הוועדה המחוזית דנה בהפקעת הקרקע לפארק אריאל שרון

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה במחוז ת"א דנה בעניין הפקעת הקרקעות מחברת הזרע ■ החברה הודיעה שניתנה לה רשות להשמיע את טיעוניה בתוך 21 יום

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז ת"א דנה בימים אלה בבקשת חברת פארק אריאל שרון, להפקיע את הקרקע בחוות שלם המוחזקת בידי חברת הזרע, שבבעלותה החלקית של פולאר השקעות. חברת פארק אריאל שרון היא חברה ממשלתית המתכננת ומפתחת את הקמת הפארק המטרופוליני שמוקם על השטח שידוע כמזבלת חירייה.

‏פולאר השקעות דיווחה היום לבורסה שבמסגרת דיוני הוועדה המחוזית ניתנת לה הרשות להשמיע את טענותיה ביחס להפקעה בתוך 21 יום. החברה דיווחה שהיא נעזרת ביועציה המשפטיים בכל הקשור לבקשת ההפקעה, לרבות בנושא פיצוי כספי שיגיע לה בעקבות ההפקעה.

‏חוות שלם היא חווה חקלאית בשטח 1,134 דונם סמוך לכביש 1, לכביש 461 ולשכונות הדרומיות של תל אביב. שטח זה הוא שטח גלילי, שלא מצוי בתחומה המוניציפלי של אף רשות. חברת הזרע מחזיקה בשטח זה עשרות שנים בחוזי חכירה חקלאיים מתחדשים מול מינהל מקרקעי ישראל. בשנה שעברה דרש המינהל מחברת הזרע לפנות את הקרקע בחוות שלם, ובעקבות דרישה זו הסתייעה חברת הזרע ביועציה המשפטיים לניהול משא ומתן על הפיצוי.

‏פרויקט פארק אריאל שרון הוא פרויקט לשיקום הר הזבל חירייה והפיכתו לפארק מטרופוליני על שם אריאל שרון. הפרויקט עמד בזמנו במרכז הסכסוך בין חברת הזרע לבין המינהל באחת הפרשות שנחקרו בפרשת הולילנד.

‏חברת הזרע עתרה כבר ב-2006 לביהמ"ש המחוזי בת"א נגד הוועדה המחוזית מחוז ת"א לביטול החלטה שאישרה לאיגוד ערים דן לתברואה לאחסן פסולת בניין על הר חירייה כחלק משיקום ההר. שנה קודם לכן ביקשה חברת הזרע מביהמ"ש להוציא צו ביניים האוסר על המשך ביצוע העבודות ליישום התוכנית להקמת מתקן לטיפול ומיחזור פסולת. כן היא ביקשה לבטל את החלטת ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, שדחתה את התנגדותה של חברת הזרע לתוכנית פארק אריאל שרון. מאוחר יותר משכה חברת הזרע את בקשתה לצו ביניים לנוכח הצהרת הוועדה המחוזית לפיה כל עוד לא יינתן היתר בנייה לא תבוצע כל פעולה להקמת המתקן לגריסת פסולת בניין באתר חירייה.

‏חברת הזרע הגישה ב-2007 תביעת פיצויים בסך 250 מיליון שקל לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה (המאפשר לתבוע את הרשות המקומית בגין ירידת ערך בעקבות אישורה של תוכנית בנייה). זאת בעקבות אישורה של תוכנית הפארק מטרופוליני בשטח חירייה. אולם ב-2008 החליטה הוועדה המחוזית לדחות את תביעתה של חברת הזרע, שהגישה ערר לוועדת הערר ולביהמ"ש המחוזי בת"א.