עיתון טורקי: "טורקיה הטילה סגר ימי ואווירי על קפריסין"

עיתון טורקי מדווח כי צבא טורקיה החל להטיל סגר ימי ואווירי על קפריסין ברדיוס של 200 מייל ■ שתי אוניות טורקיות לחיפוש גז מאובטחות על-ידי אוניות חיל הים הטורקי, ובמקרה הצורך, גם מטוסי קרב F-16

שבוע לאחר שאיים על קפריסין בשליחת מטוסי קרב וספינות טורפדו, נראה שראש הממשלה הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן עובר מדיבורים לשלב המעשים. העיתון הטורקי "א-סבאח" מדווח כי צבא טורקיה מתחיל להטיל מצור ימי ואווירי על האזור המזרחי של הים התיכון, זאת על רקע המשבר בין שתי המדינות שהחל בעקבות הקידוח של חברת נובל אנרג'י מול חופי קפריסין.

הטורקים, ששולטים בחלקו הצפוני של האי הקפריסאי, טוענים כי כל תגלית הקשורה במשאבי הטבע מול חופי האי שייכת להם. עוד לפני שיצא לארצות הברית, הבהיר ארדואן כי "הצבא הטורקי יפקח על אזור מזרח הים התיכון, בין היתר באמצעות מטוסי קרב, משחתות וספינות טורפדו".

על פי הדיווחים בעיתון הטורקי היום (א'), ספינות של חיל הים הטורקי ילוו שתי אוניות לחיפוש גז טבעי ולשם כך יוטל סגר מלא על האזור בטווח של כ-200 מייל. במקרה הצורך, מדווח העיתון, גם מטוסי קרב F-16 של חיל האוויר הטורקי יסגרו את שמי האזור. יחד עם זאת, הטורקים לא ייכנסו למים הטריטוריאליים של קפריסין, המסתכמים בכ-12 מייל, שבהם חברת נובל אנרג'י כבר פועלת לחיפוש נפט וגז טבעי.

החשש: מפגש של מטוסי קרב טורקים עם ישראלים

משמעות הכניסה המסיבית של הצבא הטורקי למים הטריטוריאליים של קפריסין היא שכוחותיו יתקרבו יותר ויותר לעבר חיל האוויר והים של ישראל. ההסכמים שנחתמו בין טורקיה לבין קפריסין הטורקית מאפשרים לארדואן לשלוח את חייליו קרוב מאוד לאזור הקידוחים בדרום האי.

לפי דיווחים בעיתונות היוונית, כבר עכשיו מטוסי F-16 ישראלים וטורקים טסים קרוב מאד אחד לשני, כשהישראלים מאבטחים את קידוחי הגז הישראלים באזור ("תמר" ו"לוויתן"), ואילו הטורקים מפקחים על הקידוח הקפריסאי. המשמעות היא שבנקודות מסוימות עלול להיווצר חיכוך שיכול להביא להסלמה צבאית של ממש בין טורקיה לבין ישראל.

ארדואן עצמו התלונן אתמול באוזני מזכ"ל האו"ם באן קי-מון על כך שקפריסין היוונית פוגעת במשא ומתן שמתנהל ביניהן על ידי נקיטת צעדים חד צדדיים, אך ציין: "אם היוונים ייסוגו, אז גם אנחנו ניקח צעד אחורה".