לישון עם מרלון ברנדו

אחוזה שכיכבה בסרט "הסנדק" עומדת כעת למכירה בארה"ב תמורת 95 מיליון דולר; ה"מיל האוס" שבאנגליה, שהופיע בסרטה של השחקנית ג'ולי כריסטי בשנות ה-60', מוצע למכירה ב-695 אלף ליש"ט; מתווכים ברחבי העולם מתלבטים לגבי הפרמיה שניתן להשיג על נכסים בעלי עבר קולנועי

הבית שלך כיכב בקולנוע או סדרות טלוויזיה? יכול להיות שזה יוסיף לו קצת זוהר, אבל זה לא מבטיח מחיר גבוה יותר של הנכס בשוק או אפילו מכירה מהירה. כבר ראינו דוגמאות לכך שפרסום סמוי של מוצרים יכול להקפיץ את הפופולאריות שלהם. די להיזכר בנעלי ג'ימי צ'ו שכיכבו ב"סקס והעיר הגדולה", והפכו למוצר חובה של נשים עירוניות (ולא עירוניות). אך האם ניתן לומר אותו הדבר על הבית שלנו?

הפאב של כריסטי

הבריטים, למשל, נמשכים מילדותם לקוטג'ים הכפריים מכוסי המטפסים או לחוות הכפריות של פעם ולאחוזות ג'ורג'יאניות, ותעשיית הסרטים וההפקות המקומית יכולה להיות נוסטלגית באותה מידה. רבים מהבתים, שמצולמים במיוחד לסדרות ההיסטוריות, הם מהטיפוס הזה.

מיל האוס, מבנה היסטורי בדורסט, אנגליה, שימש כפאב בסרט מ-1967 שהתבסס על "הרחק מן ההמון הסוער" של תומאס הארדי, בכיכובה של ג'ולי כריסטי. כעת הוא מוצע למכירה ב-695 אלף ליש"ט. החיבור של הבית שמכיל שלושה חדרי שינה עם הסרט שכנע מספר לא קטן של מתעניינים לבקר במקום, אומרים בסוכנות הנכסים Jackson-Stops & Staff.

אנדרלי, בית מפחיד למדי בסגנון גותי-ויקטוריאני בהייגייט שבצפון לונדון (לא הרחק מבית העלמין המפורסם שבו קבור קארל מארקס), שימש כאתר שבו צולמו כמה הפקות, ביניהן הסרט Cemetery Junction של ריקי ג'רביס שיצא לאקרנים ב-2010, וכמה פרקים בסדרה הבלתי מסתיימת EastEnders. כעת הוא למכירה ב-6 מיליון ליש"ט בתיווך סוכנות נייט פרנק.

ראש סוס במיטה

העובדה שנכס הופיע בסרטים או הפקות אינה מעלה אוטומטית את מחירו, אבל היא יכולה לעזור, אומר וויליאם מרסדן-סמדלי, מנהל בסוכנות קניית הנכסים Prime Purchase. "ללא ספק, פרופיל של נכס שהופיע בטלוויזיה או בסרט יהיה גבוה בהרבה מזה של נכס שלא עלה על מסכים. יכולה להתעורר התעניינות גדולה יותר בנכס הזוהר, ואיתה המחיר יכול לעלות".

המתאם החיובי בין שואו ביזנס וערכי נכסים חזק במיוחד בארה"ב, שבה יש שפע נכסים בעלי היסטוריה קולנועית. כמו הסרטים ההוליוודיים, הנכסים הללו יכולים להיות נוצצים, פנטסטיים או קיטשיים להחריד, כי זו הסיבה לכך שהם נבחרים כ"לוקיישנים" להפקות.

סותבי'ס אינטרנשיונל נדל"ן משווקת כעת שלושה נכסים עם היסטוריה קולנועית באטלנטה, ג'ורג'יה. ריי רוס, סוכן של החברה, אומר ש"נכסים שהופיעו על המסך נמכרים בדרך כלל ב-20% יותר מנכסים דומים באותו אזור, אך חלק מזה נובע מהייחודיות של הנכס עצמו, כלומר מהסיבה שהוא נבחר להיות לוקיישן הפקה מלכתחילה".

בוורלי האוס, מעונו לשעבר בבוורלי הילס של רנדולף הרסט, איל העיתונות האגדי, משווק כעת על ידי החברה היריבה כריסטי'ס אינטרנשיונל נדל"ן. כאן צולמו סצנות מפורסמות מ"הסנדק", לרבות הסצנה שבה המפיק ג'ק וולץ מתעורר לצד ראש הסוס הכרות במיטתו.

האחוזה הזו היא בצורת H ומשתרעת על 14 דונם. המחיר המבוקש: 95 מיליון דולר.

פופולאריות בעירבון מוגבל

חשיפה פילמאית יכולה להוסיף עניין ואפילו ערך לנכס, אך היא אינה יכולה להבטיח מכירה.

בני הזוג הבריטים ג'יין הוף-טילי ובעלה המנוח הווארד העניקו למפיקי סדרת הטלוויזיה הבריטית "עיצובים גדולים בחו"ל" את הזכות ללוות במשך שלוש שנים את שיפוץ הטירה שלהם, קסטלו די ברנסיאלינו, באיטליה. הוף-טילי אומרת שהטירה בהחלט עוררה עניין והתקבלו כמה הצעות למכירתה מאז מות בעלה. אבל במחיר של 1.95 מיליון אירו, הטירה נמצאת בשוק כבר יותר משנתיים וטרם נמכרה.

"זו תוכנית טלוויזיה פופולארית, מה שאומר שכמעט כל אחד מכיר את הבית הזה", אומר רופרט פוסט, מנהל המחלקה האיטלקית של סוכנות נייט פרנק, שמשווקת את הטירה. "אנשים באמת מעריכים את הזיעה, הדמעות והמאמץ שבני הזוג השקיעו בשיקום של הטירה, וזה חיובי מנקודת המבט הזו. אבל זה לא אומר שאם הבית היה בטלוויזיה, אנשים רוצים לקנות אותו".

כך תשכיר את הנכס שלך לשואו ביזנס

מפיקי סרטים ישלמו 1,500 ליש"ט ליום עבור השכרת בית להפקת סרט או סדרה, אם הנכס הוא בריטי. צלמי סטילס ישלמו מ-500 ליש"ט ומעלה, אומר ג'ונתן קינג, מנהל סוכנות חיפוש הלוקיישנים להפקות Shootfactory.

קינג מוסיף גם אזהרה למי שחושב על הכסף הקל ביום אחד של צילומים: עד 50 אנשי צוות הפקות יכולים לנחות על הבית, וחלקם ירצו להזיז רהיטים החוצה כדי לפנות מקום ל"סט" הצילום.

סוכני לוקיישנים מחפשים בתים מכל סוג, גודל וגיל עבור מפיקי סרטים, שהדרישה העיקרית שלהם היא שהבית יהיה מסודר ונקי. נכסים באזור לונדון הם המבוקשים ביותר מפני שתעשיית הסרטים הבריטית מתרכזת בה.

סוכן כזה מקבל בדרך כלל עמלה בגובה 20% מתוך דמי ההשכרה של הנכס למפיק הסרטים או הסדרות. הבמאים ומנהלי זירות הצילומים מתאמצים לאתר נכסים מתאימים מבחינת מיקום, לוגיסטיקה ומגבלות תקציב.

הבעלים המאושרים של הנכסים שנבחרו לככב בהפקות הקולנוע והטלוויזיה יכולים אחר כך להגדיל את הרווח שלהם - על ידי השכרת הנכס לתיירים. הבעלים של שאטו דה וילט, הטירה מהמאה ה-17 בעיבורי פאריס שבה צולמו סצנות לעיבוד הקולנועי ל"צופן דה וינצ'י" (ושמופיע ברב המכר מאת דן בראון, כביתו של ההיסטוריון סר לי טיבינג), מקיימים כעת סיורים בנכס לשוחרי נוסטלגיה מהסרט, חמישה ימים בשבוע.

"הפנים מתל אביב, החוץ מצרפת"

ומה קורה בשוק הסדרות והסרטים הפורח בשנים האחרונות כאן בישראל? עבור השכרה ליום צילום של וילה יוקרתית, לופט תל אביבי או דירת גג או גן ניתן לקבל מאות דולרים ויותר, לצד הבונוס לצפות בבית שלכם מככב אחר כך על המרקע.

מפיק סרטים וסדרות, הנדרש לאתר לוקיישנים לצילומים, סיפר בעבר ל"גלובס" ש"בחירת המבנה משתנה מפרויקט לפרויקט. אין סרט שאין בו בית שהדמויות גרות בו ואופי המבנה תלוי בתקופה שבה עוסק הסרט, במצב הכלכלי של הדמויות ובאזור שהן גרות בו. מצד שני, אין חובה לצלם דווקא במקום אחד: אפשר לצלם בבית שהפנים שלו בתל אביב, והחוץ צולם בצרפת".

נעבור לפרסומות

"בקולנוע התקציב יותר גדול מבסדרות טלוויזיה ובפרסומות יש התקציב הכי גדול", הוא מדגיש, "ברגע שמישהו פונה אליי ואומר לי 'צילמו אצלי פרסומת', אני יודע שהסיכוי שאשכור את הבית שלו הוא מאוד נמוך, כי הוא רגיל לקבל הרבה כסף. בגדול, אני עכשיו מציע ליום צילומים 800 שקל עבור 4 או 5 ימים. מצד אחד, קשה עד בלתי אפשרי לחיות בבית. מצד שני, מדובר על 3,000 או 4,000 שקל עבור מספר ימים. זה די משתלם".

והאם יש פרמיה במכירה של בית מפורסם? הדוגמא הטובה ביותר היא אולי הבית של פנינה רוזנבלום ברמת גן, שגם כיכב בסדרה "הבורר" וגם שיכן את אשת העסקים הידועה.

ועם זאת, כבר שנים שהבית עומד למכירה ללא הצלחה יתרה, ואפילו ניסיון לגבש לו קבוצת רכישה הפך בינתיים לקרב בלונדיניות מתוקשר, בין רוזנבלום למארגנת הקבוצה, ענבל אור.