ליפ-בו טאן: "אם לא נחזור להשקיע בשבבים נהיה בבעיה"

ליפ-בו טאן, מנכ"ל ספקית כלי התכנון האלקטרוני קיידנס, מתכנן להשקיע בקרוב בחברה ישראלית בתחום השבבים ■ "כל המשקיעים רצים היום לרשתות חברתיות, בגלל ששם קל לעשות כסף"

הצמיחה בשוק השבבים העולמי צפויה להיעצר ברבעונים הקרובים בחריקת בלמים. המעקב אחר הדיווחים של חברות השבבים הגדולות בשבועות האחרונים מספק תמונה מעורבת, אך בחברת המחקר גרטנר פרסמו לפני שבוע את האינדיקציה האולטימטיבית לגבי ההאטה הצפויה. מספר הימים שלוקח לחברה להפוך את המלאי למכירות (ימי המלאי), הגיע לדברי גטרנר ל"רמות מטרידות".

המשמעות היא שהביקוש לשבבים צפוי לרדת בשנה הקרובה, להוביל לירידה בתפוקות ולהביא לתיקון ברמות המלאי שנצברו. מבחינה מספרית, בבנק ההשקעות ברקליס מעריכים את מספר ימי המלאי הממוצע בתעשיית השבבים ב-77, נתון שיא מאז הרבעון הרביעי של 2008. מדובר בשבבים בשווי של 13.4 מיליארד דולר.

ליפ-בו טאן, מנכ"ל ספקית כלי התכנון האלקטרוני, קיידנס, שמכיר מקרוב את שוק השבבים העולמי, מפגין אופטימיות ביחס לצמיחה בשוק השבבים ומעריך אותה בממוצע של 10% בשנה, בטווח הארוך. למרות זאת, גם הוא משוכנע שהתעשייה לקראת האטה. "הרבעון הרביעי הולך להיות חלש", הוא מודה במסיבת עיתונאים שנערכה היום. טאן הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של קיידנס ישראל, שמנוהלת על-ידי ארז צור.

טאן לא מתרגש מהתחזית של גרטנר. "הצטברות המלאי אינה חמורה כמו שחושבים", הוא טוען. לדבריו ההאטה צפויה לפגוע במי שפועל בתחומי המחשוב האישי, הרכב, והתשתיות.

טאן התמנה לתפקיד לפני שלוש שנים בדיוק, לאחר שכיהן במשך ארבע שנים כדירקטור בחברה. ההנהלה הקודמת של קיידנס הודחה בעקבות אי-סדרים ברישום הכנסות ועל רקע ניסיון לרכוש את המתחרה, מנטור גרפיקס. כאשר נכנס לתפקיד הוא מצא חברה שנאבקת על חייה, מול שוק ההון מחד ומול תחרות אגרסיבית בשוק שסבל באותם ימים מהאטה. קיידנס התייצבה מאז והשווי שלה קפץ פי 4 לערך ביחס לאוקטובר 2008, לכ-2.6 מיליארד דולר.

בתוכנות התכנון למוצרי אלקטרוניקה, שמשמשות כיום יותר מבעבר בהתקני תקשורת ומחשוב מתקדמים, נעשה שימוש במאפיינים חדשים יחסית, כגון צריכת אנרגיה, אודיו ווידיאו. "התכנון הפך להיות תלוי בהרבה יותר באפליקציה", אומר טאן, "לכל טלפון חכם יש מאות יישומים שהוא עונה עליהם, וזה שונה מאוד ממה שהיה בעבר".

לטאן יש תפקידים נוספים בכמה מחברות שבבים גדולות והוא מכהן גם כיו"ר קרן ההון סיכון וולדן. הקרן השקיעה במספר גדול של חברות ישראליות ובין ההצלחות הבולטות שלה ניתן למנות את מלאנוקס, ופסעבה.

טאן מתכנן להשקיע בקרוב בחברה ישראלית בתחום השבבים. "כל המשקיעים רצים היום לרשתות חברתיות, בגלל ששם קל לעשות כסף", הוא אומר, "אבל אם לא נחזור להשקיע בתחום השבבים נהיה בבעיה".