טרכטנברג מזהיר: "לא תהיה הזדמנות שנייה"

(עדכון) - יו"ר הצוות לשינוי כלכלי-חברתי הגיע לדיון בוועדת הכספים והגן על הדוח נוכח הביקורת שספג: "זה לא דוח קליל או חסר ערך. היו מעורבים בו 60 מומחים"

אחרי כישלונו של ראש הממשלה להביא את דוח ועדת טרכטנברג להצבעה אתמול, הגיע היום (ג') ראש הוועדה, פרופ' מנואל טרכטנברג, לדיון משותף של ועדת הכספים והכלכלה בדוח, וגם שם זכה לביקורת נוקבת. אף שבדיון לא הצביעו המשתתפים על הדוח ולא הסכימו על מקורותיו התקציביים, הוחלט על תוספת של 25 מיליון שקל לאבטחת הכנסה של האברכים. בכך יגדל התקציב ביותר ממיליארד שקל.

חברי הוועדה מקדימה, מרצ וחדש קראו לפתיחת התקציב ואמרו כי בלי זה לא יהיה פתרון אמיתי. חברי הקואליציה אמנם לא קראו לפתיחת התקציב אך הביעו חוסר נחת מחלקים בדוח וקראו שלא לאמצו במלואו.

בפתח הדיון אמר יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, כי אף שהתנגד לרעיון הוועדה, הוא משבח את העבודה שנעשתה ואת העובדה שבתוך 50 יום גובש דוח עב כרס. עם זאת, הוא הוסיף, "חלק מהדוח לא היה צריך להיכתב וחלקים חשובים לא נכתבו. אני לא מחכה לממשלה ולא מחכה לאף אחד. יכול להיות שכבר נאשר את עיקרי הרפורמה במסים. אנו ועדה מעשית ולא פילוסופית. נקבל החלטות".

יו''ר הכנסת רובי ריבלין, שנכח אף הוא בדיון, אמר שהממשלה והכנסת אינן יכולות לעבור על סדר היום נוכח הפגנות הענק של מעמד הביניים בקיץ: "יש לנו כאן דוח שקודם כול יש לקרוא אותו שוב ושוב. אנו רואים בפרופ' טרכטנברג מתנדב ויש לשמוע אותו. אני כבר ראיתי 6 בקשות לקיצוץ בתקציב הביטחון וכל פעם התוצאה הייתה דווקא הגדלתו. תמיד באים ומסבירים את הסכנות. תקציב הביטחון מצריך דיון מעמיק, צריך למצוא פתרון יצירתי".

טרכטנברג מתגונן

טרכטנברג הגן על הדוח שחיברו הוא וחברי הוועדה שבראשותו וטען כי ממשלות ישראל נושאות באחריות למשבר. "האזרח שומע שהמשק צמח יפה מאוד והוא אכן צמח, אבל האזרח לא מרגיש את זה. חלק מההתייקרויות שקרו במשק קרו בגלל הממשלה, הממשלות אשמות. מדובר בשירותים שמספקת הממשלה ורק לממשלה שליטה עליהם. זה דורש בדיקה מעמיקה של הדברים", אמר. הוא תקף בחריפות את מוסדות הממשל ואמר: "יש כשלים חמורים במגזר הציבורי וכתוצאה מכך חלק מהכסף שמעבירים לציבור לא מגיע אליו. אני נמצא כאן כאזרח מן השורה ומעביר את הדוח לנבחרי העם לדיון. זה לא דוח קליל או חסר ערך. היו מעורבים בו 60 מומחים".

טרכטנברג כעס נוכח ההתפרצויות וההפרעות של חברי הכנסת ואמר להם בציניות כי "מותר שפעם ב-63 שנה החברה תשאל מה פשר הדבר 'צדק חברתי', ואני מקווה שגם חברי הכנסת ישאלו את השאלה. אני לא בטוח שכל מה שכתוב פה מושלם ואמת לאמיתה. אני מצטער שיש כאן אמירות אקדמיות, אני חשבתי שזה לזכות מדינת ישראל, שיש כאן אמירות אקדמיות מדי".

בסוף דבריו טען כי "אין הזדמנות שנייה. תמיד אפשר להגיד שזה לא מספיק. אף פעם זה לא מספיק. אי אפשר לספק את כולם. אנו מאמינים שיש כאן דוח משמעותי שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה של מדינת ישראל. זה לא סוף פסוק. המערכה עוברת אליכם. אני מקווה שהדוח יאומץ כמקשה אחת, כלומר, לא יתחילו לפרום אותו ולפורר את זה. יש מספיק אינטרסים שנפגעים כאן".

"תהלוכת קבורה של הדוח"

"ועדת הכספים אירחה את תהלוכת הקבורה של דו"ח טרכטנברג, אחרי שאתמול בישיבת הממשלה המית אותה נתניהו במו ידיו", אמרה בוועדה ח"כ זהבה גלאון (מרצ). "לוועדת טרכטנברג אין סמכות, אין תקציבים ליישום המלצותיה, והיום הוכח שגם אין לה גיבוי מהממשלה ומהציבור. נתניהו שלח את טרכטנברג לוועדת הכספים לשמש כבשר תותחים, לאחר שכשל לשכנע אפילו את שרי הליכוד להצביע בעד הדוח המעוקר.

"כדי לשקם את מדינת הרווחה חייבים להגדיל את תקציב המדינה, וחייבים לעשות זאת מיד - יש לבטל את התקציב הדו-שנתי ולפתוח את תקציב 2012. הגידול התקציבי שהציעה הוועדה, בגובה 4-6 מיליארד שקל בשנה למשך 5 שנים, הוא לעג לרש ולא מסוגל לתת אפילו מענה חלקי לדרישות המחאה החברתית".

"אנחנו כל הזמן בגירעון"

יוג'ין קנדל, יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה, דיבר אף הוא בדיון היום והסביר מדוע לא ניתן להגדיל את התקציב. "מדינת ישראל עומדת בפני תקופה שבה הלקוחות שלה הולכים לצמוח פחות. זה שהגירעון ירד מ-5% ל-4.5% זה לא אומר שאתה בעודף. אנו כל הזמן בגירעון, ואנו עומדים בפני תקופה קשה מאוד. הצמיחה הצפויה תהיה הרבה יותר נמוכה ממה שחשבנו לפני שנה. אין באפשרותנו לממן חלק מהמהלכים באמצעות צמיחה".

מאוחר יותר דיבר קנדל גם בפורום שוק החוב של מדרוג ו"גלובס", שהתקיים בתל אביב, ואמר כי "אם ניתן לבעלי אינטרסים שנפגעו עקב המלצות ועדת טרכטנברג לפרק את החבילה, זה יהיה חבל, כי אני לא בטוח שחבילה דומה תצוץ בעתיד הקרוב במדינת ישראל. כל אנשי הוועדה מאמינים כי יהיה כאן שינוי. ראש הממשלה, אחרי לימוד מעמיק של ההמלצות, מרגיש שהן חשובות והוא מחויב ליישם אותן".