עוד ניסיון להציל את יוון: סרקוזי ומרקל ייפגשו בשבוע הבא

ראשי המדינות ייוועדו בברלין לדון בהאצת האינטגרציה הכלכלית של גוש האירו ■ השבוע ידונו שרי האוצר האירופים בתוכנית להאצת הקמת קרן החילוץ הקבועה שתהיה גדולה ובעלת סמכויות מוגדלות לייצב את שוקי החובות

נשיא צרפת,ניקולא סרקוזי, ייוועד עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בעוד שבוע, לתחילת הדיון בשלב החדש במאמצי מרחב האירו למנוע חדלות פירעון יוונית. סרקוזי אמר שלשום (ו') אחרי פגישתו בפריז עם ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדריאו, ש"אין חלופה אמינה" להמשך הזרמת סיוע כספי לאתונה.

דברי סרקוזי מאותתים על המאבק שצפוי סביב תוכנית הרחבת מנגנון הייצוב הפיננסי האירופי הזמני, EFSF, בהיקף 440 מיליארד אירו, הקרן שהקימו מדינות מרחב האירו להתמודדות עם משבר החובות הריבוניים בדרום היבשת. השבוע ידונו שרי האוצר האירופים בתוכנית להאצת הקמת קרן החילוץ הקבועה שתהיה גדולה ובעלת סמכויות מוגדלות לייצב את שוקי החובות.

"כישלון של יוון יהיה כשלון של כל אירופה", אמר סרקוזי לכתבים. "זכרו שב-2008, כאשר ארה"ב הניחה לליהמן ברדרס לקרוס, המערכת הפיננסית העולמית שילמה את המחיר. מסיבות כלכליות ומוראליות, אנחנו לא יכולים להניח ליוון ליפול".

סרקוזי אמר שהוא יגיע לברלין להיוועד עם מרקל כדי לדון בהאצת האינטגרציה הכלכלית של מרחב האירו. מקור יודע דבר אמר ששני המנהיגים ייפגשו ב-9 באוקטובר.

סטפן זייברט, דוברה הראשי של מרקל, לא אישר את תאריך הפגישה, ורק אמר ששני המנהיגים מתכוונים להיוועד לפני פסגת מועצת האיחוד האירופי הבאה במחצית אוקטובר.

האג"ח היווניות, האיטלקיות והספרדיות התחזקו בשבוע שעבר ביחד עם המניות באירופה, על רקע ההערכות שמנהיגי אירופה מגיבים ללחצים הבינלאומיים לפתור את משבר החובות האירופים, שהתחיל ביוון בסוף 2009.

פפנדריאו התחייב

פפנדריאו אמר שלשום שהוא התחייב בפני סרקוזי לקיים את הבטחתו לתיקון מצבה הכספי של יוון ול"שינוי פניה של המדינה". כאשר הוא טס לפריז, עובדי מדינה ואנשי איגודים שמתנגדים לקיצוצים בשכר ובפנסיות החזיקו במשרדי ממשלה זה יום שני ברציפות, וחסמו את הכניסה בפני נציגי הגופים המלווים שביקשו לבדוק אם יוון ראויה להמשך הסיוע הכספי למניעת חדלות פירעון שלה.

שר האוצר היווני, אבנגלוס וניזלוס, המשיך בסוף השבוע לקיים פגישות עם נציגי האיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, מסר דובר משרדו.

וניזלוס אמר אתמול לשבועון "טו וימה" שהוא "קיבל הבטחות" לכך שיוון תקבל את מנת הסיוע הבאה, 8 מיליארד אירו, כדי לממן את הוצאות הממשלה עד תום שנה זו.