"חושבים שהכלכלה במצב רע? עדיין לא ראיתם שום דבר"

מנהל מחלקת מחקר ב-ECRI: "הכלכלה תיעשה יותר גרועה; כלואה במעין 'מעגל קסמים'" ■ בוב ג'נג'ואה מבנק נומורה: "צופה שוק דובי בשנת 2012; ה-S&P500 יגיע ל-700 נק'"

הטלטלה העזה שליוותה את המסחר בשווקים הגלובליים, גררה את המדדים המרכזיים בארה"ב, אירופה ואסיה לסכם בסוף חודש ספטמבר את הרבעון הגרוע ביותר שחוו מאז שנת 2008 - בזמן משבר הסאב-פריים.

לצד מספר אנליסטים ומומחים פיננסים שטוענים כי מניות רבות מצאו תחתית ולכן כעת אטרקטיביות להשקעה, יש לא מעט כלכלנים שטוענים כי התחתית עוד רחוקה - כחלק מההאטה בצמיחה העולמית ומשבר החובות הריבוניים באירופה, שעלולים לגרור את המערכת הפיננסית לתרחיש של "מיתון כפול".

"אנו צופים שוק דובי בשנת 2012 במסגרתו מדד ה-S&P500 יגיע לרמה של 700 נקודות", צופה בוב ג'נג'ואה, מנהל השקעות בבנק נומורה. הערכותיו של ג'נג'ואה משקפות צניחה של 38% בערך המדד מרמתו הנוכחית.

"הבעיה הבסיסית - ההאטה בצמיחה"

"הבעיה הבסיסית הינה ההאטה בצמיחה העולמית, אשר אנו צופים כי תישאר על כנה לפחות 3-5 שנים נוספות", דברי ג'נג'ואה. "הפוליטיקאים ממשיכים לא לטפל במצבם ולעשות טעויות בהערכות ובמעשים שלהם".

גם אחד ממרכזי המחקר הפיננסי המוכרים בארה"ב - ECRI (Economic Cycle Research Institue), יצא בהערכות שליליות לגבי הכלכלה האמריקנית בפרט והעולמית בכלל, בתקופה האחרונה.

ב-ECRI סבורים כי אנו עומדים בפני מיתון נוסף: "המיתון נוסף משמעותו לא רק כלכלה רעה - זה משהו שכבר מתרחש מזה שנתיים", מסביר Lakshman Achuthan, מנהל מחלקת המחקר במרכז. "זה רק אומר שהכלכלה תיעשה יותר גרועה כיוון שהיא כלואה במעין 'מעגל קסמים'".

"האזהרה שלנו מפני מיתון עמוק אומרת דבר פשוט", הוא מסביר. "אם אתם חושבים שהכלכלה עכשיו רעה - עדיין לא ראיתם שום דבר".