רשות ני"ע בארה"ב: "כשלים שערורייתיים בחברות הדירוג"

דוח שפרסמה הרשות מעלה כשלים ב-10 חברות, ביניהן פיץ', מודי'ס ו-S&P ■ בשתיים משלושת הסוכנויות הגדולות אין מדיניות לגבי השקעת העובדים במניות אותן הן מדרגים; באחת החברות נכשלו העובדים לחשב נוסחאות לדירוג נכסים פיננסיים

גורמים בכירים ברשות ני"ע בארה"ב אמרו היום (א') כי במסגרת הבקרה שלהם על סוכנויות הדירוג בארה"ב, מצאו עדויות לליקויים בהתנהלותן, תוך סבירות כי החברות לא נוקטות במספיק אמצעים כדי לשמור על התנהלות ישרה וללא ניגוד עניינים.

הרגולטורים בארה"ב בחנו 10 סוכנויות דירוג לראשונה מאז המנדט שניתן להם בנושא לפני שנה, כאשר גם שלושת הסוכנויות הגדולות - S&P, פיץ' ומודי'ס - נבדקו. במסגרת הדוח שפרסמו לא צוין מי מבין הסוכנויות שנבדקו הציגה חולשות וכשלים באופן בולט במיוחד.

אולם, במסגרת הדוח צויין כי כל עשרת הסוכנויות סובלות משורה של בעיות, כולל פיקוח לא הולם על סכסוכי עובדים וניגוד עניינים אפשרי שלהם. כך למשל, עלו בדוח מספר מקרים בהם סוכנויות הדירוג לא הצהירו מול העובדים על מדיניות שאוסרת ויכוחים הקשורים בהשקעתם של העובדים במניות של חברות אותן דירגו.

לשתיים מבין שלושת הסוכנויות הגדולות (לא צויין אילו) אין מדיניות בנושא, בעוד אחת משלושת הסוכנויות הגדולות כשלה בדירוג נכסים מגובי משכנתאות, על פי נוסחאות מתמטיות שהגדירה מראש.

הדוח המדובר תורם גם הוא לסנטימנט השלילי שנסוב סביב סוכנויות הדירוג ואמינותן, לאחר ששלושת הסוכנויות הגדולות הואשמו בסיוען ל"תדלוק" משבר המשכתנאות בשנת 2008, כאשר העניקו דירוגים גבוהים לנכסים מגובי משכנתאות, אשר התבררו כחסרי ערך לחלוטין.