מהמלצות טרכטנברג: להגדיל הגירעון ב-2013

אי שם בדוח טרכטנברג, בעמוד 244, מסתתרת המלצה שחברי הוועדה ומשרד האוצר העדיפו לשמור על "אש קטנה" ■ הוועדה ממליצה להגדיל את הגירעון ב-2013 ולא להעלות עוד מיסים ■ חבר בוועדה: "הכל תלוי בצמיחה הכלכלית"

חברי ועדת טרכטנברג ממליצים על הגדלת הגירעון לשנת 2013 - כך מסרו ל"גלובס" חברים בוועדה. חברי הוועדה ציינו כי בפרק על המדיניות הפיסקאלית, בעמוד 244 בדו''ח, נכתב בפירוש כי "שמירה על מסגרת ההוצאה על פי כלל ההוצאה גם בשנים הקרובות, כפי שממליצה הוועדה, אינה עקבית עם חלק ניכר מתרחישי הצמיחה הנוכחיים, עם עמידה בתקרת הגרעון, גם לאחר ביטול מתווה הפחתת המסים. לקראת הכנה תקציב 2013, אפשר שתידרש הממשלה להכריע".

במילים פשוטות מסבירים בוועדה כי המשבר הכלכלי המתקרב יפגע בצמיחה ולפיכך גם בהכנסות ממסים, דבר שתחייב את הממשלה, כבר ב-2013, להכריע בין הקטנת ההוצאה, הגדלת הגירעון, או העלאת מסים. חברי הוועדה הסבירו ל"גלובס" כי ההמלצה המפורשת שלהם, כפי שעולה מהדו''ח, היא שעקרון הגדלת ההוצאה עדיף על פני כל השאר, דבר שמשאיר רק שתי חלופות עבור הממשלה: הגדלת הגירעון או הגדלת המיסוי.

לאור העובדה כי הממשלה עושה כבר ב-2012 שינויי מרחיקי לכת בתחום המיסוי, הסבירות לשינויים נוספים, הוא נמוך מאוד, אם לא אפסי. לכן, ההצעה היא על הגדלת יעד הגרעון שעומד ב-2013 על 1.5% תמ''ג בלבד (כ-16 מיליארד שקלים), יעד גירעון נמוך בהחלט.

"לא מצאנו לנכון לכתוב את זה מפורשות כי הכול, אבל הכול, תלוי בצמיחה הכלכלית ובהכנסות המדינה ממסים. לערוך תחזית עבור 2013, עם כל השינויים שעובר העולם, זה מיותר, אבל ברור לנו שכפי שהדברים נראים כעת הממשלה תידרש, כבר בשנה הבאה, עת הכנת תקציב 2013, להכריע בין הגדלת הגירעון על פני הקטנת הצריכה הציבורית", מסר בכיר בוועדה.