מרקל וסרקוזי מתקשים לגייס תמיכה מבית להמשך סיוע ליוון

על קנצרלית גרמניה ונשיא צרפת מופעל לחץ פוליטי כבד לקראת הבחירות בגרמניה (2013) ובצרפת (2012) שלא להמשיך לסייע ליוון ■ 75% הגרמנים מתנגדים לסיוע נוסף ליוון; מפלגתו של סרקוזי איבדה השליטה בסנאט לראשונה מ-1958

בזמן שאירופה זקוקה למנהיגות חזקה כדי להתגבר על משבר החובות הריבוניים ביבשת בכלל, ולטפל בבעיית החובות ביוון בפרט - שני המנהיגים החזקים ביבשת, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי, סובלים מהיחלשות בתמיכה בהם מבית לקראת הבחירות - בגרמניה ב-2013 ובצרפת ב-2012.

"אם האירו ייפול, אירופה תיפול איתו", אומרת מרקל, אולם התמיכה בה נחלשת בגרמניה על רקע הסיוע שהעניקה ליוון, אירלנד ופורטוגל, שלא זכו לפופולריות בגרמניה, לאחר שלא הצליחו לבלום את התפשטות המשבר. סקרי דעת קהל מראים כי 75% מהגרמנים מתנגדים למתן סיוע נוסף לאתונה, וזאת על רקע סדרה של הפסדים של מרקל בבחירות מקומיות במחוזות השונים בגרמניה.

מנגד, סרקוזי נתון ללחץ בצרפת למנוע חדלות פירעון של האג"ח היווניות, דבר שיפגע בבנקים צרפתיים רבים, המחזיקים בנכסים ביוון. הנשיא כבר ספג מכה אנושה בשבוע שעבר לאחר שמפלגתו איבדה את השליטה בסנאט הצרפתי, לראשונה מאז 1958. בפגישה עם ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו, אמר סרקוזי כי "אין זה אפשרי לתת ליוון ליפול, הן מסיבות כלכליות והן מסיבות מוסריות".

ההיחלשות הפוליטית של שני המנהיגים מגיעה על רקע החשש המתגבר מחדלות פירעון ביוון, לאחר שהממשלה המקומית פרסמה אמש את טיוטת התקציב לשנים 2011-2012 - המעידה כי הממשלה לא תעמוד ביעדי הגירעון שהוצבו לה על ידי ה"טרויקה" (האיחוד האירופי, קרן המטבע והבנק המרכזי האירופי).