החזון של אורקל: רוצה להיות אפל של בסיסי הנתונים

לארי אליסון וצפרה כץ פתחו אתמול את הכנס השנתי של אורקל וניצלו את הבמה כדי לתקוף את המתחרים ■ אורקל השיקה את Exalytics, מערכת שמשלבת חומרה ותוכנה אשר מיועדת לניתוח נתונים מהיר

צפרה כץ גנבה אתמול את ההצגה. כץ, נשיאת אורקל וסמנכ"לית הכספים של החברה, דיברה בכנס Open World Oracle שנפתח בסן פרנסיסקו ולא היססה לירות לכל הכיוונים. "אני חושבת שזהו אירוע ה-Open World הראשון שבו מנכ"ל HP לא יישא נאום", אמרה כץ בפאנל בו השתתפה, במסגרת כנס שותפים שנערך לפני האירוע.

"יש להם צוות הנהלה חדש שם וזה נחמד. אנחנו מאמינים שהמנכ"ל הקודם גנב מאיתנו דברים (כץ מתייחסת לליאו אפוטקר שהודח לפני שבועיים ולתביעה שהגישה אורקל כנגד SAP, אותה ניהל אפוטקר בשנים 2008-2009 - ש.ש). ההנהלה החדשה תהיה מוצלחת יותר, אני משוכנעת בכך".

כץ תקפה גם את ענקית התוכנה מיקרוסופט. "אני נרגשת מכך שה-Xbox 360 מצליח", אמרה בסרקזם, "ואני מקווה שמערכת ה-Windows mobile תסיח את דעתם מהעסקים של הגדולים". הנימה האירונית והאגרסיבית שבה משתמשים בכירי אורקל - כץ והמנכ"ל לארי אליסון - הופכת את הנאומים שלהם להצגה הכי טובה בעיר.

אליסון היה באופן טבעי הנואם הראשי בכנס. "כאשר הודענו על רכישת סאן", הוא אמר, "אמרו שאנחנו בטח נצא מעסקי החומרה. מי שאמר את זה, לא קיבל את התזכיר בנושא".

החזון של אורקל

הכנס שמארגנת אורקל מדי שנה בסתיו הוא כנס המחשוב הארגוני הגדול בעולם. לכנס, כך מדווחת החברה, יגיעו 45 אלף בני אדם שיבלו בו חמישה ימים ויערכו כ-2,000 מפגשים. המטרה היא לאפשר למבקרים להבין בצורה מעמיקה את החזון של אורקל ביחס לעולם המחשוב הארגוני החדש.

אורקל , שנסחרת לפי 150 מיליארד דולר בנאסד"ק, הייתה מאז הוקמה בשנת 1977 חברת תוכנה שהתרכזה באופן מסורתי בפיתוח בסיס נתונים. הרכישה של סאן, שהושלמה לפני כשנה וחצי, שינתה את התדמית הזו.

הטרנד החם שמלווה את הכנס השנה הוא ה-Big Data, אותו שטף נתונים אדיר שמציף את מערכות אחסון הנתונים. כמות המידע הזו דורשת ממערכות המחשוב יכולות חדשות, בהיבטים של חומרה ותוכנה. תחום נוסף, שאורקל מצליחה להרגיש בו בנוח אחרי רכישת סאן, הוא יכולות הניתוח והאחסון של הנתונים.

אליסון התמקד אתמול ביתרונות שהניבו רכישת סאן לאורקל. "היו הרבה השמצות סביב סאן והיכולות שלהם בתחום החומרה, אבל קיבלנו שני צוותי פיתוח מצוינים במערכות הסולאריס וה-Sparc", אמר אליסון.

הנאום של אליסון קיבל את הכותרת "חדשנות יוצאת מגדר הרגיל", ועסק בפיתוח מערכות מחשוב ייעודיות שמשלבות תוכנה וחומרה ומיועדות לביצועים גבוהים במחשוב הארגוני. אליסון הביא כדוגמא את אפל, שמפתחת את כל המערכת בתוך הבית. "אפל עושה עבודה די טובה בפיתוח משולב של חומרה ותוכנה, זה עובד טוב עבור הצרכן הסופי".

המערכות שאורקל סיפקה עד כה הן ה-Exadata, שמיועדת להרצת בסיסי נתונים, וה-Exalogic, שמיועדת להרצת סביבת הפיתוח ואפליקציות ארגוניות. לפני כשבוע נוספה להן ה-SuperCluster שמבוססת על המעבד T4, מסדרת ה-Sparc ותוכנת סולאריס, שאותם ירשה אורקל מסאן.

מבחינה אסטרטגית, המערכת החדשה אמורה להתחרות, לטענתו של אליסון, במכונות המחשוב הארגוניות בעלות הביצועים הגבוהים שמספקת IBM, ה- Power 795 , שמבוסס על מעבדי ה-Power PC. "זה הדבר המהיר ביותר שהם, IBM, הפיקו", אמר אליסון, "ואנחנו נעבור אותם מבחינת הביצועים כבר בדור הבא של המעבדים".

ביצועים מרשימים

אליסון הודיע אתמול במהלך האירוע על השקת מערכת חדשה, שנקראת Exalytics, אשר משלבת חומרה ותוכנה ומיועדת לניתוח נתונים מהיר ומהווה שדרוג ביכולות של החברה מול המתחרה הוותיקה SAP.

המערכת החדשה תתבסס על טכנולוגיית ה-In Memory, שמאפשרת לשמור נתונים בהיקף גדול בזיכרון הזמין של המערכת (DRAM) וכך להגיע לביצועים מרשימים. בשנתיים האחרונות הותקנו, כך אליסון, 1,000 מערכות Exedata. לדבריו, החברה מצפה להתקנת 3,000 מערכות נוספות השנה.

האירוע של אורקל מתרחש על רקע החשש הגובר מפני מיתון חוזר בארה"ב. מי שמסתובב בימים אלה ברחובות סן פרנסיסקו לא יבחין בשום סימן לחששות האלה. מדובר בפוטנציאל עסקי מרשים עבור העיר. עשרות אלפי המבקרים צפויים להשאיר באזור כ-100 מיליון דולר תוך פחות משבוע.

ישראל שלחה לכנס כ-200 נציגים. החברה הישראלית הבולטת ביותר היא מלאנוקס, שהכרטיסים והמעבדים שלה מאיצים את התקשורת במערכות שמציעה אורקל, בהן ה-Exadata.

הכותב הוא אורח אורקל בוועידה