ניתוח "גלובס": גל פיטורים בבתי ההשקעות אחרי החגים

בבתי ההשקעות מתכוננים להידוק חגורות: לאחר שנתיים של גאות שהביאו לגיוס מחודש של עובדים ולעליית שכר, כעת נדרשים הברוקרים לשוב ולקצץ בהוצאות, כשכוח האדם הוא הסעיף המרכזי שבו ניתן לחתוך

כולם מכירים את הביטוי "אחרי החגים", שמשמש פעמים רבות כתירוץ לדחייה של דברים שלאיש אין כוח להתמודד עימם. השנה יהפוך הביטוי הזה לרלוונטי במיוחד עבור בתי ההשקעות, שם יאלצו כנראה לפגוע בתנאי העובדים ואף לצמצם את מצבת כוח האדם, עם סיומם של חגי תשרי.

לפי הערכות, אחרי תקופת החגים הנוכחית, עשויים בתי ההשקעות להודיע על צעדי התייעלות להקטנת הוצאותיהם. בבתי ההשקעות הגדולים מועסקים כיום למעלה מ-5,000 עובדים, ולא מן הנמנע כי הללו יהיו הנפגעים העיקריים.

בכירים בשוק מעריכים כי מי שיפגעו במיוחד הם עובדי השיווק והמכירות. זאת מכיוון שבתקופות של האטה או משבר, רוב החברות לא מצליחות לגייס כספים ולקוחות חדשים, ולכן יורדת החשיבות של עובדים אלה.

הסיבות להתייעלות הנדרשת בבתי ההשקעות הן רבות וכנראה בלתי נמנעות, לפחות כל עוד הירידות החדות בשווקים נמשכות. הסנטימנט השלילי משפיע על בתי ההשקעות פעמיים: פעם אחת כי ירידות השערים מכווצות את היקף הנכסים הכולל, ופוגעות בדמי הניהול הנגבים כשיעור מהנכסים. פעם שנייה כי הסנטימנט השלילי מביא לפדיונות של כספים שמנותבים למוצרים סולידיים יותר - בהם דמי הניהול נמוכים - או אל מחוץ לשוק ההון, לפיקדונות בנקאיים. כך נוצר מצב שבו קצב ההכנסות יורד, במקביל לשחיקה ברווחיות בנכסים הקיימים.

תופעה זו ניכרת בעוצמה בענף קרנות הנאמנות, שאיבד מתחילת השנה כ-25 מיליארד שקל באפיקים המסורתיים של אג"ח ומניות, ומנגד גייס כ-18 מיליארד שקל בקרנות כספיות עליהן בתי ההשקעות כמעט לא מרוויחים, ועוד כ-5 מיליארד שקל בקרנות מק"מ שאף גורמות להפסדים (שכן דמי הניהול שלהן בגובה עמלת ההפצה).

פעילויות נוספות בהן עוסקים בתי השקעות, ובהן ניכרות נסיגה והפסדים, הן ניהול השקעות עצמיות (נוסטרו), חיתום וברוקראז'. שוק החיתום די קפוא בחודשים האחרונים, בעיקר בגלל מצב השווקים. בברוקראז' הולכת ומחריפה התחרות מול הבנקים וההכנסות מהתחום נשחקות עד כדי הפסד. בנוסטרו כבר חודשים שבתי השקעות רושמים הפסדים, ובמחצית הראשונה ההפסדים של ארבעת בתי ההשקעות הציבוריים הגדולים (אקסלנס, דש-איפקס, אנליסט ואי.בי.אי) עמדו על 18 מיליון שקל. בחודשיים שלאחר מכן נצברו הפסדים נוספים של כ-45 מיליון שקל.

בשורה תחתונה, ההכנסות של בתי ההשקעות הולכות וקטנות והרווחיות נשחקת. ראינו את זה כבר בדוחות המחצית, כאשר ההכנסות של חמשת בתי ההשקעות הציבוריים (וגם של כלל פיננסים שמפרסם דוחות בגלל אג"ח) קטנו ב-3%, והרווח הנקי שלהם ירד בכ-30%. לאור מצב השווקים מאז, ניתן להניח כי כך גם יראה הרבעון השלישי.

אילן רביב, מנכ"ל מיטב, כבר רמז על המגמה במסגרת פרסום הדוחות של מיטב למחצית. "אנו שוקדים בימים אלה על ביצוע התאמות של ההוצאות לירידה בהכנסות", הבהיר. עידו נויברגר, מנכ"ל משותף בדש-איפקס (על עזיבתו יחד עם שותפו, ראו ידיעה למטה), אמר לאחרונה כי "אם מצב השווקים בארץ ובעולם ימשיך במגמה שלילית, טבעי שחברות - ודאי בתחום הפיננסי - יצטרכו להתייעל".

כשהיתרון לגודל לא פועל

בעקבות המשבר של 2008 נאלצו כמעט כל בתי ההשקעות לפטר עובדים, בין אם כחלק מתהליך התייעלות ובין אם במסגרת עסקאות מיזוג ורכישה. אולם שנות הגאות ב-2009 וב-2010, הביאו לגיוס מחודש של עובדים ולעלייה במצבת כוח האדם. גם תנאי השכר התנפחו, לעיתים מעבר לכל פרופורציה, הרבה בגלל התחרות העזה על כוח אדם איכותי שכה חסר בשוק.

אולם כשהרווחים מצטמקים צריך שוב להתחיל לקצץ בהוצאות, וכוח האדם הוא הסעיף המרכזי שבו ניתן לחתוך. בשלב הראשון, הוצאות בתי ההשקעות יקוצצו באופן טבעי בשל הקיצוץ האוטומטי בבונוס, שתלוי לרוב בביצועי השוק. בניגוד לענפים אחרים, מרכיב הבונוס הוא חלק משמעותי ברכיב השכר של העובדים בבתי ההשקעות, והוא מגיע לעיתים ל-40%-50% מסך השכר. בשלב השני, יספגו העובדים קיצוצי שכר, ובשלב שלאחר מכן, כבר נראה פיטורי עובדים. כך קרה במשבר האחרון, וכך צפוי גם לקרות כעת.

היתרון לגודל בבתי השקעות בא לידי ביטוי כמעט בכל תחום, אך כשזה נוגע לפיטורים הכלל לא תמיד עובד. דווקא לגופים הגדולים יש הרבה בשר לחתוך בו, ואילו הגופים הקטנים ממילא התנהלו עם מעט עובדים. פסגות, בית ההשקעות הגדול בענף, מעסיק על פי הערכות כ-750 עובדים (עלייה של 350 עובדים מאז 2008), אך מבית ההשקעות נמסר היום כי "לא מתוכננים בו פיטורי עובדים".

בכלל פיננסים, שם פיטרו עובדים רבים במשבר של 2008 ונמצאים בתהליך התייעלות מתמשך, מסרו היום כי "נושא התאמת הוצאות להכנסות נמצא תמיד על סדר היום. ברור שכאשר יש פגיעה בהכנסות כתוצאה ממצב השוק, נושא ההתייעלות בהוצאות נמצא במשנה תוקף על סדר היום, ונבחן מקרוב". גם בדש אמרו היום כי "בדומה לכל חברה הפועלת בשוק ההון, החברה בוחנת את מצב השווקים באופן קבוע".

באנליסט, לעומת זאת, הודיעו אתמול על תוכנית הקצאת אופציות לעובדים, ואף ציינו כי הדבר נעשה במסגרת "המסורת של הקשר החזק בין החברה לעובדים". בשאר בתי ההשקעות סירבו היום להגיב: מאי.בי.אי ומיטב לא נמסרה כל תגובה, ובאקסלנס מסרו "אנחנו לא מתייחסים".

הגידול בכמות העובדים בבתי ההשקעות בשלוש השנים האחרונות
 הגידול בכמות העובדים בבתי ההשקעות בשלוש השנים האחרונות