אובמה: המשבר עם טורקיה - בגלל הסכסוך עם הפלסטינים

ערב נאומי נתניהו ועבאס באו"ם, אומר נשיא ארה"ב לרבנים אמריקניים: "נתניהו יודע שהוא יכול לסמוך עלינו" ■ המנגנון המשפט של או"ם בודק: מתי בכלל צריכה להיות הצבעה

ערב נאומיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בעצרת הכללית, אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה שהמשבר בין ישראל לטורקיה נובע מהסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא גם הכריז שהברית בין ישראל לארה"ב מעולם לא היתה חזקה כל כך ושלמעשה יש אינטגרציה ביטחונית בין שתי המדינות.

לפי הערכות דיפלומטים, לא יכילו נאומי נתניהו ועבאס הערב בעצרת האו"ם הצהרות פורצות דרך. נתניהו צפוי להרחיב את הדיבור על השיקולים הביטחוניים שמניעים את ממשלת ישראל בעידן האביב הערבי, בעקבות ההתפרצויות האנטי-ישראליות במצרים ובטורקיה, ויקרא שוב לעבאס לזנוח את יזמת הפניה לאו"ם ולשוב למו"מ ישיר עם ישראל. הוא אף יסקור בהרחבה את מאמצי ממשלתו לקדם את השלום הפלסטינים. עבאס יחזור ויסביר מדוע הפניה המתוכננת לאו"ם היא הכרח בל יעבור וידגיש שהפלסטינים פתוחים למו"מ עם ישראל בכל שעה - לאחר הכרזת העצמאות של מדינתם.

במאמץ לשוב ולרכוש את אמונם של יהודי ארה"ב, קיים אמש אובמה שיחת ועידה לרגל ראש השנה עם 900 רבנים מחוף אל חוף. דבריו היו המשך כמעט טבעי של נאומו שלשום בעצרת הכללית. הוא חזר והכריז, כי "הצבעה (באו"ם) לא תיצור פיתרון של שתי מדינות. ציטוטים מדבריו פורסמו באתר של "ג'ואיש וויק".

"נתניהו יודע שהוא יכול לסמוך על ארה"ב", אמר אובמה. "לא נזנח את מאמצינו להשיג שלום צודק ובר-קיימא שישים קץ לסכסוך".

אבל הוא נתן ביטוי לחשיבה שעוררה בעבר התרעמות בקרב חוגים מסוימים בישראל וביהדות ארה"ב: הסכסוך הישראלי - פלסטיני נמצא ביסוד התסיסה המתמדת במזה"ת.

"הדבר החשוב ביותר ביותר שאנו יכולים לעשות כדי לייצב את מצבה האסטרטגי של ישראל הוא מציאת דרך ליישוב המשבר הישראלי -פלסטיני מפני שמשבר זה מזין במידה רבה מאוד את המהומות במצרים", ציין הנשיא. "זה מה שגרם, לדעתי, גם למתיחות העמוקה בין ישראל לטורקיה, שמסורתית היתה ידידה ובעלת ברית של ישראל. לכן אנו סבורים שמו"מ ישיר (עם הפלסטינים) הוא חיוני כל כך".

אובמה הוסיף: "היחסים האסטרטגיים בין ארה"ב למצרים ממוקדים בנכונותה של מצרים לקיים את הסכם השלום עם ישראל ולקיים עמה תקשורת חזקה והמצרים קלטו את המסר הזה".

"המחויבות לביטחון ישראל יצוקה בברזל"

הוא חזר והדגיש את מחויבות ארה"ב לברית הצבאית בינה לבין ישראל: "את העבותות בין ארה"ב לבין ישראל אי אפשר לנתק והמחויבות לביטחון ישראל יצוקה בברזל. מאז שנכנסתי לבית הלבן, לא הסתפקתי בדיבורים אלא גם עשיתי מעשים".

"מעולם לא היתה אינטגרציה ביטחונית חזקה יותר בין ארצותינו מכפי שיש עכשיו", אמר הנשיא. "אני גאה מאוד ברקורד שלי".

עד לרגע שבו עבאס ירד מעל בימת הנואמים בעצרת, הערב, אין ודאות מוחלטת כיצד ינהגו הפלסטינים. עבאס ובכירים בפמלייתו הבהירו שהוא נחוש בדעתו להגיש למועצת הבטחון, באמצעות מזכ"ל או"ם, בקשה רשמית לצרף מדינה פלסטינית כחברה מלאה לארגון. האם הוא יבקש לקיים הצבעה מהר ככל האפשר? והאם המועצה חייבת למלא את בקשתו? האם הפלסטינים יגישו בקשה מקבילה גם לעצרת הכללית לשדרוג מעמד המשלחת שלהם באו"ם?

לכל השאלות האלה אין עדיין תשובות. לדברי מקורות דיפלומטיים, בוחנת עתה היועצת המשפטית של או"ם כיצד לנהוג בשורה של סוגיות משפטיות., שאחת מהחשובות שבהן היא מתי חייבת מועצת הביטחון להצביע על בקשה לצרף מדינה לארגון. ארה"ב שואפת לדחות את ההצבעה לזמן רב כל האפשר כדי שלא תיאלץ להטיל וטו. בפסק הזמן עד ההצבעה היא מקווה ליצור את התשתית לחידוש המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים.

בפמליית נתניהו עדיין מקווים שייווצר רוב חוסם ושארה"ב לא תצטרך לעשות שימוש בזכות הווטו שלה. לפי שמועות שלא אושרו, החליטו בוסניה-הרצוגובינה וגאבון להצביע נגד ההצעה הפלסטינית. בכך נוצר רוב חוסם שישים קץ לתרגיל הפלסטיני בעודו באיבו. מכל מקום, מקורות ישראלים אומרים שאינם יודעים על כך דבר ושאין אישור לשמועות אלה.

אמש נפגש נתניהו עם שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון. היא התעניינה בצרכי הביטחון של ישראל והמליצה שישראל תדגיש את בעיות הביטחן שלה. המלצה זו תבוא כנראה לידי ביטוי בנאום נתניהו.

אתמול ביקרו בני הזוג נתניהו בגראונד זירו והניחו זר באתר הזיכרון החדש שם. הם ביקשו לראות את שמות הקרבנות הישראלים בפיגוע, על לוחות הזיכרון.