יו"ר קרן המטבע: "המצב באירופה מסוכן ורציני מאוד"

כריסטין לגארד דיברה בערב פתיחת ועידת קרן המטבע והבנק העולמי: "יש תחושת חירום אצל ראשי המדינות" ■ מוחמד אל אריאן: "דיבורים על מיתון עולמי יהפכו למציאות"

חוסר החלטיות, אי הכרה בחומרת הבעיות והתעלמות מהמסר הברור שמעבירים השווקים. זו תגובת בכירים בקרן המטבע ובכלכלה העולמית להסלמה במשבר.

ראש קרן המטבע כריסטין לגארד למשל מתחמקת מהתייחסות ספציפית ליוון וכשנשאלה בעניין ענתה במחמאות לטיפול המוצלח של לטביה במשבר ומכך הסיקה כי "חשוב מאוד שיהיה דיאלוג בין יוון לאיחוד האירופי".

לא פלא שהסקטור הפרטי מגיב בעצבנות. "אני מפוחד. אנחנו מתמודדים עם שלושה משברים קשים במקביל. צמיחה ואבטלה; חובות של ממשלות; בעיות במגזר הפיננסי;" אומר מוחמד אל אריאן מנכ״ל פימקו אחת מחברות ניהול הנכסים הגדולות בעולם.

"כשאתה מפוחד" מוסיף אל אריאן "דיבורים על מיתון עולמי יהפכו למציאות, הדפלציה כבר מעבר לשער ואז לא נראה הרבה זמן צמיחה. נדרש חזון, נדרש תיאום עולמי. "בארצות הברית זה עניין פוליטי אבל באירופה פשוט אין מנצח על התזמורת ולא מדברים באותה שפה. ארצות הברית כבר לא יכולה להיות המנצח ואם לא יהיה כזה התזמורת תזייף ויהיה בלגן".

"לחברות הבינלאומיות עם המון כסף זמין. לצרכנים בשווקים מתעוררים יש כסף אבל לא רצון לבזבז אבל כשהסקטור הפרטי מסתכל על מה שקורה ורואה שהבעיות הפונדמנטליות לא נפתרות. הוא שואל את עצמו האם הצמיחה תחזור? התשובה היא לא. שואל את מעצמו האם החוב של המדינות יקטן? התשובה היא לא", הוסיף

אל אריאן הזהיר מפני החמרה בארצות הברית "בארצות הברית שוק הדיור לא מתפקד. שוק העבודה לא מתפקד. שוק האשראי לא מתפקד. הבעיה היא האבטלה. זו בעיה כלכלית שתהפוך לבעיה פוליטית וחברתית".

אל אריאן דיבר באירוע המרכזי ערב פתיחת ועידת קרן המטבע והבנק העולמי - ה-BBC DABATE , שנערך אתמול בוושינגטון תחת הכותרת "הכלכלה העולמית. האם נקודת מפנה?". ובו השתתפו כריסטין לגארד ראש קרן המטבע, פרופסור אוסטין גולסבי עד לאחרונה ראש מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן ואולי ראהן מפינלנד, הממונה על הנושאים הכלכליים (מעין ״שר האוצר״) של האיחוד האירופי.

בהתייחסותה לבעיות באירופה אמרה לגארד "כמה זה גרוע? המצב מסוכן ביותר ורציני מאוד. לא רק באירופה כי מה שקורה באירופה משפיע גם על שאר העולם כולל על השווקים המתעוררים. יש תחושת חירום אצל ראשי המדינות אבל זהו משבר רציני ויקח זמן, הרבה נעשה אבל יש עוד הרבה מה לעשות, אני מקווה שהפוליטיקאים באירופה יעשו צעדים משמעותיים המנהיגים הפוליטיים צריכים להחליט ולבצע. קרן המטבע תיתן להם את הכלים" עם זאת לגארד סירבה להסביר אלו צעדים ספציפיים יש לנקוט לדעתה.

לגארד עמדה על חשיבות התיאום בין מדינות ואמרה כי "צריכים להיות עקרונות שנעמוד מאחוריהם ולא משנה מה יהיה. (כמו) להישאר ביחד ולהילחם על האיחוד האירופי ולשלם את המחיר הגבוה שנדרש לכך".

"השווקים הפיננסיים על הקצה"

ראהן, מבכירי האיחוד האירופי התמקד במובן מאליו והקפיד לא לומר שום דבר מחייב. "הצמיחה איטית וקרובה לאפס. השווקים הפיננסים במערבולת וזה משפיע על הכלכלה הריאלית. צריך להחזיר יציבות ואמון וישנם כמה מדינות שצריכות לטפל בבעיות שלהם כמו יוון ספרד ואיטליה" אמר.

גולסבי הודה כי "ארצות הברית עומדת לפני האטה נוספת במהלכה שיעור האבטלה יעלה". "זה לא מיתון רגיל" הסביר "היו בעבר מיתונים קשים כמו בשנות השמונים אבל זה לא המקרה. שנת 2008 היתה גרועה. 2011 גרועה מאוד. כבר היינו בשנה שעברה בצמיחה מתונה מאוד ועכשיו היא הואטה".

הוא תקף את גרמניה ואמר כי "באזור היורו יש אי שיווי משקל וחוסר רצון פוליטי לטפל בו. נכון שמדינות דרום אירופה בזבזו יותר מדי, אבל הגרמנים צריכים להודות שהם הרוויחו מהבזבוז הזה. הם לא מוכנים להודות בכך ולשלם את המחיר. יוון הרי לא יכולה לפחת את המטבע. מה יהיה (אחרי קבלת הסיוע הנוכחי) עוד חצי שנה כשיוון עדיין לא תצמח? באזור היורו לא יספיקו צעדים קטנים כי השווקים הפיננסים נמצאים על הקצה".

כל המשתתפים התייחסו לשווקים המתעוררים שמצבם מהווה "נקודת אור בכלכלה העולמית" לדברי אל אריאן. "ארצות יצואניות שנשענות על יצוא לארצות הברית צריכים ליצור צמיחה פנימית ולהגדיל את הצריכה של הקהל הביתי" אמר גולסבי. "גם הכלכלות המתעוררות צריכות לדאוג כי כולם באותה סירה. הם הרי מייצאים לארצות המפותחות" הזהירה לגארד.

לגארד התייחסה לעוצמתם של המדינות המתעוררות "יש צמיחה בכלכלה העולמית אבל לא במקומות שהורגלנו לצמוח בהם. בשעה שמדינות המערב מאיטות לצמיחה אפסית, הכלכלה העולמית צומחת בשווקים המתעוררים סוג אחר של שיווי משקל הולך ונוצר כאשר יש שינוי מבני בכלכלה העולמית. המדינות המתעוררות עולות לקדמת הבמה, תפקידן של סין וברזיל צריך לגדול. נראה ייצוג יותר גדול בכלכלה העולמית ופחות מאירופה סביב השולחן".