נשיא קפריסין: "טורקיה לא תשלול זכותנו לבצע קידוחים"

נשיא קפריסין: "זכותה של קפריסין לחפש אחר מרבצי מקורות אנרגיה וכל התערבות זרה אינה מקובלת" ■ "הדבר לא נתון למשא ומתן"

נשיא קפריסין, דימטריס קריסטופיאס, אמר היום (שבת) כי המדינה תמשיך לבצע קידוחים במטרה למצוא גז ונפט, חרף ההתנגדות הטורקית. נשיא קפריסין הדגיש כי כי זכותה של קפריסין לחפש אחר מרבצי מקורות אנרגיה וכל התערבות זרה אינה מקובלת.

כזכור, טורקיה מתנגדת בטענה כי נסיונות החיפוש של דרום קפריסין מתעלמים מזכויות הטורקים בצד הצפוני של קפריסין, ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אף שלח ספינת מלחמה לאיזור כדי לבצע חיפושים אחר גז ונפט מול חופי האי. נשיא קפריסין הדגיש בדבריו כי המחצבים הטבעיים של האי שייכים לכל קפריסיאים. נזכיר כי טורקיה פלשה לקפריסין ב-1974 אך שלטונה באי אינו מוכר על-ידי אף מדינה אחרת בעולם.

ממשלת קפריסין העניקה ב-2008 לנובל אנרג'י את הזכויות לפתח את בלוק 12, הנמצא צפונית למאגר הגז הישראלי לווייתן. נובל מעולם לא פרסמה את הערכותיה לגבי כמות הגז במאגר, אך לפי גורמים רשמיים בקפריסין, מדובר במאגר העשוי להכיל כ-10 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי, היקף המעמיד אותו בין תמר לבין לווייתן, בהנחה שקידוח האקספלורציה יצליח לאמת את התחזיות.

טורקיה איימה בתחילת חודש ספטמבר לתקוף את קפריסין בכוח צבאי, אם זו תתחיל בקידוח האקספלורציה בשטח הימי המכונה "בלוק 12". איומי טורקיה כבר עוררו תגובה נזעמת מצד יוון שדרשה מהטורקים "לנהוג באחריות".

חברת נובל אנרג'י האמריקנית אמורה להתחיל את הקידוח בבלוק 12 עד סוף החודש על-פי תנאי ההסכם בינה לבין ממשלת קפריסין.