רוביני: "אירופה זקוקה דחוף לקרן סיוע של 2 טריליון אירו"

"נביא הזעם" שחזה את משבר האשראי הגדול ב-2008 מתריע: "ספרד ואיטליה הן הבעיה; המדינות הללו גדולות מכדי ליפול וגדולות מכדי שניתן יהיה להצילן. הן כבר איבדו את אמון המשקיעים"

פרופ' נוריאל רוביני, הכלכלן שחזה את משבר האשראי ב-2008, יוצא היום (ב') באזהרה חריפה במיוחד ומביע חשש כבד עקב התפשטות משבר החוב באירופה. בראיון שהעניק היום לסוכנות בלומברג, אמר רוביני כי אירופה חייבת להציג "בקרוב" קרן סיוע בהיקף של 2 טריליון אירו; דברים אלה מגיעים בזמן שהאירופים מאשרים באיטיות - מדינה אחר מדינה - את הגדלת קרן הסיוע שלהם ל-440 מיליארד אירו בלבד.

"אני מודאג מאוד שהמצב הכלכלי באירופה יוצא מכלל שליטה", אמר רוביני. "הם חייבים להציג 'בזוקה' של 2 טריליון אירו אבל אסור להם להמתין 3 חודשים; הם חייבים להציג אותה בשבועות הקרובים".

3 שנים לאחר קריסת בית ההשקעות האמריקנית ליהמן ברדרס, בעולם גוברים החששות מהיווצרות משבר אשראי נוסף במידה ויוון תפשוט רגל, מה שעלול לגרור אפקט דומינו שיפיל עוד מדינות באירופה. בחזית האש נמצאות אירלנד ופורטוגל שעלולות לקרוס אחרי יוון. המשמעות עבור הבנקים באירופה, בארה"ב ובעולם היא מחיקת מאות מיליארדי דולרים לפחות על ההלוואות שנתנו למדינות ה-PIGS, מה שייצור מחנק אשראי עולמי.

"הבעיה היא לא פשיטת רגל של יוון אלא 2 פילים גדולים אחרים - ספרד ואיטליה", אמר רוביני. "המדינות הללו גדולות מכדי ליפול וגדולות מכדי שניתן יהיה להצילן. הן כבר איבדו את אמון המשקיעים. יש לנקוט צעדים מאסיביים כדי לפתור את המצב".

האירו נפל היום לשפל של 8 חודשים מול הדולר; הוא מאבד כ-0.5% ונסחר סביב 1.332 דולרים לאירו. שרי האוצר של האיחוד האירופי יחלו להיפגש היום בלוקסמבורג, לקראת כינוס המועצה הכלכלית האירופית מחר. הם ידונו, בין היתר, באפשרות של הגדלת קרן הסיוע. ארה"ב דורשת מאירופה להגדיל את הקרן אל מעבר ל-440 מיליארד אירו, מה שיאפשר יותר רכישות אג"ח ממשלתיות של מדינות ה-PIGS עמוסות החובות וכן מתן סיוע מיידי ליוון ומדינות אחרות הזקוקות לסיוע.

בפגישתם היום אמורים שרי האוצר לאשר ליוון סיוע נוסף של 8 מיליארד אירו כחלק מתוכנית הסיוע הישנה שאושרה במאי 2010 (בהיקף כולל של 110 מיליארד אירו). יהיה זה התשלום האחרון ליוון במסגרת חבילת הסיוע הישנה, כאשר לאחר מכן היא תהיה זקוקה לכספים מחבילת הסיוע החדשה שטרם אושרה לגמרי, וגם היא בהיקף של 149 מיליארד אירו. יוון אישרה אתמול צעדי קיצוצים נוספים בתקציב בהיקף של 6.6 מיליארד אירו.

"גם אם יוון תצליח להפחית את הגירעון שלה, זה לא מה שיביא אותה לצמוח", הוסיף רוביני. "הסיכוי היחידי שלה הוא לעזוב את האירו, לשנות את המטבע שלה ולגרום לפיחות".