האוצר: נמשכו מכירות דירות להשקעה ביולי; המחירים ירדו

נתונים חדשים של האוצר מאותתים על לחץ בקרב משקיעי הנדל"ן ■ לפי הנתונים, דירות להשקעה נמכרו במחיר ממוצע של 928 אלף שקל ביולי - נמוך ב-11% ממחירי דירות יד שנייה שנמכרו באותו חודש ■ הנתונים מצביעים גם על ירידה של 11% במחירים לעומת יולי 2010

סך הדירות שנרכשו בחודש יולי הסתכם בכ-7,900 דירות (חדשות+יד שניה), ירידה בשיעור של קרוב ל-8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ועליה של פחות מ-4% לעומת חודש יוני. נתונים ראשוניים לחודש אוגוסט מצביעים על ירידה בשיעור של כ-30% במספר העסקאות, הן בהשוואה לחודש יולי והן בהשוואה לחודש אוגוסט אשתקד. כך נמסר היום (ב') ממשרד האוצר.

בפלח השוק של הדירות החדשות נרשמה שונות גבוהה ברמת המכירות בחודש יולי בין האזורים השונים. באזורי ת"א, המרכז והשפלה נרשמה ירידה חדה במספר הדירות החדשות שנרכשו, הן בהשוואה לחודש יוני והן בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מנגד, באזור ירושלים ובאזור ב"ש נרשמה עליה חריגה במספר העסקאות בדירות חדשות.

בפלח השוק של דירות יד שניה נרשמה יציבות במספר העסקאות בחודש יולי, למעט אזור השרון בו נרשמה ירידה בשיעור של קרוב ל-30% במספר העסקאות בהשוואה ליולי אשתקד, זאת בהמשך לירידה החדה במספר העסקאות שנרשמה באזור זה במחצית הראשונה של 2011.

מספר הדירות הנרכשות להשקעה מוסיף להתכווץ בשיעור חד. סך הדירות שנרכשו להשקעה בחודש יולי עמד על 1,900 דירות, ירידה בשיעור של 25% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. נתונים ראשוניים לחודש אוגוסט מצביעים על ירידה חדה עוד יותר ברכישת דירות על ידי משקיעים (ירידה של 44% לעומת אוגוסט אשתקד).

רכישת דירות על ידי משקיעים / מתוך: משרד האוצר
 רכישת דירות על ידי משקיעים / מתוך: משרד האוצר

מקור: משרד האוצר

במקביל לירידה ברכישת דירות ע"י משקיעים, נרשמה ביולי עליה של 12% במכירת דירות ע"י משקיעים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מכירת דירות ע"י משקיעים בולטת במיוחד באזור ת"א, בו נרשם גידול של 35% במספר הדירות שמכרו משקיעים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מחיר דירה ממוצעת שמכר משקיע בחודש יולי עמד על 928 אלף שקל, נמוך בכ-11% מהמחיר הממוצע של דירה יד שניה שנמכרה באותו חודש (בין אם ע"י משקיע ובין אם ע"י משפר דיור). ברמת החציון הפערים משמעותיים יותר (פער של 22%). יחד עם זאת, באזור השרון ובאזור השפלה, תמהיל הדירות שמוכרים משקיעים דומה לזה של כלל דירות יד שניה שנמכרו באותו החודש.

מחירי הדירות החדשות הוסיפו לרדת בחודש יולי, בשיעור של 1.1% בהשוואה לחודש הקודם. הירידות החדות ביותר נרשמו באזור השרון ובאזור השפלה. אזור חיפה הוא האזור היחידי שנרשמה בו עליית מחירים בחודש יולי. בהשוואה לחודש יולי 2010 נרשמה ירידה של כ-11% במחיר החציוני של דירות חדשות לכ-960 אלף שקל בלבד.