הימים הנוראים כבר כאן

אנליסט המצביע על סקטור אטרקטיבי בשל מחירו הנמוך, כנראה לא כולל בחישוביו סיכונים

למרות שספירת הימים הנוראים תחל רק לקראת סוף השבוע, חווים שוקי ההון כבר מספר שבועות את אחת התקופות הגרועות בהיסטוריה. מאז מפולת 2008 לא ראינו ירידות כה חדות בשווקים וגרוע מכך,הפתרונות המוצעים נתפסים לכל היותר כאקמול לחולה סרטן ותגובת השווקים בהתאם. לא לחינם טוענים חלק מהכלכלנים והאנליסטים שהרע מכל עדיין לפנינו.

התוהו ובוהו אינם נחלת שוקי המניות בלבד. שימו לב מה קורה בשוק המטבעות והסחורות. המלחמה בעסקות קארי טרייד (עסקות החלפה בין מטבעות שמטרתן הראשונית ליהנות מפערי הרבית בין אותם מטבעות) שמנתבות כספים למטבעות של מדינות יציבות עלתה מדרגה וכתוצאה מכך ומהנהירה לדולר כמטבע חוף מבטחים בעת סערה אנו חווים פיחות דרמטי של כ-30% בפרנק השוויצרי, ו-20% בריאל הברזילאי והפזו המקסיקני.

באופן לא מפתיע נוקטות מדינות אלה במלחמת חורמה הכוללת רגולציה חריפה, מיסוי והתערבויות נגד הספקולנטים שהפכו מטבעות אלו ליעד מועדף. גם הדולר האוסטרלי והניו-זילנדי נחלשים משמעותית, ובכלל רוב המטבעות שנפגעו עד כה ממלחמת המטבעות והתחזקותם פגעה ביצוא ובתעשייה המקומית נחלשים לאחרונה משמעותית כלפי הדולר האמריקני.

אל תמונת הבלבול השורר בשווקים הצטרפו לאחרונה גם הסחורות ובעיקר הכסף והזהב.אלו ספגו בעיקר בשבוע האחרון חבטה קשה ונשאלת השאלה מדוע? החולשה בשווקי המניות הסיטה כספים רבים דווקא לשוק הסחורות ובעיקר לזהב שהיווה מפלט בתקופת אי ודאות וחשש מאינפלציה בעקבות ההדפסות המסיביות של כסף בכל העולם המערבי.

אי הוודאות טרם חלפה ואף גברה בספטמבר אולם החשש מאינפלציה פינה את מקומו לחשש ממיתון עמוק ומתמשך. במצב כזה המפלט היחיד שנראה בטוח למדי הינו אגרות החוב של ממשלת ארה"ב ואכן אלו מזנקות ותשואתן הגיעה השבוע לשפל כל הזמנים.

עד סוף החודש העיניים יהיו נשואות לאירופה. למרות שניסו בכל דרך להימנע מכך נראה כי תספורת רצינית או הכרזה על חדלות פירעון במקרה של יוון הינה בלתי נמנעת. הנזק לבנקים באירופה יהיה כבד וזה יגביר עוד יותר את החשש מאפקט דומינו ליתר המדינות הבעייתיות בגוש האירו. העולם כולו דוחק בקברניטי גוש האירו להזדרז ולקבל החלטות שיתרמו לרגיעה בשווקים.

וכיצד משתלבת ישראל בתמונה? מזה מספר חודשים אני טוען שכדאי להתרחק משוק המניות כמו מאש. אני מתעמת עם מנהלי ההשקעות והאנליסטים שלאורך כל התקופה רואים את ההזדמנויות בשוק הישראלי וככל שחולף הזמן, מה שהיה אטרקטיבי לפני חודש הופך עוד יותר אטרקטיבי היום וכנראה שיהיה עוד יותר אטרקטיבי מחר.

הבורסה אמורה לקרוא את המצב העתידי. מי שטוען לגבי אטרקטיביות של סקטורים שנפגעו קשות מתחילת השנה שוגה לטעמי בעיקר בנתחו את מצב החברות ביחס למצב הכלכלי היום, ללא התייחסות לאיומים.

סקטור הבנקאות לדוגמא - האם במקרה של חדלות פירעון או תספורת רצינית ביוון שתגרום נזק כבד לבנקים ומדינות באירופה אליהן חשופים הבנקים בישראל לא ייפגע שווים של הבנקים שלנו? האם במקרה של נפילת טייקון זה או אחר לא תיפגע האטרקטיביות של הבנקים הישראליים שהלוו לו הון עתק?

סקטור הנדל"ן - האם הערכות שווי של חברות רבות המחזיקות נדל"ן באירופה לא יהיו מוגזמות במקרה של משבר מתמשך שם? האם ירידת מחירי נדל"ן אותה מבטיחים לנו כאן בשנים הקרובות לא תפגע ברווחיותן?

וכך ניתן להמשיך לעוד ועוד סקטורים. אם הכול יירגע וישוב על מקומו בשלום, יווצרו בשוק הרבה הזדמנויות אולם בבחינת סיכוי לעומת סיכון נראה כרגע שהסיכון גבוה משמעותית מהסיכוי.

אי לכך אני עדיין מציע לשמור את הכסף עמוק בכיס ולא להתפתות לניחוש שהמשבר הגיע לסיומו ושהיגענו לתחתית.ייתכן מאד שגם בשווקים הפיננסיים הימים הנוראים עדיין לפנינו.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.