האם סלובקיה תכשיל את הרחבת קרן החילוץ האירופאית?

דיווח "רויטרס": ראש ממשלת סלובקיה תתקשה להשיג רוב בקבינט לאישור הרחבת הקרן ■ להרחבה מתנגדת מפלגת האופוזיציה SaS; גם מפלגת Smer הגדולה מסרבת לתמוך בה

ראש ממשלת סלובקיה, איווט רדיקובה, תנסה להשיג רוב בקבינט המקומי לטובת העברת ההחלטה להרחבת קרן החילוץ האירופאית של גוש האירו, תוך שהיא חווה התנגדות שערה מצד האופוזיציה המקומית - כך מדווח היום (א') ברויטרס.

לאחר אישור הרחבת הקרן (EFSF) להיקף של 440 מיליארד אירו, בשבוע שעבר בגרמניה וסלובניה, מסתמנת סלובקיה כמכשול המרכזי הבא לאישור הרחבת הקרן - אשר לטובת הרחבתה הסופית נדרשים אישורים של כלל 17 החברות בגוש האירו.

כך, המדינה השנייה בעניותה בגוש האירו, עם 5 מיליון נפשות בלבד, הפכה לסיכון משמעותי לאישור המהלך המדובר. מצב בו הרחבת הקרן לא תאושר על ידי סלובקיה, תצמצם למעשה את האפשרויות העומדות בפני מובילי המדיניות הפיננסית באירופה לחילוץ יוון - אשר מסתמנות גם בעיות סביב אישור תוכנית החילוץ השנייה שלה, בהיקף 159 מיליארד אירו.

מפלגת "החופש והסולדריות" בסלובקיה (SaS), בראשותו של ריצ'ארד סוליק (Richard Sulik), הינה חברה צעירה בממשלת המתנגדת להרחבתה של קרן החילוץ. רדיקובה, מצידה, מנסה להגיע להסכם פשרה עם נציגי המפלגה, שמשמעותו כי הקרן תורחב, אולם חלקה של סלובקיה בקרן לא יגדל ולא באירו אחד.

גם רוברט פיקו (Robert Fico), לשעבר העומד בראשות ממשלת סלובקיה והעומד בראשות מפלגת סמר (Smer) - הנהנית מתמיכה של יותר מ-40% בקרב הציבור הסלובקי על פי סקרים עדכניים - תומך מצידו בהרחבת הקרן אך מסרבת לתמוך בהחלטה עקב היותה חלק מהאופיזציה.

"הגדלת הקרן משמעותה מבחינתנו עוד חוב, וזה בלתי אפשרי", הסבירה רדיקובה ל-CNBC בסוף השבוע. "מדינות שגם ככה נמצאות בחובות יצטרכו ללוות עוד כסף כדי לקיים את חובותיהן לקרן - זו בעיה שרק מגדילה את עצמה. הקרן חיונית אך לדעתי, בלתי אפשרי לצמצם את חובותיה של מדינה אחת עם חובותיה של מדינה אחרת". (לסיפור המלא)