בדיקת "גלובס": רמי לוי, מגה בול ושופרסל הקפיצו מחירי מוצרים במאות אחוזים - לאחר סקרי החג

"התרגיל המסריח" של רשתות השיווק: לאחר שצלחו את סקרי המחירים שפורסמו בעיתונים לקראת החגים - הקפיצו את מחירי המזון בשבוע החולף ■ רמי לוי: "הסקרים נעשים ללא ידיעתנו, ואנחנו תמיד יוצאים בהם הכי זולים" ■ מגה: "מחירי ירקות ופירות מאופיינים בתנודתיות רבה"

כדאי להאמין לסקרים? מחירי מוצרי מזון רבים רשמו בשבוע החולף עלייה של מאות אחוזים לקראת שיא הקניות לראש השנה - כך עולה מבדיקת "גלובס". בבדיקה נמצא כי בחלק מהמוצרים שנדגמו בסקרים בתקשורת בתאריך 11 בספטמבר המחיר ברשתות השיווק היה גבוה במאות אחוזים מכפי שפורסם.

רשת רמי לוי שיווק השקמה, שהוכתרה בסקרים כרשת הזולה ביותר, העלתה את מחיריהם של מוצרים רבים. מחיר ק"ג עוף, שנדגם בסקר ב-6.4 שקלים, עלה ב-54% ונמכר ב-9.9 שקלים; ומחירו של דג פילה אמנון קפוא קפץ ב-33%, מ-29.9 שקל בסקר ל-39.99 שקל לצרכן.

גם בפירות ובירקות נרשמה עליית מחירים חדה, אף שמחיריהם של רוב הירקות והפירות לא השתנו בשבוע החולף. מחיר תפוח אדמה בשער בנימין זינק ב-140%. בסניף הרשת בטבריה זינק מחיר העגבנייה ב-123%, מחיר הפלפל האדום זינק ב-76%, המלפפון ב-106%, ואילו מחיר הבצל היבש קפץ ב-260%.

רשת רמי לוי אינה היחידה. גם מחירי הירקות במגה בול אינם דומים למחירים שצוינו בסקר. בסניף מגה בול בטבריה, למשל, מחיר המלפפונים והעגבניות זינק ב-200%, מחיר הבצל זינק ב-148%, מחיר הרימון ב-55%, ומחירו של פלפל אדום עלה ב-74%.

בשופרסל דיל בטבריה זינק מחיר הבצל ב-50%, ומחירו של פלפל אדום עלה ב-15%. מחיר המלפפונים והעגבניות נותר שם ללא שינוי, ואילו מחירו של הרימון אף ירד ב-43%.

מבדיקת מחירי הירקות בשוק הסיטונאי באותם תאריכים, עולה כי מחירי רוב הירקות נותרו יציבים, למעט הבצל שעלה ב-3% ומחיר הרימון שנמצא במגמת ירידה. בחלק מהמקרים הציעו הרשתות מחירים נמוכים מהמחירים הסיטונאיים באופן שהשפיע על תוצאות הסקרים, והעלו את המחירים לאחר פרסום הסקרים.

"זו אחיזת-עיניים שאין בה שום ממש, כשאנחנו מגיעים למחירי האמת בערב החג. מדובר בריטואל שחוזר על עצמו מדי שנה", אומר דודו חמואל, מבעלי חברת ש.פ.י.ט לשיווק פירות וירקות טריים.

קונים היכן שזול

הצרכנים הישראלים כבר הוכיחו כי המחיר הוא גורם חשוב בהעדפות הקנייה, והם קונים היכן שזול יותר. המגמה הזאת רק התגברה באחרונה, בעקבות מחאת הצרכנים. כך, הקרב על תדמית הרשת הזולה מתורגם למכירות, ולסקרים המתפרסמים בתקשורת יש תפקיד בהעדפת רשת אחת על פני אחרת, בהתבסס על המחיר. מסיבה זו, רשתות השיווק נערכות לסקרים ובוחרות להוזיל מוצרים השכיחים בסקרים כשבועיים-שלושה לפני החג.

לרוב, ההיערכות לסקרים היא במרכז הארץ, והמחירים בסניפים המרוחקים מהמרכז גבוהים יותר באותה תקופה. פערי המחירים בין הסקרים למחירים באזורים שונים ממחישים את חוסר יכולתם של הסקרים לשקף מחירים אמיתיים לצרכן. באזורים שבהם התחרות גדולה, הסל יהיה תמיד זול יותר.

כך או כך, המחירים המפורסמים בסקרים, כפי שמתברר לא אחת, אינם מחזיקים עד השיא האמיתי של הקניות - השבוע שקודם לחג.

מרשת מגה נמסר בתגובה: "מחירי ירקות ופירות מאופיינים בתנודתיות רבה ומתעדכנים מדי יום, כך שלא ניתן להשוות מחירים בפערים של שבוע".

מרמי לוי נמסר: "אינני יודע על איזה סקר מדובר. עלות עוף רגיל אצלנו היא 6.40 שקלים, ועלות עוף מהדרין - 9.90 שקלים. פילה אמנון נמכר אצלנו בין 16.90 שקל ל-39.90 שקל, תלוי בסוג המוצר. הפירות והירקות נמכרים כל הזמן במחירים הזולים ביותר, ולדוגמה, הימים האחרונים: תפוח אדמה - 99 אגורות, עגבנייה - 99 אגורות, פלפל אדום - 3.90 שקלים, מלפפון - 99 אגורות ובצל יבש - 79 אגורות. הסקרים המתפרסמים, כולל אצלכם בעיתון, הינם אובייקטיביים ונעשים ללא ידיעתנו, ואנחנו תמיד יוצאים בהם הזולים ביותר. בזכות רשת רמי לוי שיווק השקמה סל הקניות במדינה ירד ב-30%, ובכל מקום שבו אנו נמצאים הסל המקומי יורד בין 25% ל 30%.

משופרסל לא התקבלה תגובה עד כה.

ירקות
 ירקות