב"כ, המוסד וצה"ל, צירפו לעתירתם חוות-דעת מומחה בתחום הפנסיה, מאיר שביט, הקובעת כי עדכון הפנסיות שלהם לפי המדד מביא לשחיקתן, לעומת השינויים ברמת החיים במשק (בשכר הממוצע במשק), בשיעורים המגיעים לאורך השנים עד כדי 50% ויותר.

לטענתם, מדובר במצב שבו גמלאי שב"כ, מוסד וצה"ל, בשנות חייו האחרונות, יקבל פנסיה ששוויה חצי מהפנסיה שהייתה לו כאשר פרש, ואפילו פחות מזה.

‏בעתירה נטען עוד כי הממונה על השכר במשרד האוצר מונע מגופי הביטחון לעדכן את המשכורות של משרתי הקבע והמשרתים בשירותי הביטחון, אך ורק כדי לפגוע בגמלאים ולסכסך ביניהם לבין הפעילים, ויוצר מצב שבו כל עוד הגמלאים אינם מנותקים מהעדכונים למשרתים הפעילים, לא יעדכנו למשרתים הפעילים את המשכורות ויוסיפו לשחוק אותן.

"זכויותיהם של המשרתים הפעילים מוחזקות כבנות-ערובה וכאמצעי לחץ פסול כנגד הגמלאים של גופים אלה", נכתב בעתירה.

‏עוד טוענים העותרים כי לוין "סיכם עם ההסתדרות" - שאינה מייצגת את המשרתים בקבע ובשירותי הביטחון וגם לא את הגמלאים של גופים אלה - כי כל מי שהגמלאים שלא עברו לשיטת הצמדה למדד, לא ייהנה ממלוא העדכונים והתשלומים שנקבעו בהסכם הקיבוצי, בהם מענק חד-פעמי בן 2,000 שקל, ששולם במשכורת חודש נובמבר 2010 לעובדי מדינה ותוספות שכר אחוזיות, המסתכמות ב-7.25%.

לטענתם, מדובר בסיכום פסול על חשבון העותרים ועל גבם של המשרתים במערכת הביטחון.

‎‎‏"פגיעה דורסנית"

‏העותרים מציינים כי "החלטותיהם של שר האוצר והממונה על השכר מפירות ברגל גסה את 'הברית הכרותה' בין משרתי זרועות הביטחון והגמלאים של גופים אלה - לבין הממשלה, שהיא מעסיקתם, המחייבת את המשרתים בגופי הביטחון לציות מוחלט ולמילוי כל משימה הנדרשת למען ביטחונה של המדינה, ולצידה התחייבות של הממשלה למנוע פגיעה בזכויותיהם של המשרתים הנאמנים שלה, שאין להם כל אמצעי חוקי המקובל ביחסי עבודה 'רגילים' כדי להגן על זכויותיהם מפני פגיעה דורסנית כזו".

‏פגיעה ב"ברית" זו, מתריעים העותרים, תפגע בשירותי הביטחון פגיעה קשה. "אם תיפגע גמלת הפורשים, לא ניתן יהיה גם לשוב ולהישיר מבט אל עיניהם של העומדים בפתחו של שירות הקבע ולבקשם לחתום לשירות הארוך והתובעני, תוך הבטחה מלאה שמערכת הביטחון תדאג להם במהלך השירות ולאחריו", נטען.