אידלמן חוזר למאבק? תובע דרישות חדשות עבור המתמחים

ההסתדרות הרפואית משנה כיוון, ומנהלת קרב מאסף למניעת התפטרות המתמחים בשבוע הבא ■ באוצר לא מתלהבים מהעלאת הדרישות לאחר הסכם חתום

שבוע בלבד לפני כניסתם לתוקף של מכתבי ההתפטרות החדשים שהגישו כ-800 מתמחים, ראשי ההסתדרות הרפואית החליטו לשנות גישה: במקום להיות בצד המתגונן והמותקף מצד רופאים ממרכז הארץ המתנגדים להסכם עליו חתם הארגון, הם מאמצים מחדש את המאבק במן "קרב מאסף". כך, הארגון הודיע היום (ג') למשרד האוצר על כוונתו לפנות לערכאות משפטיות כדי לתבוע יום מנוחה שבועי עבור מתמחים שמבצעים תורנות ביום שישי.

סוגיית יום המנוחה נותרה מחוץ להסכם השכר האחרון, אולם בהסתדרות הרפואית דאגו להצמיד "מכתב בצד ההסכם" שעל פיו יידון הנושא מחוץ למסגרת הסכמי השכר. כעת, עם התגברות הלחץ מצד רופאי המרכז וערעור כוחה הארגוני, ההסתדרות הרפואית תובעת את שלה בעניין הרבה יותר מוקדם מהמצופה.

"על מנת להיערך להגשת תביעה כאמור, נבקשכם למסור לידינו את כל ההיתרים שהתקבלו אצלכם מכוח החוק, המתייחסים לעבודת הרופאים בבתי החולים הממשלתיים ובכלל זה היתר העבדה בשעות נוספות והיתר העבדה במנוחה השבועית" - כך כותבת מזכ"ל הארגון, עו"ד לאה ופנר, ליועץ המשפטי של אגף השכר במשרד האוצר, עו"ד קובי אמסלם. "נוכח דחיפות העניין", מוסיפה ופנר, "נודה לקבלת ההיתרים בהקדם האפשרי".

אמש, בשעת לילה מאוחרת, נודע כי יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, נפגש עם נציגי הרופאים הצעירים. במשרד יחסי הציבור שמלווה את הרופאים הצעירים הודיעו כי נציגיהם העלו רעיונות הקשורים להסכם שנחתם, וכי בעקבות הפגישה הוחלט על ישיבות נוספות בין הצדדים. כפי הנראה, הרופאים הצעירים ביקשו בין היתר לקצר את תקופת ההסכם ובפרט את תקופת השקט התעשייתי לו התחייבה ההסתדרות הרפואית (9 שנים), וכן לבטל את הסעיף שמאפשר למנהלי מחלקות לחייב גם רופאים מומחים בביצוע תורנויות.

ד"ר אידלמן נפגש היום גם עם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. במשרד הבריאות מסרו כי בסיכום הישיבה הוחלט על שיתוף פעולה, ועל "צעדים בוני אמון" בין כל הגורמים המעורבים, כדי להביא לקידום מערכת הבריאות - זאת מתוך מחויבות לציבור החולים.

במשרד האוצר, צריך לומר, מתלהבים פחות מההצעות שעולות במשרד הבריאות ובהסתדרות הרפואית, לאחר שכבר נחתם הסכם שכר. באוצר חוששים מאוד מההשלכות של הדבר על הסקטורים השונים במגזר הציבורי, שעשויים גם הם להעלות תביעות חדשות לאחר הסכם חתום.