"ניוזוויק": אובמה סיפק לישראל פצצות חודרות בונקרים

פקידים ישראלים ואמריקניים: 55 פצצות, שעשויות לשמש נשק יעיל בהתקפה פוטנציאלית על איראן, נמסרו לישראל ב-2009, כמה חודשים לאחר כניסת אובמה לבית הלבן ■ קודמו, ג'ורג' בוש, סירב למכור את הפצצות לישראל

נשיא ארה"ב,ברק אובמה, אישר בחשאי מכירת עשרות פצצות חודרות בונקרים לשראל, בדיוק כאשר הבית הלבן לחץ על ישראל לעשות ויתורים משמעותיים לפלסטינים. פצצות אלה עשויות לשמש נשק יעיל בהתקפה פוטנציאלית על מתקנים גרעיניים באיראן, שרובם ממוקמים עמוק מתחת לפני הקרקע. כך מוסר היום "ניוזוויק" באתר שלו.

האישור ניתן ב-2009, כמה חודשים לאחר שאובמה נכנס לבית הלבן. מדובר ב-55 פצצות GBU-28, שישראל ביקשה לקבל מארה"ב שנים לפני בחירתו של אובמה. ישראל הגישה את הבקשה הראשונה לרכוש את הפצצות ב-2005, אך הנשיא דאז, ג'ורג' בוש, דחה את הבקשה. באותה תקופה, הקפיא משרד ההגנה האמריקני כמעט את כל הפרוייקטים הביטחונים המשותפים לשתי המדינות בגלל חשש שישראל העבירה טכנולוגיות צבאיות מתקדמות לסין.

ב-2007, הודיע בוש לאהוד אולמרט, שהיה אז ראש ממשלה, כי הוא יורה להעביר את הפצצות לישראל ב-2009 או 2010, אע"פ שהישראלים ביקשו לקבל את הפצצות ב-2007, לדברי "ניוזוויק". זמן קצר לאחר השבעת אובמה, בעיצומו של קמפיין לחצים אמריקני שנועד לשכנע את ישראל להפסיק את הבניה בהתנחלויות, הורה אובמה להעביר את הפצצות המבוקשות לישראל.

גנראל ג'יימס קארטרייט, מחיל הנחתים, ששימש עד לאוגוסט כסגן יו"ר המטות משולבים של צבא ארה"ב, אמר ל"ניוזוויק", כי לקצינים הבכירים בפנטגון לא היתה שום התנגדות לעסקה. החשש העיקרי שלהם היה "כיצד האיראנים יקבלו זאת"? ו"כיצד הישראלים עשויים לפרש את מסירת הפצצות לידיהם"? במילים אחרות: האם מכירת הפצצות עשויה להתפרש כמתן אור ירוק לישראל לתקוף את המתקנים הגרעיניים באיראן ביום מן הימים?

פקידים אמריקניים וישראלים אמרו לשבועון, כי כי ישראל פיתחה פצצות חודרות בונקרים בעצמה בין 2005 ל-2009, אך רכישת הפצצות מארה"ב היתה זולה יותר.

עוזי רובין, שהיה הראש הראשון של מינהלת חומה, בין 1991 ל-1999 ומשמש עתה כיועץ למשרד הביטחון, אמר ל"ניוזוויק", כי האמריקנים חששו תחילה כיצד והיכן תשתמש ישראל בפצצות. היה ניתן להשתמש בהן באזורים אזרחיים מפני שחמאס וחיזבאללה הטמינו במכוון מאגרי רקטות ליד עיירות וכפרים.

ציר בית-הנבחרים סטיב רותמן, דמוקרט מניו-ג'רזי, שחבר בועדת משנה שאחראית לתקציב הפנטגון, לרבות הסיוע הצבאי שמושיטה ארה"ב למדינות זרות, אמר שאובמה "הורה לצבא להגביר את קצב שיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל בכל הרמות".